معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

پژوهش سرمایه گذاری است نه هزینه/ الویت ما، راه اندازی سلول درمانی در پروژه پژوهشگاه ربع رشیدی است

1400/09/24 - 13:20 - کد خبر: 55905 نسخه چاپی

نصر: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در آینده نزدیک با بهره برداری از برج های پژوهشگاه ربع رشیدی، سلول درمانی را برای بیمارانی که درمان ندارند و یا دارو جوابگوی درمان آن ها نیست را شروع خواهیم کرد.

به گزارش نصر،" پرویز شهابی" طی بازدید از جریان روند اجرای پروژه پژوهشگاه ربع رشیدی به خبرنگاران حاضر در پروژه گفت: ضمن تقدیر از عوامل اجرائی پروژه مذکور بررعایت اصل کیفیت در کنار سرعت تاکید کرد.این پروژه یکی از پروژه های بزرگ ملی توسط شرکت پدیده رویای قرن اجرا می شود.
وی افزود: این مجموعه که با زیربنای 40 هکتار از اراضی مختص به دانشگاه علوم پزشکی تبریز با کاربری بهداشت و درمان است که قرار است در بازه زمانی پنج ساله پروژه پژوهشگاه ربع رشیدی، پارک علم و فناوری و مجموعه المپیادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اتمام برسد.


 
وی تصریح کرد: امروزه تبریز به عنوان یکی از مهم ترین مراکز آموزشی و درمانی کشور با دارا بودن کادر درمانی متخصص و تجهیزات مناسب، میزبان مراجعه کنندگان بسیاری از شهر و استان های همجوار و همچنین کشور های همسایه می باشد.
شهابی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال های اخیر برج های متعددی را در راستای توسعه بهداشت و درمان در دستور کار قرار داده است که یکی از مهم ترین آن ها پروژه بزرگ پژوهشگاه ربع رشیدی است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: این مجموعه با کاربری بهداشت و درمان و با زیربنای 36 هزار متر مربع با 9 طبقه و یک سالن آمفی تئاتر بزرگ، در جوار کمربندی جنوبی تبریز قرار گرفته و پس از اتمام به عنوان پژوهشگاه مرجع شمالغرب کشور وظیفه انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در حوزه های بیوتکنولوژی، دارو و پزشکی را به عهده خواهد داشت.


 
شهابی ابراز کرد: با بهره برداری از آن فضا و امکانات لازم برای ایجاد زیرساخت های فناوری سلامت و تجاری کردن دستاوردهای تجهیزاتی و پژوهشی به منظور حمایت از نوآوران و محققان جوان فراهم آمده و ضمن جذب پژوهشگر و دانشجویان، تربیت دانشجو در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری نیز در آن صورت خواهد پذیرفت. وی به لزوم راه اندازی هرچه سریعتر سلول درمان بعد از اتمام این پروژه تاکید کرد و گفت: سلول درمانی را در حد آزمایشگاهی در دانشگاه ها شروع کرده ایم ولی هنوز کلینیک سلول درمانی در ایران آنچنان باید و شاید راه اندازی نشده است. به دلیل کوچک بودن آزمایشگاه ها قرار است آن را بعد از اتمام پروژه پژوهشگاه ربع رشیدی، در محل پارک علم و فناوری مستقر سازیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: در آینده نزدیک با بهره برداری از برج های پژوهشگاه ربع رشیدی، سلول درمانی را برای بیمارانی که درمان ندارند و یا دارو جوابگوی درمان آن ها نیست را شروع خواهیم کرد.
شهابی عنوان کرد: نزدیک به 50 هزار متر مربع از این فضای 36 هزار مترمربعی، به پارک علم و فناوری اختصاص دارد که تمامی مجوز های لازمه گرفته شده و در حال جانمایی آن هستیم تا تمامی شرکت های پراکنده تحقیقات و فناور دانشگاه علوم پزشکی تبریز را در پارک علم و فناور مستقر سازیم که از از مزایای راه اندازی این پروژه، نگاه حرفه ای محققان به امر فناوری و پرداخت نکردن مالیات است.


 
وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید نگاه ویژه ای به پارک علم و فناوری داشته باشد تا پروژه هرچه سریعتر راه اندازی شود، ابراز کرد: تا به امروز برآور هزینه ساخت و اتمام این پروژه 257 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ ساخت این برج ها یک پروژه ملی است و در بودجه بندی سال گذشته و امسال دارای ردیف بودجه است اما متاسقانه نقدینگی که بعد از تخصیص یافتن به دست کارفرما می رسد، بسیار ناچیز مثلا در حد 20 درصد است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: اگر 10 سال پیش این پروژه را تمام می کردیم، امروز سلول درمانی را آغاز کرده بودیم. متاسفانه پژوهش بسیار مغفول مانده است. سیاست گذاران باید بدانند که پژوهش نوعی سرمایه گذاری است نه هزینه، و چاره ای جز حرکت به سمت تحقیقات، پژوهش و فناوری نداریم چرا که اگر امروز پژوهش راکد بماند، بی تردید در آموزش دجار مشکل خواهیم شد.
شهابی به حمایت معاونت تحقیق و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از محققان اشاره کرد و گفت: به دلیل محدود بودن منابع مالی با برخی از شرکت هایی که دانشگاه به محصولات آن شرکت در دانشگاه نیازمند است، طی قراردادی که داریم و به آن ها پول داده ایم تا با درصد بسیار کم به فناوران وام بدهند و گاها با سود صفر درصد نیز به فناوران وام داده شده.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه اگر نتوانیم خودمان داروهایمان را تهیه و درمان کنیم امنیتمان تهدید و به خطر خواهد افتاد، اظهار کرد:
بی تردید ویروس کرونا درس بزرگی برای همه بود. مردم و مسئولین دیدند که هیچ کشوری در صورت نیاز، حاضر به فروش ماسک و یا دستگاه هایی چون ونتیلاتور نبودند چرا که خودشان نیاز داشتند.
انتهای پیام/
پژوهش سرمایه گذاری است نه هزینه/ الویت ما، راه اندازی سلول درمانی در پروژه پژوهشگاه ربع رشیدی است سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار