گزارش/

"همفکر" حلقه‌ی انسجام زنجیره اکوسیستم فناوری تبریز/ رویداد ۴۳ام با حال و هوایی یلدایی

1400/09/27 - 13:26 - کد خبر: 56010 نسخه چاپی

نصر: سری رویدادهای "همفکر" به عنوان حلقه ای که زنجیره اکوسیستم فناوری تبریز را منسجم نگه می دارد، کمک کرد در طی سال های گذشته جامعه استارتاپی این شهر پویاتر شود، حال در چهل و سومین جلسه این رویداد دوباره اعضای این اکوسیستم گردهم آمدند.

به گزارش نصر، اولین باری که در "همفکر تبریز" شرکت کردم ۲۵ مهر سال ۹۶ بود که این رویداد برای بار اول در تبریز برگزار می شد و کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  که همزمان مرکز نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای نوپا نیز بود مکانی شد که درهایش را بر روی "همفکر" باز کرد.
هدفم از شرکت در این رویداد، تهیه گزارش، بررسی وضعیت اکوسیستم نوآوری تبریز، آشنایی بیشتر با فعالان عرصه فناوری، استارت آپ ها، کارآفرینان و ایجاد شبکه ارتباطی بود.
بعد از آن رویداد تا حدودا دو سال پیش یعنی قبل از شیوع بیماری کرونا، ۴۲ "همفکر" در تبریز برگزار شد، گاها ماهانه و گاها هفتگی.
اگر بخواهم در چند پاراگراف خارج از اصطلاحات پیچیده و با زبانی ساده به فلسفه رویداد "همفکر" اشاره کنم، باید گفت: رویدادی رایگان و با کمترین تبلیغات جانبی که توانسته محلی برای گردهمایی صمیمی افرادی باشد که یا می‌خواهند به شبکه فناورانه و کارآفرینی در حوزه های مختلف وصل شوند، می‌خواهند در دایره گسترده‌ای از روابط، ایده‌ها، همفکری‌ها و دانش ‌روز استارتاپی قرار بگیرند، یا کارآفرین هستند، می‌خواهند کارآفرین شوند، یا استارتاپ دارند، می‌خواهند استارتاپ راه‌اندازی کنند، یا ایده‌ای دارند و دنبال تیم می‌گردند، یا دنبال سرمایه‌گذاری هستند، سرمایه‌گذار هستند و دنبال ایده و تیم خوب می‌گردند.


پس در کل فلسفه این رویداد خودجوش، ایجاد شبکه‌هایی از روابط برای کمک به اکوسیستم فناوری شهر است، به هیچ نهاد یا ارگان و حتی شرکت و شخص خاصی منتسب نیست و تنها یک دورهمی برای تبادل اندیشه‌ها و دغدغه‌ها و آگاهی‌هاست.
برسیم به این سوال که "همفکر" چه تاثیری بر اکوسیستم فناوری تبریز دارد: در ۵ سال گذشته، تبریز دورانی را می گذراند که برای تشکیل اکوسیستم فناوری خود نیاز به همکاری های زیادی داشت، جوانان بسیاری در حوزه فناوری و نوآوری فعال بودند اما همدیگر را نمی‌شناختند، البته این روند در سال ۹۶ کمی سرعت گرفت و رخدادهای جالبی در حوزه فناوری شهر اتفاق افتاد اما کافی نبود به این دلیل استفاده از هر فرصتی برای برگزاری یک دورهمی ساده بسیار حائز اهمیت بود.
"همفکر" کمک زیادی به انسجام جامعه استارتاپی تبریز کرد و تا قبل از شیوع کرونا این جامعه استارتاپی با برگزاری رویدادهای مستمر، بسیار پویا شد، فعالیت های جزیره ای کمتر شد و تعداد بچه‌های استارتاپی هر روز بیشتر.
به قولی، جلسات دوستانه‌ای مانند همفکر در تسهیل دسترسی افراد به یکدیگر و ایجاد شبکه ارتباطی نقش مهمی داشت.

 
اگر به جامعه آماری رویداد "همفکر" در کشور نگاهی بیاندازیم خواهیم دید، این رویداد در بیش از ۳۰ شهر ایران برگزار شده است و "تبریز" جز هشت (به ترتیب تهران، تبریز، اصفهان، کرمان، شیراز، همدان، کرج و مشهد ) شهریست که بیشترین دفعات برگزاری رویداد را داشته است.
 
چهل و سومین "همفکر تبریز" با حس و حال شب یلدا
با شیوع بیماری کووید ۱۹ در دو سال گذشته و اعمال برخی محدودیت ها به منظور جلوگیری از گسترش و صیانت از سلامت شهروندان، برگزاری هرگونه همایش، سمینار و گردهمایی رسمی و غیر رسمی که حضوری هستند در سطح کشور به تعویق افتاده بود، اما خوشبختانه در چند ماه اخیر، با افزایش تعداد افراد واکسینه شده و کاهش سرعت شیوع کرونا در سطح کشور و آذربایجان شرقی، محدودیت های اعمال شده کمتر شد و برگزاری گردهمایی ها به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی ممکن شد.
حال، "همفکر" به رغم بهبود شرایط کرونایی و بهانه شب یلدا دوباره جمع صمیمی، نوآور و کارآفرین این شهر را گردهم آورد و یکی از بزرگترین جلسات "همفکر" با حضور بیش از صد نفر از جوانان پراستعداد تبریز ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در مرکز نوآوری دانشگاه تبریز برگزار شد.
این جلسه، حس و حال عجیبی داشت، گویی همه بعد از یک دوران سخت دورهم جمع شده بودند حتی به گفته "آرش مدرسی" مشاور نوآوری و مدرس بیزنس دیزاین که از حضار جلسه بود، آنقدر هیجان دیدار جمع استارتاپی پس از دوسال دوری وجودش را فرا گرفته بود که احساس اولین روز حضور در مدرسه را داشت.
در این رویداد در کنار خوراکی‌های خوشمزه ویژه یلدا، سخنرانان تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند، سارا ستوده مدیر توسعه و کسب و کار از تهران، آرش میلانی سازنده محصولات نرم افزاری از هلند به صورت آنلاین در جلسه حضور پیدا کردند، بازی های گروهی انجام شد و شبکه‌سازی و ارتباطات جدید شکل گرفت.

 
استقبال از "همفکر ۱۴۰۰" فوق العاده بود
احسان عبدی پور و تیم اجرایی پر انرژی اش که برگزارکننده "همفکر" در تبریز هستند، در گفتگویمان به این موضوع اشاره کرد که در مدت دوسال دوری از همایش ها و گردهمایی ها، زمان آن رسیده بود که رویدادی پر جنب و جوش برگزار شود و جای خالی رویدادها پر شود که به لطف کمک دوستان دوباره برگزاری همفکر را شروع کردیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه استقبال خیلی خوب بود، در کمتر از سه ساعت ظرفیت ثبت نام تکمیل شد، چندبار افزایش ظرفیت دادیم تا میزبان نفرات بیشتری باشیم و تقریبا ۱۵۰ نفر امروز در این رویداد حاضر شدند‌.
وی اضافه کرد: تمام سعی تلاشمان این بود رویداد در شان اکوسیستم استارت آپی تبریز باشد و تا جایی که در توان بود سعی کردیم بهترین را برگزار کنیم.
وی گفت: در دورانی که دانشگاه ها غیر حضوری شدند، ارتباط ها کمرنگ شد، یکی از مهمترین اتفاق هایی که برای همفکر باید بیافتد اطلاع رسانی است تا عضو های جدید و جوانان تازه کار و پر استعداد این عرصه با جمع ما آشنا شوند و این عمل با همکاری مجموعه های اموزشی، دانشگاه ها و ارگان ها ممکن است‌.

 
وی افزود: همفکر به تنهایی نمیتواند کار خاصی انجام دهد، یک دست صدا ندارد، همفکر رایگان برگزار می شود و رایگان خواهد ماند، اما برای پایداری نیاز به اسپانسر دارد، نیاز به مکان برگزاری دارد و ما نیاز به  همکاری ارگان های مختلف در این خصوص داریم.
عبدی پور گفت: برنامه آینده من این است که رویدادهای بیشتری برگزار کنم، اما ما یک عضو کوچک از این جامعه بزرگ هستیم که در تلاشیم و از این رو از انتظار داریم دیگران نیز همپای ما قدم بردارند.
شایان ذکر است، چهل و سومین رویداد "همفکر" با حمایت شرکت های  "راستچین" و "بیتستان" در تاریخ بیست و پنچ آذر ماه (پنج شنبه) از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در مرکز نوآوری دانشگاه سراسری تبریز برگزار شد.
سخن آخر، ظهور بیماری همه گیر کرونا روش‌های ملاقات آنلاین را افزایش داد و محبوبیت رویدادهای مجازی مانند جلسات آنلاین، وبینارها و کنفرانس های ویدئویی بلاجبار بیشتر شد، این رویدادها صرفا این احساس را منتقل می کرد که تبادل اطلاعات همواره در جریان است و فعالیت ها ادامه دارد، اما در واقع خلائی در برقراری ارتباط و شبکه سازی ایجاد شده بود و جای خالی گردهمایی های حضوری هیچ وقت پر نشد و حضور در این رویداد دوباره این حس و حال را به ما برگرداند.
انتهای پیام/
گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار