گزارش اختصاصی «نصر» از مشکل کم آبی شهر جدید سهند؛

توسعه سهند با کم آبی ممکن نیست/ طرح ملی مسکن بدون آب لازم در سهند، مردود است

1400/10/01 - 07:38 - کد خبر: 56174 نسخه چاپی

نصر: شهر جدید سهند که دیگر نمی توان به آن صفت جدید داد به مرور تبدیل به یک شهر پر جمعیت می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، آذربایجان شرقی تا 2 دهه قبل با قله های برف گرفته، رودخانه های خروشان و دشت های سرسبزش شناخته می شد و تبریز به عنوان باغ شهر در قاموس شهرشناسی ایران مطرح بود، اما سال هاست که این تصویر از ذهن ساکنان این دیار و خاطرات میهمانان آن روزهایش رخت بربسته است.
به رغم تلاش‌های صورت گرفته بخشی از مشکلات به خصوص مشکلات کم آبی با توجه به افزایش جمعیت تبریز و محدودیت منابع آبی همچنان باقی است.
در این گزارش می‌خواهیم به موضوع کم آبی استان و طرح ملی ساخت مسکن بپردازیم که در سامانه طرح های حمایتی مسکن برای تبریز، شهر های جدید سهند و شهر جدید شهریار آورده شده است.
در سال جاری همزمان با شروع انتخابات و به کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از وعده های دولت رئیسی ساخت یک میلیون مسکن در قالب "طرح ملی مسکن" از مهم ترین وعده های این دولت بود، که در قالب طرح ملی مسکن ثبت نام از متقاضیان آغاز شده است.
در واقع این طرح برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد.
در حالی طرح اقدام ملی مسکن در کشور در حال اجراست که کم آبی در بزرگترین استان کشور به حدی چالش برانگیز شده که این طرح ملی را تحت تاثیر قرار داده و امکان اجرای آن در برخی شهرهای استان وجود ندارد.
هدف از احداث شهر جدید سهند، اسکان دادن سرریز جمعیت تبریز بوده که با استقبال گستردۀ مردم این کلان‌شهر رو به رو شد، نوین شهر سهند در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۷ خورشیدی، با افتتاح ساختمان شهرداری و انتخاب شهردار، به عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان شرقی‌ و سومین شهر شهرستان اسکو محسوب می شود.

آب، مهمترین مشکل سهند است
"علی علایی" شهردار سهند در مصاحبه ای با خبرنگاران نصر، مشکل تامین آب شرب در سهند را یکی از مسائل مهم این شهر جدید عنوان کرد و ادامه داد: در حالی که احداث 53 هزار واحد مسکونی دیگر در قالب طرح های حمایتی مسکن دولت برای سهند برنامه ریزی شده است، مشکل آب شرب سهند هنوز حل نشده است و لازم است دستگاه های استانی متولی موضوع با اولویت بخشی و سرعت بیشتری حل مشکل آب شرب سهند را در دستور کار داشته باشند.

راهکار اول قطع آب صنایع است
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در گفتگو با نصر در واکنش به احداث طرح ملی مسکن در این شهر، گفت: قرار بود دو خط از زرینه رود کار شود که از خط دوم آن 330 لیتر در ثانیه در نظر گرفته شده، چون خط دوم اجرا نشد قرار شد این سهم از خط اول داده شود اما در این صورت باید از آبی که به تبریز می آید به سهند داده شود.
"علیرضا ایمانلو" به راه حل این مشکل پرداخت و گفت: اگر قرار نباشد که از سهمیه تبریز به سهند داده شود راهکار این است که در آینده آب یک سری از صنایع قطع شود و حجم زیاد شود تا بتوان به سهند نیز آب داد، این راهکار اول است.

سهند جایی برای توسعه ندارد
ایمانلو اظهار داشت: به مسئولان مافوق نامه کتبی در این راستا نوشته و نگرانی خود را اعلام کرده ایم که سهند فعلا برای توسعه جایی ندارد، اگر توسعه داده شود آب لازم را نمیتوان به آنجا داد.
وی ادامه داد: راهکار دوم آن است که آب ارس به تبریز سریعا انتقال یابد تا بتوان بار تبریز را کم کرد و از این خط به سهند آب رسانی کرد.

پیگیر انتقال آب ارس به تبریز هستیم
در ادامه، موضوع انتقال آب ارس به تبریز "سید محمدرضا تاج الدینی" در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: انتقال آب ارس به تبریز و شهر های اطرافی که در این مسیر هستند، یکی از برنامه های اصلی ماست و مرتب این را پیگیر هستیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه گفت: از استاندار پیگیر هستیم تا آقای رئیس جمهور را در دهه فجر دعوت کنند برای سه موضوع؛ افتتاح قطار میانه - تبریز که این پروژه در اواخر کار های خود است، انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه که تونل آن تمام شده است و بستر آن فراهم و در شرف اتمام است، طرح تامین آب شرب تبریز و شهر ها و روستا ها بصورت بلند مدت که پروژه انتقال آب ارس به تبریز است.
وی در این رابطه اضافه کرد: مراحل حقوقی این موضوع را پیش برده ایم، توافق وزارت نیرو با قرارگاه خاتم در مرحله مصوب شورای ترک تشریفات است که سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو باید این را امضا کند.
وی ادامه داد: آخرین پیگیری که از سازمان برنامه و بودجه داشتیم اعلام کردند که هنوز وزارت نیرو به سازمان برنامه و بودجه این درخواست را نداده است.
تاج الدینی تاکید کرد: موضوع را از وزرات نیرو پیگیر هستیم تا این درخواست را در اولین فرصت ممکن به سازمان برنامه و بودجه ارسال کند.
وی افزود: با مسئولین سازمان‌ برنامه و بودجه در این رابطه صحبت کرده ام که مصوبه ترک تشریفات و واگذاری این پروژه مهم را انجام بدهند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار کرد: بعد از انتقال آب ارس به تبریز، یکی از جا هایی که در نظر گرفته شده شهر جدید سهند است که بعنوان سرریز جمعیت تبریز به سهند است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا جلسه ای در رابطه با شهر جدید سهند و مشکل کم آبی آنجا داشتیم که جمعیت آن رو به فزونی است، امیدواریم با اجرای طرح انتقال آب ارس به تبریز این مشکل در شهر جدید سهند حل شود.
گزارش «نصر» اضافه می کند، برخی از ساکنان شهر اسکو معتقد بودند حفاری 14 چاه عمیق و برنامه ریزی برای حفر 4 چاه عمیق دیگر برای تامین آب شرب شهر جدید سهند تیشه بر ریشه باغات اسکو زده و تمام قنات چند صد ساله اسکو خشک‌ شده است که تهدیدی جدی برای اسکو است؛ علاوه بر تسریع در طرح انتقال آب ارس به تبریز، اصلاح الگوی مصرف و کاهش آب صنایع و سیاست های مفید برای مدیریت آب در شهر جدید سهند یکی از اولویت های مسئولین باشد.
انتهای پیام/
توسعه سهند با کم آبی ممکن نیست/ طرح ملی مسکن بدون آب لازم در سهند، مردود است محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار