مديرعامل شركت توزيع نيروی برق آذربايجان شرقی

بهسازی برق روستایی با اجرای طرح ملی "بهارستان"/ فعالیت دو مزرعه قانونی ماینر در آذربایجان شرقی

1400/09/29 - 15:04 - کد خبر: 56115 نسخه چاپی

نصر: مديرعامل شركت توزيع نيروی برق آذربايجان شرقی گفت: با انجام این طرح ملی بهارستان، مشکلات مربوط به ضعف ولتاژ،خطرات ناشی از حریم خطوط فشار متوسط، تلفات انرژی، خسارت ناشی از سرقت انرژی به شکل فزاینده ای کاهش خواهد یافت.

به گزارش نصر،" اکبر فرج نیا" در نشستی صمیمی با سردبیر و خبرنگاران آژانس خبری تحلیلی نصر با بیان اینکه عمده ترین بحث های مهم در حوزه سرمایه گذاری بخش تولید، موضوع قیمت برای سرمایه گذار است، اظهار کرد: علی رغم سعی و تلاش هایی که در راستای تقویت حوزه تولید برق صورت می گیرد، اما باتوجه به قوانین بالادستی در حوزه تولید و سرمایه گذاری با یک سری عقب ماندگی هایی مواجه هستیم که خارج از توان سرمایه گذار دولتی است. به دلیل پایین بودن نرخ و ثابت نبودن قیمت خرید واقعی، برای سرمایه گذار جذابیت و توجیه اقتصادی ندارد.
 

وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت فروش برق در شرکت توزیع نیروی برق استان صدهزار تومان است، تاکید کرد: در بودجه سال بعد، قیمت نرخ فروش هرکیلو وات ساعت را با 7درصد افزایش سالانه صدهزار تومان اعلام کرده ایم؛ این در حالی است که در فصل زمستان افزایش قیمت نرخ فروش هرکیلو وات ساعت به 10 درصد و برای مشترکین پر مصرف به 26 درصد می رسد.
فرج نیا افزود: اگر مشترکی بخواهد برای پشت بام منازل خود سلول خورشیدی 5 کیلو وات نصب کند، آن را 450 هزارتومان خریداریم و میانگین آن را صدهزار تومان به فروش می رسانیم.
 

برق ارزان در ایران
مديرعامل شركت توزيع نيروی برق آذربايجان شرقی گفت: در کشور ترکیه فروش هر کیلو وات برق در ساعت از محل درآمد سلول های خورشیدی به مردم، 15 سنت است که با دلار 30 هزار تومان نزدیک چهار هزار و 500 تومان می شود؛ این در حالی است که در کشور ما کمتر از یک سنت  است.
فرج نیا با اشاره به اینکه کشور ایران در بحث پرداخت یارانه انرژی حرف اول را می زند، ابراز کرد: 15درصد از یارانه انرژی به کشور ایران تعلق دارد. کشور روسیه 22 میلیارد دلار،  چین 38 میلیارد دلار، هندوستان 15 میلیارد دلار و ایران 45 میلیارد دلار یارانه انرژی می دهد.
وی تصریح کرد: براساس قانون هدفمندی مدیریت یارانه انرژی که در زمان دولت آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد، ریسک بسیار بزرگی بود که نتیجه آن انتظارات را برآورد نکرد. بعد از هدفمندی مدیریت یارانه انرژی دیگر نتوانستیم پول تولیدکنندگان را پرداخت کنیم، چرا که پول مستقیم به خزانه واریز می شد.
 

فرج نیا ادامه داد: سال 99 سال بحران مالی شدید شرکت توزیع نیروی برق استان بود که نزدیک 5 هزار میلیارد تومان دولت از بابت هدفمندی مدیریت یارانه انرژی به وزارت نیرو و تخصیص آن به استان بدهکار بود که در نهایت با محقق نشدن آن، به شدت متضرر شدیم. حتی در بحث هدفمندی یارانه انرژی می خواستند یک شبه شرکت را به بخش خصوصی و بانک ها واگذار کنند.
مديرعامل شركت توزيع نيروی برق آذربايجان شرقی تصریح کرد: سهمیه هایی که به شرکت توزیع نیروی برق استان تعلق می گیرد، آن ها را رعایت می کنیم، ولی در زمان مدیریت پیک بار فصل تابستان، به لحاظ رعایت اعمال خاموشی ها جزو شرکت های آخر محسوب شده و رتبه منفی گرفتیم.
فرج نیا تاکید کرد: 10 هزار مگاوات سهم نیروی برق آبی است که 6 هزار مگاوات آن به دلیل کم آبی از بین رفته است.
وی به بهسازی برق روستاها اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، بحث محرومیت زدایی است که کار بسیار ارزشمندی است و در آذربایحان شرقی صد درصد مناطق محروم روستایی بالای ده خانوار را پوشش می دهد. این در حالیست که بعضی از خانوارهای فصلی و 5 خانوارهای دائمی نیز همگام با طرح محرومیت زدایی و بهسازی برق روستاها از نعمت برق بهره مند خواهند شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در رابطه با اجرای طرح ملی بهارستان (نوسازی و بهسازی شبکه های برق روستایی) در روستاهای استان آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای آبان ماه سال جاری این طرح به شکل ضربتی در روستاهای ۱۹ شهرستان استان آغاز و تا کنون کار بهسازی و نوسازی 44 روستا در حال اتمام است و امسال طی 8 برنامه در مراغه، مرند، کلیبر و خداآفرین که پایین ده خانوار هستند نیز از نعمت برق بهره مند خواهند شد که طی چند ماه می توان مهاجرت معکوس را در آن روستاها مشاهده نمود.
وی میزان هزینه صرف شده در این 44 روستا را بالغ بر 325 میلیارد ریال و طول شبکه فشار ضعیف اصلاح شده را 70 و طول شبکه فشار متوسط اصلاح شده را 5.5 کیلومتر تا کنون اعلام کرد.
فرج نیا افزود: با انجام این طرح ملی مشکلات مربوط به ضعف ولتاژ،خطرات ناشی از حریم خطوط فشار متوسط، تلفات انرژی، خسارت ناشی از سرقت انرژی به شکل فزاینده ای کاهش خواهد یافت.
وی زیباسازی مبلمان روستایی، مقاوم سازی شبکه و ایمن کردن شبکه فشار ضعیف با تبدیل سیم های مسی به کابل خود نگهدار را از دیگر مزایای این اقدام قلمداد کرد .
وی افزود: قدمت تعداد روستاهای استان به اوایل انقلاب باز می گردد که تجهیزات آن ها به مرور زمان فرسوده شده و شرکت توزیع نیروی برق استان هر سال در راستای نوسازی تجهیزات فرسوده برقی روستاها هزینه می کند.
 فرج نیا تصریح کرد: سال قبل طی تعامل مجلس با وزارت نیرو، بخشی از اعتبارات وزارت نیرو که از محل اخذ عوارض مشترکین شهری است، درآمد آن عوارض را برای نوسازی تجهیزات روستایی استفاده می کنند که سال قبل از همین محل درآمد وزارت نیرو 27 میلیارد 800 میلیون ریال به آذربایجان شرقی تعلق یافت و صد در صد آن مبلغ جذب استان شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در این گفتگوی خبری تصریح کرد: با برنامه ریزی های بعمل آمده و کار جهادی اکیپ های عملیاتی و تلاشگر این شرکت به همراه پیمانکاران اجرایی این شرکت سعی بر این دارند تا پایان سال جاری کار بهسازی و نوسازی شبکه برق 470 روستای استان با مبلغ 78 میلیارد ریالی را به تمام برسانند. در حال حاضر دو هزار 650 روستای برق دار در استان داریم یعنی صد درصد روستاهای آذربایجان شرقی دارای برق هستند. همچنین سالانه اعتباراتی نیز برای نوسازی شبکه های داخل شهر تخصیص می یابد.
 

فرج نیا ابراز کرد: از 78 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته، 8 میلیارد ریال برای برق رسانی به روستاهای بی برق اختصاص یافته و یک میلیارد ریال اعتبار جهت خرید سلول های خورشیدی قابل حمل برای عشایر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: طرح بهارستان یک طرح ملی است، ولی از نظر تعداد و مبلغ، آذربایجان شرقی بعد از کرمان، دومین استان مجری این طرح است. اگر هرسال اعتباری به شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان در نظر بگیرند، در طول 5 سال شبکه تمامی روستاها را به سازی خواهیم کرد.
فرج نیا اظهار کرد: 30 درصد شبکه ها را به کابل خود نگهدار تبدیل کردیم. اگر منابعی داشته باشیم می توانیم در دو سه سال آینده تمامی شبکه هایمان به کابل های خودنگهدار تبدیل کنیم.
 

مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی به سرقت سیم های برق حامل انرژی در سطح خیابان ها اشاره کرد و افزود: از اول سال جاری بالغ بر هفت میلیارد تومان در استان و چیزی نزدیک به همین مبلغ در تبریز از بابت سرقت سیم های برقی صرف شده است.
فرج نیا افزود: با سرقت کابل های برق که جریان فشار برق در آن ها ضعیف است، سیم های مسی آن ها را  جدا کرده و هر کیلو سیم مسی  را به مبلغ 200 هزار تومان می فروشند. این در حالی است که با کمک نیروهای انتظامی اغلب سارقان را دستگیر کرده ایم.
وی در پایان ابراز کرد: دو مزرعه قانونی استخراج ماینر با  240 کیلو وات در هریس و ورزقان دارای مجوز در حال فعالیت هستند و در تابستان تعطیل می شوند.
انتهای پیام/
بهسازی برق روستایی با اجرای طرح ملی سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار