خبر/

درخشش دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز در کشور

1400/09/24 - 23:31 - کد خبر: 55938 نسخه چاپی

نصر: دومین جشنواره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی پژوهشگاه فضایی ایران با معرفی طرح‌های برگزیده به کار خود پایان داد. 

به گزارش نصر، این جشنواره روز چهارشنبه ۲۴ آذر سال جاری، در دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرحضوری برگزار شد و در هر نوبت سه طرح برگزیده از طرح‌های مشترک اجرا شده بین پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه‌های مطرح کشور، توسط مجریان طرح ارائه شدند.
بر اساس این گزارش، 6 طرح برگزیده از بین بیش از صد طرح پژوهشی دانشگاهی و پس از دو مرحله ارزیابی بر اساس شاخص‌های هیات داوران انتخاب شده بودند و در روز جشنواره نیز بر اساس چهار شاخص علمی- پژوهشی (امتیاز تولیدات علمی مستخرج از طرح و تدوین دانش فنی)، نوآوری- فناوری (امتیاز اکتسابی حاصل از میزان نو بودن موضوع پژوهش و رفع گلوگاه‌ها‌ی فناورانه پروژه ها)، ارزش اقتصادی- اجتماعی (امتیاز حاصل از صرفه جویی ارزی و امکان تجاری سازی) و مدیریتی (میزان تناسب بودجه و زمان با نتایج طرح و نیز کیفیت انجام طرح) مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند.
رتبه اول این جشنواره به طرح "بررسی تاثیر پارامترهای فیزیکی پوشش نیترید کروم اعمال شده بر روی مکانیزم‌های لولا برای جلوگیری از جوش سرد در شرایط فضایی" که توسط دکتر آروین تقی‌زاده تبریزی زیر نظر دکتر حسین آقاجانی و دکتر فرهاد فرهنگ لاله انجام گرفته است، اختصاص یافت. 
این طرح برای اولین بار توسط روش ترکیبی آبکاری الکتریکی (اعمال لایه کروم) و نیتروژن‌دهی پلاسمایی (نفوذ نیتروژن و تشکیل لایه نیترید کرومی) اعمال شده و رفتار سایشی آن به منظور جلوگیری از جوش سرد در شرایط فضایی صورت گرفته است.
این طرح پژوهشی حاصل همکاری مشترک پژوهشکده رانشگرها و دانشگاه تبریز است و نکته حائز اهمیت در این پژوهش، ضخامت پوشش نیترید کروم و به تبع آن، لایه‌های تک لایه کروم و نیترید اعمالی است به طوری که سعی بر نازک کردن ضخامت پوشش‌های اعمالی تک لایه کروم شده تا به هنگام اعمال فرایند نیتروژن دهی پلاسمایی با هدف تشکیل نیترید کروم، نفوذ اتم‌های نیتروژن و کروم موثرتر باشند. همچنین سختی، زبری سطح و رفتار سایش به عنوان پارامترهای فیزیکی در نظر گرفته شده‌اند که در آن‌ها عوامل شیمیایی نقشی نداشته یا سهم عمده ای در آن‌ها ندارند.
انتهای پیام/
درخشش دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز در کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار