معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی در جشنواره ایمنی ترافیک؛

آذربایجان شرقی، رتبه سوم تصادفات کشوری/ فوت روزانه دونفر در استان بر اثر تصادفات

1400/09/27 - 15:22 - کد خبر: 55989 نسخه چاپی

نصر: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آمار تصادفات در استان به سمت "هشداری" می رود و نگران کننده است، افزود: خوشبختانه آذربایجان شرقی، جز استان های امن کشور است و جرایم خشن مانند سرقت، اعتیاد و... در آن در پایین ترین حد خود قرار دارد؛ اما متاسفانه در حوزه تصادفات آمار بسیار نگران کننده است.

به گزارش نصر، سرهنگ هاشم شعفی در جشنواره ایمنی ترافیک که به مناسبت روز ملی حمل و نقل امروز جمعه (۲۶ آذرماه) در تالار فرهنگسرای الغدیر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت و نیز تشکر از کلیه افراد فعال در حوزه حمل و نقل، با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل به منظور کاهش آمار تصادفات گفت: متاسفانه میزان تصادفات در استان، هم در حوزه درون شهری و هم در حوزه برون شهری افزایش پیدا کرده است و فرهنگ سازی می تواند تا ۹۰ درصد مانع بروز تصادفات شود.
وی عامل اصلی تصادفات را سبقت، سرعت، خواب آلودگی و  انحراف به چپ عنوان کرد و افزود: تمام تلاش پلیس براین است که خسارات و جانباختگان و مصدومین تصادفات کاهش پیدا کند.

فوت روزانه دو نفر در استان بر اثر تصادفات
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی در ادامه به آمار تصادفات اشاره کرد و اذعان داشت: بر طبق آمار چهار سال گذشته، در سطح کشور به طور متوسط ۱۶ تا ۱۷ هزار نفر جان خود را در اثر تصادفات از دست می دهند. و این رقم در استان، سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر است.
سرهنگ شعفی ادامه داد: در کشور همسایه، مانند ترکیه که تعداد خودرو و جمعیت آن برابر با تعداد خودرو و جمعیت ایران است، میزان جانباختگان آن در حوزه تصادفات یک سوم کشور ما است. در کشور انگلیس نیز میزان جانباختگان تصادفات تنها یک دهم کشور ما است.
وی افزود: همچنین سالانه در کشور ۳۳۰ تا ۳۵۰ هزار نفر و در استان ۲۲ تا ۲۳ هزار نفر در اثر تصادفات مصدوم می شوند.

آذربایجان شرقی، رتبه سوم تصادفات کشوری
سرهنگ شعفی رتبه استان در حوزه تصادفات را سوم خواند و اظهار داشت: بر طبق این آمار به طور متوسط، روزانه بیش از دو نفر فوتی و مابین ۵ الی ۶ نفر مصدوم در سطح استان در اثر تصادفات وجود دارد.
وی با بیان اینکه آمار تصادفات در استان به سمت هشداری می رود و نگران کننده است، افزود: خوشبختانه آذربایجان شرقی، جز استان های امن کشور است و جرایم خشن مانند سرقت، اعتیاد و... در آن در پایین ترین حد خود قرار دارد؛ اما متاسفانه در حوزه تصادفات آمار بسیار نگران کننده است.
شعفی با بیان این که سالانه باید ۶.۴ درصد از درآمد ناخالص کشور صرف حوزه تصادفات شود، افزود: هر ساله باید ۲۳ هزار نفر به طور رایگان در مراکز دولتی خدمات بگیرند.  
 
انسان، عامل اصلی تصادفات
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود به علل و عوامل تصادفات اشاره کرد و اذعان داشت: در هر تصادفی سه عامل انسان، جاده و خودرو نقش دارند که در این میان انسان نقش اصلی را بازی می کند. اگر به عامل انسانی توجه کافی شود، یقینا به میزان قابل توجهی از آمار تصادفات کاسته می شود.
شعفی ادامه داد: در بروز تصادفات، عابرین پیاده، ۲۰ درصد؛ راکبین موتورسیکلت، ۲۰ درصد؛ رانندگان، ۵۰ درصد؛ رانندگان باری، سه درصد و رانندگان اتوبوس، هفت درصد عامل تصادفات هستند.
این گزارش می افزاید؛ در پایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره در سه بخش کتاب خوانی، پوستر و نقاشی که ببشتر از مقاطع ابتدایی بودند، با اهدا لوح و جوایز تقدیر شد.
انتهای پیام/
 آذربایجان شرقی، رتبه سوم تصادفات کشوری/ فوت روزانه دونفر در استان بر اثر تصادفات فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار