شهرام دبیری*

اصول طرح مدیریت واحد شهری

1400/10/04 - 10:54 - کد خبر: 56160 نسخه چاپی

نصر: طبق بند 10 ماده 78 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، شورای عالی استان ها موظف است ضمن مشخص نمودن آن دسته از امور شهری که توسط وزارت خانه ها و سازمان های دولتی انجام می شود و انجام آن در حد توانایی شهرداری می باشد، طرح لازم جهت واگذاری آن امور به شهرداری ها را تهیه و به دولت یا مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

علی رغم اینکه 18 سال است از تصویب این قانون سپری شده، تا به حال هیچ یک از این امور به شهرداری ها واگذار نشده است. عدم وجود مدیریت واحد شهری باعث ناهماهنگی در مدیریت شهر و افزایش هزینه های شهری و افزایش نارضایتی شهروندان می شود. در تمام شهرهای پیشرفته دنیا از جمله کشورهای اسلامی، مدیریت شهر در اختیار شهرداری ها و شوراها می باشد. یکی از مهم ترین برنامه های شورای عالی استان ها ارائه طرح جامع در ارتباط با مدیریت واحد شهری و رایزنی با نمایندگان مجلس جهت تصویب این طرح می باشد. مدیریت واحد و ارائه خدمات یکپارچه نیازمند اعتماد و اطمینان به مردم و شهرداری هاست. متاسفانه بدنه دستگاه های دولتی بسیار گسترده شده است، به نوعی که بالای 80 درصد بودجه عمومی صرف هزینه های جاری می شود و بهره وری دولت در نبود مدیریت واحد شهری کاهش یافته است. بنابراین باید به مدیریت های محلی اعتماد کرد و قدرت مانور آنها را افزایش دهیم تا خدمات شهری به بهترین نحو ممکن ارائه شود.
تجربیات جهانی حاکی از این است که چنانچه اداره امور اجرایی به جامعه محلی سپرده شود، عدالت در تخصیص منابع ارتقاء می یابد و اولویت مناطق محروم در برنامه ریزی ها و اختصاص منابع بیشتر لحاظ می شود. همچنین جوامع محلی نسبت به فقر و تنگدستی مردم حساسیت بیشتری دارند و به دلیل شناخت عینی از مسائل و لمس مشکلات، برنامه های فقرزدایی و مقابله با آسیب های اجتماعی را با جدیت بیشتری به اجرا می گذارند. آنچه تا بحال مانع از اجرایی شدن این مدیریت غیرمتمرکز امور کشور شده است، نگرانی وزارت خانه ها از عدم اجرای هماهنگ سیاست ها و بروز اغتشاش در اجرا و بلاتکلیف شدن پرسنل اجرایی و ادارات کل استانی وزارت خانه ها و فقدان تجربه و ظرفیت انجام وظایف در شهرداری ها بوده است.
امیدوارم در این دوره فعالیت شورای عالی استان ها با برنامه ریزی دقیق و ارائه طرح جامع مدیریت واحد شهری و پیگیری های جدی و مستمر و یک کار تیمی خوب بتوانیم با تصویب این طرح گامی بزرگ در ارتقاء جایگاه شوراها، مدیریت علمی و منظم شهرها، عدالت در تخصیص منابع و افزایش رضایتمندب شهروندان و عموم مردم برداریم.

*رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی
انتهای پیام/
اصول طرح مدیریت واحد شهری نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار