معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان:

آذربایجان‌شرقی رتبه اول کشور در جذب بیسوادان را دارد

1400/10/01 - 16:27 - کد خبر: 56231 نسخه چاپی

نصر: معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به تحصیل بیش از ۲۰ هزار سوادآموز در کلاس درس، گفت: استان با بیش از صد درصد جذب و کلاس‌گذاری بیسوادی، رتبه اول کشوری را دارد.

به گزارش نصر، اسفندیار صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان شرقی در جذب بیسوادان بالاتر از سهمیه ابلاغی عمل می کند، اظهار کرد: امسال در دوره تحکیم و انتقال بیش از صد درصد جذب شده و بالای ۹۲ درصد کلاس گذاری انجام شده است.
وی بازه سنی جمعیت بیسوادی را ۱۰ تا ۴۹ سال اعلام کرد و گفت: در بازه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال هشت دهم درصد، ۲۰ تا ۲۹ سال ۶.۲ درصد، ۳۰ تا ۳۹ سال   ۴۵.۳ درصد و ۴۰ تا ۴۹ سال ۴۴.۵ درصد و ۵۰ تا ۶۰ سال ۳.۲ درصد کلاس گذاری انجام شده است.
معاون سوادآموزی آذربایجان شرقی آمار بیسوادی در شهرها را ۵۳.۳ درصد و مناطق روستایی را ۴۶.۷ درصد در استان اعلام و خاطرنشان کرد: ۸۲.۳ درصد خانم ها و ۱۷.۷ درصد آقایان در کلاس های سوادآموزی ثبت نام کرده اند.
صادقی میزان باسوادی کشور را طبق آخرین سرشماری قبل از انقلاب ۴۸.۵ درصد اعلام کرد و گفت: قبل از انقلاب میزان باسوادی آذربایجان شرقی ۳۶ درصد بود که بعد از انقلاب میانگین باسوادی کشور به ۹۶.۶ و استان به ۹۶.۴ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: طبق آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵ و براساس خود اظهاری افراد، ۱۴۲ هزار بیسواد مطلق در آذربایجان شرقی وجود دارد که حدود ۵۱ هزار نفر از این تعداد در کلاس ها شرکت کرده و مدرک گرفته اند.
صادقی با اشاره به عزم جدی سازمان برای جذب بیسواد، گفت: آموزش دهنده های ما در هر نقطه ای که سوادآموز بخواهد حضور می یابند و حتی برای آموزش افراد معلول در خانه آنها حضور می یابند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی شهرهای اسکو با ۹۸.۵ ، تبریز با ۹۷.۸۰ و جلفا با ۹۷.۶۸ درصد را به ترتیب بالاترین درصد باسوادی استان اعلام و خاطرنشان کرد: سه هزار و ۴۰۰ آموزش دهنده در اقصی نقاط استان مشغول آموزش به بیسوادان هستند.
وی مهاجر فرست بودن استان را یکی از مشکلات در جذب بیسوادی دانست و گفت: طبق سرشماری ها آمار بیسوادی به نام آذربایجان شرقی ثبت می شود در حالی که بیشتر این افراد در استان حضور فیزیکی ندارند.
انتهای پیام/
آذربایجان‌شرقی رتبه اول کشور در جذب بیسوادان را دارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار