رئیس گروه توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی عنوان کرد:

زنجان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه

1398/08/13 - 15:36 - کد خبر: 5603 نسخه چاپی

نصر: رئیس گروه توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی گفت: زنجان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، محسن ایروانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های استان زنجان، در رابطه با برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، اظهار کرد: این برنامه یک مدل بین‌المللی است که هم‌اکنون در ۱۰۰ کشور دنیا اجرا می‌شود و در ایران نیز این برنامه طی ۲۲ سال گذشته در حال اجرا است. در حال حاضر ۹۸ روستا در کشور تحت پوشش این برنامه بوده و فقط در برخی از روستاهای صعب‌العبور و مرزی اجرا نشده است.

وی افزود: زنجان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بوده و عملکرد خوبی را در این زمینه ارائه کرده است که به تازگی و بر اساس تعهد برنامه ششم توسعه، این برنامه باید در شهرهایی که زیر ۵۰ هزار نفر هستند نیز وارد شود. در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در شهرهای کوچک و محروم نیز از خدمات این برنامه بهره‌مند هستند.

این مسئول در رابطه با محورهای انجام برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، تصریح کرد: پنج محور اصلی برای ارائه خدمات در حیطه سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمدسازی به طور کلی در یک سال این برنامه حدود ۱۰۰ هزار نفر آموزش در خانواده در درون منزل و ۳۰ هزار وسایل کمک‌ توانبخشی به مناطق روستایی توزیع، حدود پنج هزار منزل روستایی، مناسب‌سازی و حدود ۳۵ هزار نفر از خدمات تخصصی بهره‌مند می‌شوند.

ایروانی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار نفر در فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و هنری شرکت می‌کنند و همچنین حدود 9 هزار نفر در کشور از حمایت شغلی بهره‌مند می‌شوند، اغلب آنان افرادی هستند که معلولان گوشه‌گیر و خانه‌نشین بوده‌اند، به طوری‌که اکنون وارد اشتغال‌های گروهی و فردی می‌شوند.

وی افزود: در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، خدمات اجتماع‌محور نیز ارائه می‌شود و برای استفاده از پتانسیل‌های جامعه، حدود ۶۰۰۰ شورای توانبخشی محلی در سطح کشور وجود دارد و ۷۰۰ گروه خودیار تشکیل شده است که از افراد معلول حمایت متقابل می‌کنند.

این مسئول در رابطه با صندوق مالی، تصریح کرد: صندوق مالی خرد یکی از پروژه‌های مشترک با صندوق کارآفرینی امید است که از سال‌جاری در هشت استان شروع شده و ۲۵۰ صندوق مالی خرد دیگر با آورده اولیه ۵۰ میلیون تومانی برای ۲۵ فرد معلول در حال راه‌اندازی بوده و در سال آتی این تعداد صندوق به دو هزار صندوق در ۲۰ استان که استان زنجان نیز از سال ۹۹ مشمول این پروژه خواهد بود، با هدف بهبود وضعیت معیشتی افراد معلول افزایش خواهد یافت. تاکنون ۵۰۰ صندوق در کشور برای معلولان تشکیل شده است.

رئیس گروه توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی در رابطه با پروژه دوم با عنوان ورزش در منزل، ادامه داد: پروژه دیگری که در سال‌جاری اجرا خواهد شد، ورزش در منزل بوده و پروژه‌ای است که در سال‌جاری با سه فاز آموزش، تمرین سه ماهه افراد در منزل و در نهایت این افراد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت، اجرا خواهد شد.

وی  با اشاره به اجرایی شدن پروژه  ورزش در منزل در سال‌جاری، خاطرنشان کرد: این پروژه امسال برای هزار نفر در سه استان و در سال ۹۹ برای ۱۰ هزار نفر در ۱۰ استان قرار است انجام شود. برای اجرای این برنامه چها هزار تسهیل‌گر که ۵۰ درصد خود آنان دارای معلولیت هستند و اکنون پنج هزار داوطلب در کشور در این پروژه به ما یاری می‌رسانند و ۱۲ هزار دهیار و هشت هزار بهورز نیز در این برنامه مشارکت می‌کنند و امید است در مناطق محروم نیز این خدمات در درب منزل آنان ارائه شود.

انتهای پیام/

زنجان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار