در همایش چالش های منطقه ای محیط زیست مطرح شد؛

صیانت از محیط زیست اولویت دادگستری آذربایجان شرقی / صنایع آلاینده پلمپ می شوند

1400/09/30 - 11:35 - کد خبر: 56137 نسخه چاپی

نصر: همایش چالش های منطقه ای محیط زیست با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و با حضور نمایندگانی از ادارات مرتبط، به میزبانی کانون وکلا دادگستری استان برگزار شد.

به گزارش نصر، "احمد موقری"، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در همایش چالش های منطقه ای محیط زیست که امروز (دوشنبه) با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، با حضور نمایندگانی از ادارات مرتبط به میزبانی کانون وکلا استان برگزار شده بود، محیط زیست را یادگار اجداد و نیاکان دانست و گفت: حفظ و صیانت از محیط زیست دغدغه شخصی خودم نیز است و همچنین تا آن اندازه که وظیفه سازمانی ایجاب می کند، تمام تلاش خود را در راستای حفظ و صیانت از محیط زیست به کار می گیریم.
وی افزود: تا آن جایی که قوانین اجازه ورود و دخالت در مجموعه های دولتی، شخصی و... را می دهد؛ به موضوع حفظ محیط زیست با جدیت ورود کرده ایم و در تمام شرایط پیگیر  هستیم.

تلاش برای حفظ خط انتقال آب به تبریز
موقری چالش اصلی آینده تبریز را تامین آب شرب این شهر عنوان کرد و افزود: در این راستا تلاش ها و اقدامات متفاوتی انجام یافته و نیز مکاتبات فراوانی برای حفظ خط انتقال آب به تبریز صورت گرفته است.
وی پتروشیمی تبریز را از جمله صنایع آلاینده شاخص استان خواند و ادامه داد: هر جا که لازم بود دادگستری ورود کرده و اقدام به پلمپ صنعت آلاینده کرده است. با این که برق از نیازهای ضروری جامعه محسوب می شود، اما نیروگاه حق تحمیل آلایندگی بیش از اندازه به محیط زیست را ندارد.

ضرورت صیانت از اراضی ملی استان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ادامه سخنان خود به ضرورت صیانت از اراضی ملی استان اشاره کرد و اذعان داشت: در این رابطه و به منظور جلوگیری از تغییر کاربری و حفظ اراضی ملی، نیز تلاش ها و اقدامات زیادی از سوی دادگستری انجام یافته است.
وی در پایان سخنان خود بیشترین گزارشات مردمی در سامانه سجام را مربوط به بحث کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی برخی صنوف خواند و تصریح کرد: اما پایین ترین گزارشات در سامانه سجام مربوط به گزارشات حفظ محیط زیست است که از مردم درخواست می شود در رابطه با مسائل زیست محیطی، مطالبه گری نمایند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
موقری افزود: آماده هستیم در تمامی حوزه های مربوط به صیانت از محیط زیست، جنگل، آب، ساخت و ساز، کشاورزی و... ورود کرده و از محیط زیست صیانت نماییم.

رتبه اول ایران در فرسایش خاک
همچنین در این همایش، "پاشازاده"، رئیس کانون وکلا دادگستری استان، به چالش های زیست محیطی کشور اشاره کرد و اذعان داشت: در کشور ما روزانه به طور متوسط ۵۰ هزار تن زباله و هشت میلیون تن مواد زائد خطرناک تولید می شود.
وی با بیان این که ایران از نظر فرسایش خاک رتبه اول جهانی را داراست، افزود: سالانه به طور متوسط ۷/۱۶ هکتار از خاک های کشور دچار فرسایش می شوند که این فرسایش ۱۰ میلیون دلار خسارت به کشور وارد می کند. همچنین نصف جنگل ها در ۵۰ سال گذشته در ایران کاملا از بین رفته اند و مساحت آن ها، ۱۱ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است.
 
 
رتبه اول ایران در مصرف آب
پاشازاده با اشاره به این که ایران از نظر مصرف آب رتبه اول را در کل جهان دارد تصریح کرد: سرانه مصرف آب در کل جهان روزانه تنها ۷۰ لیتر است، اما این رقم در کشور ما بیش از ۲۵۰ لیتر در روز است؛ که فقط ۶ درصد آن مربوط به مصارف شرب و آشامیدنی است و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی افزود: کشورهایی که از لحاظ تامین منابع آبی هیچ مشکلی ندارند، تنها یک سوم ایران آب مصرف می کنند! این که می گوییم در بخش کشاورزی خودکفا شویم، این خودکفایی تبعات فراوانی از نظر میزان مصرف آب خواهد داشت.

بحران جدی خشک شدن دریاچه ارومیه
رئیس کانون وکلا دادگستری استان در ادامه سخنان خود خشک شدن دریاچه ارومیه را بزرگ ترین فاجعه زیست محیطی منطقه عنوان کرد و اذعان داشت: در ۳۰ سال گذشته در اطراف این دریاچه ۴۴ سد به بهره برداری رسیده اند و ۴۸ هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز احداث شده اند. اگر دریاچه ارومیه قادر به صحبت کردن بود خود اقرار می کرد، با این بلاهایی که بر سر من آوردید چگونه می توانم خشک نشوم!

۲۱ دستور قضائی برای پیدا کردن مسبب اصلی حادثه آتش سوزی جنگل ها
پاشازاده به آتش سوزی جنگل های ارسباران در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در این رابطه ۲۱ مورد دستور قضائی برای پیدا کردن مسبب اصلی حادثه صادر شد که متاسفانه هیچ کدام به نتیجه ای نرسیدند. در این رابطه دادستان مرکز استان نیز خیلی پیگیر شدند ولی هر کدام از دستگاه های متولی تقصیر را به گردن دیگری می انداخت.

معضل گسترش بی رویه ویلاسازی
پاشازاده به گسترش بیش از اندازه ویلاسازی در اطراف تبریز و سایر شهرستان ها اشاره کرد و تفزود: در هیچ جای دنیا تا این اندازه ویلاسازی وجود ندارد. اگر وضع این گونه پیش برود، در ۱۵ سال آینده خاک و فضای سبز و... مستهلک خواهند شد.
وی با تاکید بر این که باید قبل از حادثه موضوع را آسیب شناسی کنیم، افزود: در کلانشهر تبریز به موضوع پدافند غیر عامل توجه چندانی نشده است. چرا که به عنوان مثال همیشه بعد از بارندگی ها، هرچند به صورت اندک، با معضل گرفتگی تمامی معابر شهر مواجه می شویم.
وی با بیان این که  شهرداری در برخی موارد مجوز ساخت نمی دهد افزود: در این گونه موارد مردم به ساخت و سازهای غیرمجاز روی می آورند و نهایتا پرونده آن ها به ماده ۱۰۰ ارجاع و جریمه تخلف را می پردازند و نتیجه آن، تمام اطراف شهر پر از ساخت و سازهای غیرمجاز می شوو، که در صورت بروز حادثه، جمع و جور کردن آن کار راحتی نخواهد بود.
مشکل اصلی در جلوگیری از تغییر کاربری ها، درخواست های غیر معقول برخی نهاد ها
در ادامه این نشست، "روح الله رشیدی"، عضو سورای اسلامی کلانشهر تبریز، مشکل اصلی در جلوگیری از تغییر کاربری ها را درخواست های غیرمعقول برخی نهادها و سازمان ها دانست و تصریح کرد: در بحث تغییر کاربری، مشکل اصلی نهادها و فشاری که از سوی آنان بر بدنه شهرداری وارد می شود است؛ چرا که همیشه از شهرداری درخواست زمین برای تغییر کاربری دارند.
وی به معضل آلودگی هوای کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: برخی ادعا می کنند منشا بیش از ۷۵ درصد از آلودگی هوای کلانشهر تبریز، اتوبوس های شهری هستند؛ اما بودجه ای در این رابطه برای شهرداری اختصاص داده نشده است تا بتواند اقدام به نوسازی حمل و نقل عمومی شهری کند. آخرین بودجه ای که در این رابطه به شهرداری تبریز اختصاص داده شده است، برمی گردد به سال ۱۳۹۱. بودجه ای ۹ میلیاردی!

