مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد:

ضرورت تشکیل کنسرسیوم علمی در خصوص احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

1400/10/04 - 17:21 - کد خبر: 56348 نسخه چاپی

نصر: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تشکیل کنسرسیوم علمی در بین دانشگاه‌های آذربایجان شرقی جهت ارائه مشاوره و راهکار به مسئولان اجرایی استان در خصوص احیای دریاچه ارومیه ضروری است.

به گزارش نصر، مسعود تجریشی در نشست کمیته علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه در محل تالار استاد شهریار دانشگاه تبریز، با اشاره به توانمندی دانشگاه‌ها به‌ عنوان بازوان علمی و فکری جهت ارائه مشاوره و راهکار جهت حل مشکلات منطقه‌ای و ملی کشور، افزود: تشکیل کنسرسیوم علمی بین دانشگاه­‌ها یکی از راه­‌های هم‌افزایی، تبادل تجربیات و افزایش مشارکت پژوهشگران برای حل مشکلات است.
وی ادامه داد: چنانچه در سال‌های اخیر کنسرسیومی متشکل از ۱۳ دانشگاه برتر کشور بررسی و بهبود وضعیت آلودگی هوا در ۹ کلان‌شهر را به عهده گرفته و هم‌چنین دانشگاه‌ها بررسی مسائل صنایع کشور را در ۲۰ حوزه برعهده‌ گرفته‌اند و فرایند اجرایی در برخی از حوزه‌ها پیشرفت مطلوبی دارد.
وی گفت: تاکنون عمده فعالیت دانشگاه تبریز در حوزه پایش، مدل‌سازی طرح کاهش ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه بوده و با توجه به سیاست‌های دولت در حوزه نرم‌افزاری و اجرای طرح الگوی کشت منطقه (به کاشت) ضروری است تا دانشگاه‌های استان به‌ ویژه دانشگاه تبریز با همکاری اساتید، پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان به ارائه طرح‌های خلاقانه علمی و عملی جهت پیاده‌سازی پروژه‌های نرم‌افزاری نقش‌آفرینی کنند.
تجریشی ضمن اشاره به انجام ۷۵ درصد از پروژه‌­های سازه‌ای ‌احیای دریاچه و اختصاص ۵۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در این خصوص، افزود: بر اساس تاکیدات رئیس‌جمهور محترم باید در ۱۵ روز اخیر اقدامات عملی برای بازنگری، آسیب‌شناسی و امکان‌سنجی طرح‌های ستاد احیا انجام گیرد و دولت سیزدهم جایگاه و نگاه ویژه‌ای به دانشگاه‌ها در احیای دریاچه ارومیه دارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، وی گفت: لازم است تا دانشگاه تبریز نیز به ارائه مدلی که صرفا پایش و انجام مطالعه نباشد بلکه قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن داشته باشد را به دولت ارائه دهد تا بعد از تصویب دستگاه‌های اجرایی آن را عملیاتی کنند و این درخواست من از همه دانشگاهیان است.
انتهای پیام/
ضرورت تشکیل کنسرسیوم علمی در خصوص احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار