گزارش نصر از تداوم بحران آلودگی هوای تبریز/

تبریز؛ شهری گمشده در غبار سیاه بی تدبیری ها

1400/09/24 - 18:15 - کد خبر: 55895 نسخه چاپی

نصر: در هفته ‌ها و روزهای اخیر، بحران آلودگی هوای تبریز به یک چالش بزرگ برای شهروندان این شهر تبدیل‌شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، هر سال در فصل سرما که تغییرات آب‌ و هوایی شکل می‌گیرد، روزهای پرتنش آلودگی هوای تبریز نیز شروع می شود؛ بی تردید یکی از اصلی ترین علت این مساله نیز به پدیده وارونگی دما مربوط است که البته به ‌دلیل بی ‌توجهی مسئولان به نکاتی چون عدم توسعه حمل ‌و نقل عمومی، معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ‌ها، افزایش کیفیت سوخت و سیستم احتراق وسایل نقلیه، اسقاط خودروهای فرسوده و مواردی از این دست موجب می ‌شود تا آلودگی هوا در شهر تبریز از پایتخت کشور سبقت بگیرد.
امروزه مصرف سوخت بسیار آلاینده و خطرناک مازوت که دارای مقادیر بالایی از گوگرد است، به ‌عنوان یک سوخت عادی در حومه شهرها به یک امر طبیعی تبدیل شده و مسئولان امر از مصرف 32 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ ها خبر می ‌دهند؛ لذا شیوع احتمالی سونامی سرطان در چند سال آینده هیچ جای تکذیب یا تعجبی نخواهد داشت.
اینکه آلودگی مازوت ایران بیشتر از سایر کشورهاست جای خود دارد، ولی نکته قابل تامل اینجاست که به گفته کارشناسان، مازوت مصرف‌ شده در ایران 7 برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می ‌کند!

مسئولانی که از وظایف خود شانه خالی می کنند
در موضوع مازوت سوزی و آلودگی هوا، قصه تلخ ماجرا اینجاست که مثل خیلی از مسائل دیگر، مسئولان با سلب مسئولیت از خود توپ را گاه به زمین مردم می ‌اندازند و گاه به میدان کمبود گاز و گاه میزان آلودگی مازوت‌‌های کشور را به تحریم‌ها گره می‌ زنند و جالب تر از آن مدام هشدار می دهند و مدام هم در انجام وظایف قانونی خود سستی می کنند!
شانه خالی کردن مدیران دستگاه های مسئول حفظ محیط زیست و سلامت مردم از مسئولیت به بحران ‌هایی همچون آلودگی ‌هوا، همانند جاری شدن سیلی ویرانگر است که به دلیل نبود زیرساخت ها، نامش را بلایای طبیعی گذاشتند.
استنشاق ریه ها از هوای آلوده، به امروز و دیروز باز نمی گردد. سالهاست که رسانه می گویند و می شنوند، اما دریغ از اقدامات اساسی و قانونی دستگاه های مسئول برای حل بحران خودساخته آلودگی هوای تبریز! در این شهر سال ها مسئولان پشت میزنشینی بودند که چهره ای مهربان و شعارهای زیبایی داشتند، اما آنان همان افرادی بودند که غافل از سونامی سرطان که تهدیدی برای خانواده و فرزندان خود بود، مجوزهای واحدهای آلاینده محیط زیست را به راحتی صادر می کردند و امروز با رسیدن به چنین نقطه از بحرانی، شانه بی خیالی بالا و پایین می برند!


 
این بار مدارس به خاطر آلودگی هوا تعطیل شد نه کرونا
بنابر تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوای مدیریت بحران آذربایجان شرقی، به علت افزایش غلظت آلاینده های جوی و شرایط ناسالم هوا، آموزش های حضوری در تمامی مدارس دولتی و غیردولتی شهری و روستایی در نواحی پنجگانه تبریز، سردرود و باسمنج در دو نوبت برای همه مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شد.

تاثیر تجهیزات فرسوده صنایع آلاینده نفتی و نیروگاهی
یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای شهرها صنایع نفتی و نیروگاهی هستند که در اطراف شهر شکل گرفته و در گذر زمان حالا در داخل مناطق شهری قرار گرفته ‌اند. از طرفی فرسوده شدن سیستم و تجهیزات آن ها باعث شده یکی از موثرترین فرایند آلودگی هوا محسوب شوند.

معیار سنجش آلودگی هوا
شاخص کیفی هوا (AQI) یا شاخص آلودگی هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد و شاخص آلودگی هوا نیز این شاخص از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌ های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم، 301 تا 500 خطرناک است.
این روزها هوای تبریز در اکثر روزها ناسالم برای گروه های حساس و در روزهای پرریسک تر ناسالم برای همه افراد بوده است، هر چند کارشناسان مختلفی نسبت به درستی اعداد و ارقام اعلامی حفاظت محیط زیست استان در میزان آلودگی هوای تبریز علامت سوال گذاشته اند.
 
 


نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز جزو بزرگترین منابع آلایندگی هوای تبریز هستند
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی هم در مورد آلودگی هوای تبریز گفت: اگر دولت به هر دلیلی توانایی تامین گاز را ندارد، چیزی از مسئولیت نیروگاه برای نصب فیلتر بر خروجی های خود و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر این امر مهم نمی کاهد.
احمد علیرضا بیگی افزود: نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز جزو بزرگترین منابع آلایندگی هوای تبریز هستند که متاسفانه به تعهدات زیست محیطی خود عمل نکرده و سازمان حفاظت محیط زیست هم در انجام وظایف خود در قبال این منابع آلاینده هوای تبریز قصور کرده است.
وی افزود: حفاظت محیط زیست استان مسئول نظارت و اعمال قانون بر واحدهای آلاینده هوا، آب و خاک استان است و برای این وظیفه خطیر اختیارات قانونی کافی هم دارد، اما طی سالیان گذشته متاسفانه اجرای قانون هوای پاک نادیده انگاشته شده است و با اینکه مدیران حفاظت محیط زیست ادعا می کنند که آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو در نصب پایشگرهای آنلاین در صنایع آلاینده است، اما این پایشگرها علی رغم هزینه های میلیاردی که صرف آن ها شده است، در خروجی هایی غیر از خروجی های لازم نصب شده اند!


 
تخصیص سهمیه گاز برای نیروگاه تبریز
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی هم از اختصاص سهمیه گاز به نیروگاه حرارتی تبریز پس از کش و قوس های فراوان خبر داد و گفت: پس از پیگیری های صورت گرفته، سهمیه گاز نیروگاه حرارتی تبریز با ابلاغ وزارت نفت تخصیص داده شده است.
"سیّدرضا رهنمای توحیدی" افزود: سهمیه تخصیص یافته برای نیروگاه تبریز 1.8 میلیون متر مکعب در روز است که کفاف فعالیت این نیروگاه را می دهد. بنده برای پیگیری تخصیص سهمیه گاز نیروگاه تبریز در وزارتخانه متبوع خود حضور دارم و تلاش می کنیم تخصیص گاز به این نیروگاه ادامه یابد، اما در صورت سردی هوا و عدم صرفه جویی مردم امکان ابلاغ مجدد محدودیت تخصیص گاز برای نیروگاه تبریز وجود دارد.
وی ادامه داد: تا زمانی که مردم عزیز کشورمان صرفه جویی کنند و مشکلی برای تامین گاز خانگی به وجود نیاید، تخصیص گاز به نیروگاه حرارتی تبریز جهت پیگیری از آلودگی هوای این کلان شهر ادامه خواهد یافت.

آسیب پذیران آلودگی هوا
پزشکان متخصص و رسانه ها هر سال اعلام می کنند که استنشاق هوای آلوده موجب بروز بیماری های خطرناکی مانند آمفیزم، برونشیت مزمن، حساسیت تنفسی، آسم، سرطان ریه، سرطان معده و بیماری‌های قلبی می شود، اما هر سال دریغ از پارسال! حالا ویروس کرونا هم به لیست افزوده شده و یک مطالعه جدید در اسپانیا نشان می دهد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا با افزایش خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در میان افرادی که به ویروس کرونا آلوده می شوند، مرتبط است.
بیماران ریوی، قلبی و عروقی، زنان باردار، کودکان و سالمندان طیف وسیع آسیب پذیران از آلودگی هوای تبریز هستند که باید این روزها در سایه تعلل و غفلت مسئولان امر در اجرای قانون هوای پاک و برخورد قانونی با عاملان آلودگی هوای تبریز، بسیار بیشتر از قبل مراقب سلامتی خود باشند و در صورت تردد خارج از منزل ماسک های تنفسی را این بار نه به خاطر کرونا، بلکه به خاطر آلودگی هوا بر صورت خود بزنند.


 
بحران آلودگی هوای تبریز، بحران خودساخته همه ساله ای است که در سایه بی تدبیری مسئولان امر و نادیده انگاشتن قوانین موضوعه و اصول توسعه پایدار رخ داده است. تبریز، شهری که باغشهر ایران بود، امروز در غبار سیاه آلودگی بی تدبیری ها گم شده است. مردمی که نمی دانند گناهشان در این میان چیست، اما هفته هاست هوای آلوده به مشتقات سوخت مازوت و دیگر آلاینده های شهر را تنفس می کنند. آیا مسئولان و دستگاه های متولی خواهند توانست این بحران را حل کنند یا سال آینده و سال های آینده باید دوباره از بحران آلودگی هوا بنویسیم؟

انتهای پیام/
تبریز؛ شهری گمشده در غبار سیاه بی تدبیری ها سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  محمد قنادیان   2 سالها پیش  

در کنار مازوت سوزی نیروگاه کوره های آجرپزی و سفال نیز مزید بر علت هستن که به طور مخفیانه بعد از تاریک شدن هوا تا صبح مازوت میسوزانند

  یک شهروند با ادب   2 سالها پیش  

ایول دکتر محیط زیست، با این پیگیری و عمل به قانون و الزام واحد آلاینده به اجرا آن، به به ، آفرین، نه واقعاً بارک ال.....
پژوهشیار