پتروشیمی، مهم ترین آلاینده هوای تبریز
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز پتروشیمی و پالایشگاه ها را از مهم ترین آلاینده های هوای تبریز عنوان کرد و افزود: این نهادها در مراجع قضایی پرونده های متفاوتی دارند و متاسفانه نمی خواهند هزینه ای در راستای کاهش آلایندگی مصرف نمایند؛ حتی شهرداری نیز از این نهادها طلبکار است!
وی افزود: متاسفانه شهر تبدیل به بازاری برای کسب درآمد برخی افراد شده است که این امر در قالب ضابطه و سیاست گذاری در قوانین شهری خود را نشان می دهد.

۱۳۰ میلیارد تومان حقوق ماهانه شهرداری
رشیدی حقوق کارکنان شهرداری را ماهانه ۱۳۰ میلیارد تومان خواند و گفت: سیاست گذاری مدیریت شهر بیش از اندازه در بحث آلودگی هوا موثر واقع می شود و شهرداری نیز در این رابطه بی تقصیر نیست.
وی به عدم دفع صحیح زباله های تبریز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شیرابه های زباله سرازیر و به خاک و زمین های کشاورزی غرب تبریز نفوذ می کنند که لازم است در این رابطه اقدامات جدی صورت بگیرد.

تنها راهکار احیای دریاچه ارومیه، دست کشیدن از تصرفات
همچنین در ادامه این همایش، "سعیدلو"، دبیر کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز، به راهکار اصلی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تنها راهکار حفظ دریاچه ارومیه، دست کشیدن از تمامی تصرفات است که در این منطقه وجود دارد. علاوه بر آن، باید برای نجات دریاچه، به جای انتقال آب از مناطق دیگر، آبی که در منطقه وجود دارد را به درستی مدیریت نماییم.
وی افزود: در حال حاضر علاوه بر بحران آب، با بحران جدی مدیریت منابع آب نیز مواجه هستیم. ما توسعه را تنها فیزیکال می بینیم در حالی که توسعه پدیده ای اجتماعی است.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان، گردش مالی ساختمان سازی
سعیدلو گردش مالی ساختمان سازی را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: مسلم است که با این حجم از گردش مالی برای ساختمان سازی، قطعا فساد وجود خواهد داشت و شهر به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز روی خواهد آورد.
سعیدلو اظهار داشت: ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت، تقریبا معادل کشوری مانند چین با ۱/۵ میلیارد جمعیت و نیز ۱۳/۹ برابر کشور ژاپن انرژی مصرف می کند؛ که ۲۵ درصد این مصرف مربوط به صنعت، ۵۰ درصد مربوط به مصارف خانگی و... هستند.

مدیریت صحیح، لازمه حفظ اراضی ملی
در ادامه این همایش، "سیدی"، به عنوان نماینده اداره کل منابع طبیعی استان، به نقش پراهمیت محیط زیست اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی تشکیل می دهند، لذا اصلاح، توسعه و بهره برداری صحیح از این اراضی مستلزم داشتن مدیریت مستقل و توانمند است.
وی افزود: در این رابطه هیچ کدام از دستگاه ها به وظایف خود عمل نکرده اند و هیچ کدام گناه خود را بر گردن نمی گیرد و آن را به گردن دیگری می اندازد.
سیدی افزود: قرار گرفتن این بخش زیر نظر سازمان جهادکشاورزی، نوعی تضاد در مدیریت این اراضی ایجاد می کند، چرا که سازمان جهاد کشاورزی خود به عنوان استفاده کننده این منابع تلقی می شود و با روح توسعه تفاوت دارد.
وی ادامه داد: انسان همان گونه که از محیط زیست استفاده و بهره می برد، باید همان گونه هم در قبال حفظ آن احساس مسئولیت سنگینی نماید.
انتهای پیام/
صیانت از محیط زیست اولویت دادگستری آذربایجان شرقی / صنایع آلاینده پلمپ می شوند فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار