وزیر ارتباطات خبر داد:

در اینترنت ثابت عقب مانده ایم/ جزئیات پروژه فیبر نوری از قول وزیر ارتباطات

1400/09/27 - 14:01 - کد خبر: 56019 نسخه چاپی

نصر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین نشست خبری خود، ضمن اشاره بر نقش توسعه فناوری اطلاعات در زندگی روزمره، گام های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر توسعه را بیان کرد.

به گزارش نصر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود که امروز (27 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا بسیاری از عزیزان را از دست دادیم و امیدواریم  شر این بلا از سر کشور ما کم شود.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات همه جوانب زندگی بشر را در اختیار قرار داده است، افزود: در این دو سال این فناوری نقش خود  را پیدا کرده است و با کمک متخصصان این حوزه ، تهدید کرونا را تبدیل به فرصت شد و بسیاری از زیرساخت ها را کمتر از چند ماه به منصه ظهور گذاشتند.
زارع پور گفت: نکته دولت سیزدهم این است که فناوری اطلاعات یک فرصت است و باید در راستای حل مشکل مردم و اثر بخشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه همین چند روز گذشته  مدیرعامل یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی را به کنگره آمریکا فراخواندند و از آسیب های این پلتفرم برای کودکان و نوجوانان از او پاسخ خواستند، تصریح کرد:  این فناوری فرصت ساز، تهدید های جدی دارد اما فرصت های آن بیشتر از تهدید های آن است و باید برای جبران عقب ماندگی از آن استفاده کرد
زارع پور افزود: یکی از برنامه های اساسی ما این است که شبکه ملی اطلاعات را محقق کنیم چراکه باعث شده است بهره گیری از آن تبدیل به فرصت تمدن ساز  شود.

توسعه شبکه فیبر نوری در دستور کار وزارت ارتباطات
وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد که یکی شبکه پر سرعت در سراسر کشور است و در این راستا ما پروژه فیبر نوری تا منازل و مناطق را در دستور  کار  قرار دادیم و  برنامه ریزی شده است ٢٠ میلیون پورت پر سرعت را در همه جای کشور راه اندازی شود، کار سخت و پیچیده ای است و نیازمند عزم ملی است در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است تا نقشه راه را دربیاوریم تا در دهه فجر این موضوع فیبر نوری را ایجاد کنیم.
زارع پور ادامه داد: ردپایی این ساختار را برای توسعه این شبکه در قانون بودجه سال بعد پیش بینی کردیم و آن الزام همه بخش های عمومی برای در اختیار گذاشتن فضاها برای توسعه فیبرهایی نوری در دستور کار قرار گرفته است، شهرداری ها باید پای کار این پروژه مهم باشند تا محقق شوند.
وی با بیان اینکه بخش های دولتی و عمومی می توانند ظرفیتی را در اختیار ما قرار دهند، گفت:  اگر این پروژه محقق شود مشکل سرعت اینترنت به کلی حل خواهد شد و باید بار را از شبکه اینترنت برداریم.
وزیر ارتباطات گفت: خدمات و سرویس های ارائه شده راهبرد دوم است و ما می خواهیم انواع سرویس های پر سرعت و پر کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم  همچنین سه دسته خدمت پیش بینی شده است که شامل خدمات دولت الکترونیک است که پیشرفت مناسبی در این سال ها نداشته است و در این زمینه حدود ۴٠ درصد دارای پیشرفت بوده است.
زارع پور افزود: در حوزه خدمات الکترونیک بسیاری از دستگاه ها به صورت جزیره ای در سامانه های مختلف این امر را پیش گرفته اند.

پیش بینی بودجه مناسب برای ایجاد پنجره واحد در لایحه پیشنهادی دولت
وزیر ارتباطات گفت: لازم است پنجره واحد هر دستگاه راه اندازی شود که در لایحه پیشنهادی دولت نیز به آن ذکر شده است که برای اولین بار است که برای حوزه ارتباطات کشور مواردی در لایحه بودجه ذکر شده است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: طبق لایحه بودجه همه دستگاه ها مکلف اند پنجره واحدی را اعلام کنند و در گام بعد همه خدمات را در اختیار ما قرار دهند تا در پنجره ملی قرار دهیم  همچنین هر خدمتی که راه اندازی می شود در منابع دستگاه ها می تواند صرفه جوی کند.
وی با بیان اینکه اگر می خواهیم مردمی بودن دولت و شفافیت را محقق کنیم باید به سمتی برویم که همه خدمات دولت به صورت هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، بیان کرد:  تا پایان امسال به صورت پایلوت این طرح اجرایی خواهد شد و پنجره ملی خدمات با مشارکت چند دستگاه محقق می شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در بخش خدمات عمومی در بسیاری از زمینه ها از کشور های دنیا جلوتر هستیم، تصریح کرد: با استفاده از طرح پنجره ملی با یک بار احراز هویت می توان به خدمات دولتی و بخش خصوصی دسترسی داشت همچنین می خواهیم  طعم شیرین استفاده از فناوری را در مدیریت جامعه به مردم بچشانیم و مردم دیده اند پلتفرم های داخلی به زندگی بهتر آن ها کمک کرده است.

تشکیل کارگروه ویژه برای رفع موانع اقتصاد دیجیتال
زارع پور ادامه داد: قرار است در دولت کارگروه ویژه تشکیل شود که ۴ نفر از وزرا و دو نفر از معاونین رییس جمهور مامور شوند که موانع اقتصاد دیجیتال را برطرف کنند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه همچنین یکی از بند های برطرف کردن موانع برای کسب و کار دیجیتال ورود به بورس بود که این امر انجام شد و امیدواریم موانع این حوزه بر طرف شود، ادامه داد:  پاشنه آشیل امنیت است و شبکه پر سرعت نیازمند امنیت  است و برای این موضوع باید تقسیم کاری صورت گرفته است تا نقش امنیت همه دستگاه ها مشخص شود.
زارع پور گفت: اگر سرویس دهنده داخلی با کیفیت باشد و بتواند نیاز مردم را فراهم کند می تواند جا پای خود را باز کند. اما سیاست ما محدودیت ایجاد کردن ترافیک خارجی نیست  همچنین اگر سرویس دهنده، سرویس خوب داخلی ارائه دهد مردم استقبال می کنند.

ما در اینترنت ثابت و عقب مانده‌ایم
وزیر ارتباطات با بیان اینکه راهبرد و سیاست ما این است که شبکه بسیار سریع و امن را فراهم کنیم، گفت: متاسفانه در سال های گذشته اتفاقات خوبی نیوفتاده است و ما در اینترنت ثابت عقب مانده ایم همچنین در طی سه ماه گذشته وضعیت ثابتی از نظر سرعت در تلفن همراه داشتیم و در چند روز گذشته سه پله صعود کردیم همچنین  در وضعیت اینترنت ثابت رتبه ١۴١ را بین ١٨٠ کشور داریم.
زارع پور گفت: دسترسی ثابت به تلفن همراه ارجحیت دارد همچنین جهت گیری کشور های گسترده تلاش برای اینترنت ثابت است.
وی با اشاره به اینکه ما ۴ لایه برای شبکه داریم که به ترتیب لایه دسترسی از محل تا مخابرات، شبکه داخل شهر و استان، شبکه بین استانی و در نهایت پلتفرم بین المللی است، تصریح کرد: آنچه در اختیار وزارتخانه است شبکه مادر کشور است و ما در این حوزه هیچ مشکلی نداریم و برنامه داریم در سال ١۴٠١ به ظرفیت شبکه، ٧٠ درصد اضافه شود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: بسیاری از ترافیک ما از طریق کابل های دریایی است که تعمیر آن ها چند روز طول می کشد و این امر مقطعی است و مانند چند روز گذشته آن ها را می توانیم برطرف می کنیم.
وی با اشاره به اینکه ماموریت ویژه به رییس سازمان تنظیم مقررات دادم تا بحث سرعت را پیش بگیرد و هر هفته جلساتی برگزار می شود، ادامه داد: در هر ۵ لایه نقاط چالش برانگیز استخراج شده است تا اقدامات کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت اجرایی شود.
زارع پور تصریح کرد: وزارت ارتباطات به عنوان متولی این فضا فراکانس های ١٣٠٠ و ١۴٠٠ را در اختیار اپراتور ها قرار داده است و بسیاری از اپراتور ها موانعی داشتند.
وی در ادامه گفت:بسیاری از اپراتور ها مشکلاتی با شهرداری ها قرار دارند که در حال پیگیری هستیم که مشکلات برطرف شود و بتوانیم در کوتاه مدت مشکلات اپراتور ها را حل کنیم.

جزئیات پروژه فیبر نوری از قول زارع پور
زارع پور افزود: در بلند مدت پروژه فیبر نوری تا نقاط را دنبال میکنیم و اگر این اتفاق بیوفتد بسیاری از مردم نیاز به استفاده از اینترنت موبایل در منازل ندارند و می توانند به شبکه ثابت متصل شوند همچنین فیبرنوری باید در شهر ها تقویت شود تا توسعه پلتفرم موبایلی ایجاد شود.
وزارت ارتباطات ادامه داد:  پروژه فیبر نوری بلند مدت است همجنین شرکت مخابرات در ده سال گذشته می توانست نقش کلیدی داشته باشد که این اتفاق نیفتاده است و ده سال است که تعرفه های تلفن ثابت و بهره برداری از آن تغییر نکرده است اما در این ١٠ سال تورم ۴٠ برابری داشتیم.

کسی اجازه ندارد تعرفه‌های اینترنت را بدون مجوز افزایش دهد
وی با اشاره به اینکه کسی اجازه ندارد بدون مصوبه تنظیم مقررات  تعرفه های اینترنت را افزایش دهد، گفت: ما در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که مشکلات مخابرات را حل کنیم چرا که مخابرات سرمایه ملی است و باید در جهت نیاز مردم کار کند . اولین قدم در حال برداشته شدن است و مقررات لازم برای اصلاح تعرفه ها فراهم می شود.
زارع پور ادامه داد: سرمایه گذاری برای توسعه در گذشته صورت نگرفته است و بخشی از کندی ها باعث شده است که تقاضاها بیشتر شود و از طرفی سرمایه گذاری برای توسعه صورت نگرفته است و در حال این هستیم که موانع لازم زیر ساخت ثابت و همراه برطرف شود.
وی تصریح کرد: به صورت شفاف حتما کیفیت اپراتور  به مردم گزارش شود همچنین باید موانع برطرف شود.

حملات هفتگی سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی کشور
زارع پور درباره حملات سایبری گفت: تامین امنیت زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی بحث جدی است و مسئله همه کشور هاست و ما هم کشوری هستیم که از این امر مستثنی نیستیم.
وی با بیان اینکه هفتگی حملاتی صورت می گیرد اما یک موضوع جدی که وجود دارد این است که دستگاه ها همچنان که به فکر سرویس و خدمات هستند باید برای امن سازی سیستم ها اقداماتی انجام دهند گفت: لازم است دستگاه ها پیوست سیستمی که راه اندازی می کنند را داشته باشند همچنین وزارت ارتباطات تلاش می کند در کنار دستگاه ها باشد که امنیت سیستم ها فراهم شود.

چرایی فراهم نبودن بستر فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان
زارع پور در پاسخ به خبرنگار برنا درباره انتقاد به دولت دوازدهم مبنی بر فراهم نکردن بستر فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان گفت: فضای مجازی چالش های دارد که همه کشور ها نگرانی هایی در این بازار دارند و ما متاسفانه در این حوزه خیلی خوب عمل نکردیم و همه دستگاه ها باید پای کار بیاید که این فضاها برای کودکان و نوجوانان فراهم باشد.
وی با بیان اینکه اقدامات ایجابی باید انجام شود و ما تا پایان سال پلتفرم کودکان و نوجوانان را خواهیم داشت و به صورت اختیاری خانواده ها می توانند فرزندان خود را در این فضا قرار دهند که سیم کارت و اپراتور های محتوایی در این حوزه حضور دارند، گفت:  یک عزم ملی در کشور باید شکل گیرد که فضای مجازی را تبدیل به فرصت ساز کنیم که نگرانی خانواده ها برطرف شود.
وی افزود: از ظرفیت پلتفرم ها برای سالم سازی باید انجام شود که وزارت ارتباطات یک بخش آن است.

نظر وزیر ارتباطات درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی
زارع پور طرح صیانت گفت: خطوط قرمز کشور ها با هم فرق دارد و متتقدم اگر فضاهای مجازی قائله مند نباشد و حقوق کسی مشخص نباشد هرج و مرج ایجاد می شود و مشکلات جدی ای برای مردم در این فضا ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه حتما باید به سمتی پیش رویم که بتوانیم از حقوق مردم در فضای مجازی دفاع کنیم که لازم داریم این فضا ساماندهی شود، گفت: کسب و کار ها با شفافیت در فضای مجازی با ساماندهی بهتر محقق می شود همچنین کشور هایی که در فضای مجازی مصوبات خوبی دارند هر سال قانون جدیدی برای آن وضع می کنند.
زارع پور با اشاره به اینکه اگر می خواهیم از این فضا حداکثری استفاده شود باید ساماندهی شود، گفت: طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی جای بهبود و ارتقا دارد و ما با تعامل همه بازیگران پیشنهادی را تهیه کردیم تا بخشی از نگرانی ها را برطرف کنیم که در جمع به نفع کسب و کار ها و بخش خصوصی هم باشد.

پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی شرط فعالیت پلتفرم های خارجی در ایران
زارع پور گفت: هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی بپذیرد می تواند فعالیت کند و اگر این اتفاق بیفتد ما هیچ منعی نداریم چرا که این یک نگرانی جهانی است.
وی با بیان اینکه طرح صیانت قبل از اینکه در مرجع اصلی بررسی شود باید برای این طرح اقداماتی انجام شود، افزود: درخواست برای اصلاح این قانون و  رسانه ای کردن آن ممکن بود به اصل موضوع لطمه بزند و به همین دلیل با مُهر محرمانه به مجلس ارسال شد البته همچنین مردم محرم هستند و رئیس کمیسیون ویژه می توانند هر زمان می خواهند این نامه را علنی کنند.
وی با بیان اینکه در دهه ٨٠ اتفاقات خوبی افتاد و ما به جمع کشور های پرتاب کننده ماهواره پیوستیم اما در ٨ سال گذشته توجه جدی به این حوزه صورت نگرفت، افزود:  در آن سال ها تا ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه گذاری در این حوزه داشتیم که در سال های اخیر به ١۵ میلیون دلار رسید. همچنین جوانان مجاهد چراغ این صنعت را روشن نگه داشتند ما جز ١٠ کشوری هستیم که امکان پرتاب ماهواره را دارد.
زارع پور افزود: در ١١ سال گذشته شورای عالی فضایی را تشکیل دادیم که نشان می دهد دولت به طور جدی به این فضا توجه کرده است.
زارع پور گفت: همه ظرفیت ها پای کار آمده است تا ما به زمان شتاب فضایی برگردیم و پرتاب، نقطه شروع این کار است همچنین با تمام محدودیت های دولت تقریبا سال بعد بودجه برای حوزه فضایی ۵ برابر شده است و جهت گیری دولت این استکه  اهمیت ویژه ای به این حوزه صورت گیرد البته  ماهواره های متعددی در کشور آماده پرتاب اند.
وزیر ارتباطات گفت: هدف از صنعت فضایی غیر از حوزه اقتدار آفرینی این است که می خواهیم مشکلات زندگی مردم حل شود که سازمان فضایی آن را دنبال خواهد کرد.

حضور رئیس جمهور در جلسات شورای عالی فضای مجازی برای اولین بار
وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری های پیشرفته مهم است و می تواند در بسیاری از حوزه ها گره گشا باشد تا پایان امسال در این حوزه خبرهایی خوشی خواهیم شنید، ادامه داد: برای اولین بار بود که رئیس جمهور در جلسات شورای عالی فضای شرکت کردند.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در حال حاضر در سازمان ملل جلساتی برگزار شده است که نگاه های جهانی درباره سرمایه گذاری  وجود دارد همچنین نیازمند فعال‌تر شدن دستگاه دیپلماسی ماست و می خواهیم مذاکراتی در زمینه همکاری با پلتفرم های خارجی داشته باشیم.

دیپلماسی دیجیتال برنامه دولت سیزدهم است
وی با بیان اینکه نگاه من این است که ظرفیت خوبی برای صادرات داریم چرا که جوانان کشور ما به لحظه هوش و استعداد بالاتر از کشور های دیگر هستند، افزود: در نمایشگاه ایران ساخت مشاهده می شود که ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد همچنین در حوزه خدمات نرم در حوزه پیام رسان و... در کشور های همسایه ظرفیت خوبی داریم و دیپلماسی دیجیتال برنامه دولت سیزدهم است و رایزنی هایی با سفرا و طرف های کشور ها آغاز شده است.
وی ادامه داد: در زمینه شبکه ملی اطلاعات از سرمایه گذاران خارجی استقبال می کنیم که شاهد این سرمایه گذاران باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تنظیم گری خلأ جدی داریم، افزود: در حوزه رگولاتوری سرویس و فناوری اطلاعات خلا داریم که تنطیم گری باید قاعده پذیر و شفاف شود که منجر به توسعه کسب و کار ها و امنیت سرمایه گذاران شود.
زارع پور گفت:  فرکانس ٧٠٠ و ٨٠٠ سال هاست در اختیار صدا و سیماست و جلساتی با رییس سازمان صدا و سیما انجام شده است که به یک شکل منصفانه ای بتوانیم از این فرکانس استفاده کنیم و با همکاری گسترده آن ها شاهد استفاده عمومی از این فرکانس خواهیم بود.
وی درباره استفاده از صفحات مجازی فیلتر شده گفت:  به آن چیزی که قانون جمهوری اسلامی محدود کرده است سعی می کنم پایبند باشم.
زارع پور با اشاره به اینکه نزدیک ٧ هزار و ۵٠٠ روستا داریم که دسترسی به اینترنت ندارند و یا دسترسی محدودی به اینترنت دارند، گفت: من از روز اول در حوزه شبکه های اجتماعی هستم به دلایل شخصی به توییتر نیامدم و زمانی که برای همه در دسترس قرار گرفت من هم حضور خواهم داشت.
وی با بیان اینکه در طرح نسخه نویسی در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه، وزارت ارتباطات به عنوان ناظر اعلام شده است، ادامه داد: در حال حاضر ٨٠ درصد نسخه ها به صورت الکترونیک پیچیده می شود و این به معنای محیا بودن زیرساخت هاست و ظرفیت با همکاری بیمه ها وزارت بهداشت و وزارت رفاه تهیه شده است.
وی گفت: برای ٢٠ درصد باقی مانده تدبیر شده است و قرار است تا پایان سال تنها ۵ درصد خلا در این زمینه وجود داشته باشد ‌و هر مشکلی وجود داشته باشد برطرف می شود.
زارع پور گفت: نگرانی هایی در حوزه بخش خصوصی و شرکت های استارتاپی وجود دارد اما با تدابیر دولت سیزدهم این نگرانی ها تبدیل با امید می شود که وارد شدن شرکت های استارتاپی به بورس یکی از این موارد بود همچنین من انسان عمل هستم و با وعده چیزی را جلو نمی برم.
وزیر ارتباطات افزود: ١۴ سال است که قانون جدیدی برای فضای مجازی نداریم همچین در دولت باید کمیسیون جدیدی  به نام تحول دیجیتال و هوشمندسازی ایجاد شود که دولت بتواند چابک شود و در کنار آن دستاوردهای مجلس می تواند این فضا ها را قانون مند کند.
وی با اشاره به اینکه همچنین یک نظام تنظیم گری چهار سطحی پیشنهاد کردیم که عملا ساختاری چابکی است که با مدیریت شورای عالی فضای مجازی ساختار های جدیدی را ایجاد و برای پدیده های جدید تعیین تکلیف صورت گیرد، افزود: برای کسب و کار دیجیتال در بورس موانعی وجود داشت و در ملاک گذاری هایی باید ارزشگذاری آن ها محقق شود و باید تنظیمی داشته باشند که حافظ حریم خصوصی مردم باشد.

6 شرکت استارتاپی آماده ورود به بازار سرمایه هستند
وی با اشاره به اینکه راهکاری در معاونت علمی ایجاد شده است که خروجی آن کسب و کاری بود که وارد بورس شد، گفت: همچنین در ادامه ۶ شرکت اعلام آمادگی کردند که وارد بورس شوند همچنین هر شرکتی که بتواند مقررات این کارگروه را رعایت کند وارد بورس می شود.
وی درباره روستای محروم تصریح کرد: ۴ هزار و ۵٠٠ روستا داریم که هیچ گونه دسترسی به فضای اینترنتی ندارد همچنین در بودجه ١۴٠١ مقرر کردیم که وزارت نیرو برای برق رسانی آن ها را در اولویت قرار دهد.
زارع پور گفت: در پایان ١۴٠١ روستا ها بیش از ٢٠ خانوار  به شبکه ملی اطلاعات وصل می شوند و مدیران محلی، اپراتور ها و.. باید پای کار باشند و تلاش می کنیم در صورت وجود منابع این مشکل حل شود.
وی با بیان اینکه زمانی که می خواهید خرید اینترنتی کنید اگر جای تایید شده ای نباشد در صورت مشکل کسی نمی تواند ورود پیدا کند و ما هم موافق این هستیم که اعتبار بخشی صورت گیرد و باید با کمترین تشریفات و کوتاه ترین زمان این امر اتفاق افتد، گفت:  به صورت شخصی از پلتفرم های خارجی فیلتر نشده استفاده می کنم اما به عنوان وزیر ارتباطات خط قرمزی دارم.

اینترنت بدون فیلتر ندارم
وی با اشاره به اینکه از زمانی که وزیر شدم تلگرام استفاده نمی کنم و از اینترنت معمولی مانند عموم استفاده می‌کنم، افزود:  مکاتبات محرمانه و اطلاع رسانی باید به صورت ساماندهی شده در فضای مجازی رد و بدل شود.
زارع پور گفت: تولید تلفن همراه داخلی و ایرانی نیازمند یک همکاری بین دستگاهی است و امیدواریم این امر در ادامه کار محقق شود.
وی با اشاره به اینکه ٨٠ درصد ویروس های یارانه ای مربوط به فیلترشکن هاست و این بحث جدی است که باید برای آن تمهیداتی انجام شود، گفت: کار بسیاری در کرونا کم شد اما کار همکاران ما در پست چند برابر شد؛ همچنین  باید پست را کمک کنیم که ارتقا پیدا کند و به ابزاری به روز  و مجهز تبدیل شود.
وی گفت: در تهران و چند استان در موضوع تجزیه و مبادلات هوشمند اقدامات خوبی صورت گرفته است و در دهه فجر مجموعه ای راه اندازی می شود که مبنی به روش های هوش مصنوعی است.
وزیر ارتباطات گفت: پست باید با اپراتور لوجستیک تبدیل شود که در حوزه توزیع نیازمند همراهی همه بخش های کشور است.
وی گفت: صد باجه پست بانک روستایی را توسعه دادیم و این زیرساخت ارتباطی باید به پشتوانه پست بانک اضافه شود که منجر به آبادانی روستا ها شود.
انتهای پیام/
در اینترنت ثابت عقب مانده ایم/ جزئیات پروژه فیبر نوری از قول وزیر ارتباطات نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار