گزارش نصر/

رتبه یک مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کشور

1400/09/25 - 14:20 - کد خبر: 55959 نسخه چاپی

نصر: به دعوت دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی بازدید خبرنگاران از دستاوردهای مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مناسبت هفته تحقیق و پژوهش، در جریان روند تحقیق و فناورانه این مرکز قرار گرفتند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، "دکتر حامد همیشه کار" معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: مرکز تحقیقات کاربردی دارویی فعالیت خود را در هفته پژوهش سال 1380 بطور رسمی شروع کرده و بعنوان اولین مرکز تحقیقات مصوب دارای ردیف مستقل بودجه دانشگاه به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی افزود: مرکز تحقیقات کاربردی دارویی از بدو تاسیس رتبه های یک تا سه کشوری را به خود اختصاص داده است که پنج سال متوالی رتبه یک کشوری را دارد. با بودجه 18 برابر کمتر از مرکز تحقیقات گوارشی و غدد تهران است. یعنی با فداکاری پرسنل مجموعه توانسته ایم یک سر و گردن بالاتر از بقیه مراکز پیش برویم. این درحالی است که بعد از تبریز علوم تحقیقات دارویی تهران و مشهد رتبه دوم و سوم دارد. با اینکه مستقل هستیم ولی اگر حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی نباشد، بی تردید با مشکل مواجه خواهیم شد.
 

همیشه کار ابراز کرد: یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی، قبل از توسعه محصول، کنترل فراورده های دارویی در بازار است که دانشگاه  تبریز این امر را به صورت پایلوت و ملی به خوبی انجام می دهد.
وی گفت: مرکز تحقیقات کاربردی دارویی در محيطي صميمي از طريق مديريت مشاركتي، با اتكاء به نيروي انساني كارآمد، آزمايشگاه هاي متعدد، مجهز و متمركز در زمينه‌هاي مختلف علوم پايه پزشكي، ارتباط با ساير مراكز علمي و جذب اعتبارات خارج سازماني بعنوان يكي از قطب‌ هاي اصلي تحقيقات پزشكي كشور بويژه در زمينه علوم داروئي و مراكز پژوهشي شناخته شده جهاني به انجام فعالیت می پردازد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان کرد: از واحدهای فعال این مرکز می توان به آزمایشگاه های فارماکولوژی، آنالیز دارویی، گیاهان دارویی، فرمولاسیون، سنتز، میکروسکپ الکترونی، ایمنولوژی، رادیوفارماسی، تغذیه و ایمنی غذا، سم شناسی، فیزیولوژی، انگل شناسی، آزمایشگاه عمومی و بخش حیوانات آزمایشگاهی اشاره نمود.
وی تصریح کرد: تا نيمه اول سال 1399 بیش از هزار و 97 طرح تحقیقاتی در این مرکز به تصویب رسیده و 671 پایان نامه دانشجویی در مقاطع مختلف کارشناسی ارشد، دکترای عمومی، دکترای تخصصی و مقطع PhD رشته های مختلف علوم پزشکی و غير پزشکی به انجام رسیده است.
همیشه کار تاکید کرد: تا بحال با فعالیت پیگیر محققین محترم و کارشناسان پر تلاش نتایج پروژه های تحقیقاتی فوق در قالب بیش از سه هزار و 734 مقاله در مجلات معتبر علمی چاپ شده که از این تعداد سه هزار و 409 مقاله در مجلات معتبر بین المللی و 325 مقاله در مجلات علمی- پژوهشی داخلی به چاپ رسیده و منجر به 69 مورد ثبت اختراع گردیده است. همچنین محققین این مرکز با ارائه 122 مقاله در کنفرانس های بین المللی خارج از کشور و 556 مقاله در کنفرانس های داخل کشور مشارکت عملی خود را در تولید و نشر علوم پزشکی به نمایش گذاشته اند.
وی افزود: لازم به ذکر می باشد که مرکز تحقیقات برای بالا بردن بهره وری آزمایشگاهها اقدام به کسب الزامات مدیریتی سیستم کیفیت بر اساس استاندارد ایزو 17025 نموده است.
همیشه کار اظهار کرد: مرکز تحقیقات کاربردی دارویی آزمایشگاه همکار سازمان غذاو دارو در کنترل فراورده های استنشاقی در کل کشور در قالب قراردادهای ارتباط صنعت با صنایع دارویی است که در خاورمیانه حرف اول را می زند. آزمایشات درون تنی جزء الزامات غذا و دارو برای صنایع است که یک سال مهلت می دهد تا با نمونه خارجی توسط داوطلبان مورد ارزیابی قرار گیرد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز کرد: هدف غايي ما اين است كه بعنوان يك قطب پژوهشي كشور و يك مركز تحقيقاتي معتبر در منطقه در آييم كه پيشرو در انجام و هدايت تحقيقات كاربردي پزشكي، بويژه دارويي كشور است.
همیشه کار به اهداف كلان سازمان اشاره کرد و گفت: انجام تحقيقات كاربردي مورد نياز جامعه در زمينه هاي بهداشتي، درماني و صنايع مرتب، نوآوري علمي از طريق انجام تحقيقات بنيادي در زمينه هاي مختلف علوم پزشكي بويژه دارویي، ارتقاء و اشاعه فرهنگ تحقيق و كارگروهي در عرصه هاي علمي – تحقيقي، توسعه قابليت هاي مركز بعنوان يك الگو از نظر تحقيقات علمي و ساختار اداري (تلاش در جهت الگو سازي مركز از نظر فعاليتهاي تحقيقاتي و ساختار اداري)، بستر سازي در زمينه مشاركت فعال در امور سياستگزاري پژوهشي كشور جزو اهداف سازمان ما محسوب می شود.
 

مسئول آزمایشگاه گیاهان دارویی گفت: داروهایی که از گیاهان توسط دستگاه "جی سی مس" استخراج می شود در این آزمایشگاه شناسایی می شوند و در پایان نامه و طرح های دانشجویی به مرحله پایلوت به مرکز رشد ارسال می شود.

از نظر رنکینگ دارویی، تبریز رتبه یک کشوری را دارد
دکتر "سالار همتی" دکترای تخصصی شیمی عالی و مسئول آزمایشگاه سنتز مواد دارویی در مرکز تحفیفات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: ما در این آزمایشگاه توسط سه دستگاه در صدد تولید مواد اولیه داروهایی هستیم که برای کشور نیاز است.
وی با بیان اینکه 90 درصد مواد اولیه دارو ها از خارج به داخل کشور وارد می شود، افزود: در حال حاضر 4 ماده اولیه دارویی که سالانه برای وارد کردن آن بالغ بر 18 میلیارد تومان صرف می شود، تحقیق و پژوهش می کنیم. این طرح در راستای تولید ماده اولیه دارویی به نام «آیوهگزول» و« آیودیکسانول» است که به عنوان داروهای حاجب می شناسیم و سالانه نزدیک به 8 الی 16 میلیون دلار برای وارد کردن آن از کشور چین، هند و اروپا صرف می شود.
همتی ادامه داد: اگر این دو دارو به مرحله بهره برداری برسد، حداقل 16 میلیون دلار جلوی واردات را می گیرد. این طرح نزدیک یک سال است که مرحله نهایی اش را طی کرده و در حال حاضر در مرحله تحقیق و توسعه است.
وی اذعان کرد: ماده اولیه دارویی که در شرکت دانش بنیان مرکز رشد خودم ساخته ام، داروی «مزالازین» در طبقه بندی داروهای گوارشی است که مجوز آن از سازمان غذا و ارو گرفته شده است و امیدوارم بعد از انجام بروکراسی های اداری بتوانبم آن را به مرحله تولید و بهره برداری برسانیم.
همتی ابراز کرد: 90 درصد شناسایی ساختار اولیه مواد شیمیایی در این آزمایشکاه توسط سه دستگاه دستگاه شناسایی ساختار مواد عالی، اثبات ساختاری مواد اولیه و حد واسط ها صورت می گیرد.
وی به قرارداد 600 میلیون تومانی مرکز تحقیقات دارویی با صنعت اشاره کرد و گفت: طراحی و تولید مواد اولیه شیمیایی جزو برنامه های این قرارداد با بخش خصوصی است.
همتی تصریح کرد: برای کرونا یک طرح خوبی داشتیم که با یک شرکت در تهران قرار داد بسته ایم تا به مرحله تولید برسانیم. این طرح برگرفته از پارچه های بافت معمولی که پنبه ای هستند تا بتوانیم با قابلیت شتشو آن را آنتی باکریال کنیم و قیمت تمام شده این ماسک بسیار باصرفه و مناسب است.
همتی ادامه داد: این طرح تائید نهایی نمونه از اداره تجهیزات پزشکی تهران گرفته شده و الان در مرحله سرمایه گذاری هستیم. پشتیبانی این طرح بخش خصوصی بود و از بودجه دانشگاه استفاده نکرده ایم
وی در پایان گفت: مرکز تحقیقات دارویی رتبه یک کشور را دارد و بعد از تبریز، رتبه دوم مختص تهران است.
 

نانودارو و نانوسیستم های هوشمند
دکتر فتحی به محصولات و زمینه های تحقیقاتی مرکز تحقیقات ریزفناوری دارویی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی دارویی یکی از مراکز پیشرو کشور در انجام طرح های پژوهشی کاربردی و توسعه ای و بالینی در زمینه نانوتکنولوژی دارویی می باشد.
وی افزود: فعالیت این مرکز بطور اختصاصی در مورد نانودارو های شیمیایی و پروتئینی (آنتی بادی، واکسن و آنزیم) نانوسیستم های هوشمند با اهداف دارورسانی، نانو بیوانفورماتیک، مهندسی نانوبیومواد و مهندسی بافت می باشد.
 
 
فتحی به محصولات تولید شده این مرکز در زمینه های اختصاصی اشاره کرد و گفت: نانودارو و نانوسیستم های هوشمند با اهداف دارورسانی و تشخیصی هوشمند ( شیمیایی و فیتوشیمیایی) - کیت رادیوداروی تشخیصی بر مبنای آنتی بادی ضد VEGF برای تشخیص سرطان های سینه - ماده موثره دارویی ضد سرطان پالبوسیکلیب - ماده موثره دارویی ضد سرطان پلریکسافور - ماده موثره دارویی ضد سرطان ارلوتینیب هیدروکلراید - ماده موثره دارویی ضد سرطان سونیتینیب مالات - تولید نمونه اولیه پماد نانوسالسیلیک حاوی لیپوزوم حاوی سالسیلیک اسید برای بهبود میخچه و زگیل تناسلی - تولید نمونه اولیه و ثبت طرح و انجام مطالعات اولیه کلینیکی پماد نانوشیک حاوی نانوذرات جامد لیپیدی شیکوئین برای بهبود زخم های سوختگی- تولید نیمه صنعتی مواد اولیه روتین (گلیکوزید های روتوئید) و استفاده در طرح های تحقیقاتی-تولید نیمه صنعتی شیکونین از گیاه Echium italicum و استفاده از آن در چند طرح تحقیقاتی - تهیه و ارزیابی فیزیکی و شیمیایی بیش از 10 محصول دارویی بر پایه نانوذرات جامد لیپیدی و پلیمری - فرمولاسیون مکمل خوراکی آستاگزانتین برای بیماران آلزایمر جزو محصولات تولید شده این مرکز هستند.
 

وی افزود: نانوبیوداروهای پروتئینی آنتی بادی، واکسن و آنزیم - راه اندازی و دست یابی به فناوری فاز آنتی بادی دیسپلی - تولید نمونه پایلوت واکسن نوترکیب علیه عامل انگلی بیماری کیست هیداتیک - تولید نیمه صنعتی پروتئین کراتین نیز از دیگر محصولات تولیدی این مرکز محسوب می شوند.
 

آزمایشگاه حیوانات
دکتر داود عسگری"، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی بازدید از آزمایشگاه حیوانات در این مرکز به خبرنگاران گفت: یک قانون کلی در مورد تمام داروها، لوازم آرایشی مکمل های غذایی و ....وجود دارد که در مرحله اول به صورت آزمایشگاهی تست می شوند و در مرحله دوم به صورت کشت سلولی بررسی می شود و در مرحله سوم قبل از آزمایش بالینی بر روی انسان، حتما باید در مراحل مختلف بر روی حیوانات تست شود.
وی افزود: آزمایشگاه حیوانات جزو مراکزی است که در ایران بسیار کامل و پیشرفته است. برای تست داروها با مکمل و فرمول های جدید، الزام قانونی دارد تا ابتدا آن را در آزمایشگاه حیوانی به مرحله تثبیت برسانیم.
 

عسگری ابراز کرد: گاها با ایجاد مدل های بیماری مثل ایجاد سرطان دیابت و ...درحیوانات در صدد ببرسی تاثیر داروهای گیاهی و داروهای شیمیای و یافتن روش های درمان بر بیماری های ایجاد شده هستیم. این یکی از روش هایی است که دنیا همتراز با آن برای تحقیق مواد اولیه دارویی پیش می رود.
وی به امکانات آزمایشگاه حیوانات اشاره کرد و گفت: از دندانپزشکی گرفته تا جراحی و امکاناتی که برای مداخاله حیوانی مورد نیاز است، تست حافظه و فضایی و ورزش مطابق با استاندارد های بین الملل در این آزمایشگاه وجود دارد.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اهمیت اخلاق در پژوهش تاکید کرد و گفت: در تمامی پروژه های حیوانی تمامی موازین اخلاقی رعایت می شود و در کمیته اخلاقی دانشگاه توسط متخصصین حقوق حیوانات بررسی می شود.
عسگری در پایان افزود: در قسمت نگهداری حیواناتی چون موش آزمایشگاهی با نژاد های مختلف، موش صحرایی، همستر، خرگوش و خوکچه هندی برای استفاده در پژوهش و تحقیقات نگهداری می شود.
انتهای پیام/
رتبه یک مرکز تحقیقات کاربردی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کشور سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار