استاندار آذربایجان غربی؛

کشت ۷۰ هزار هکتاری چغندرقند پرآب بر در آذربایجان غربی توجیه ندارد

1400/09/24 - 09:23 - کد خبر: 55873 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان غربی گفت: متاسفانه در این استان کشت های آب بر نظیر چغندرقند صورت می گیرد و بیش از ۷۰ هزار هکتار به این امر اختصاص یافته که با وجود مصرف بسیار بالا و خروج بخش زیادی از این محصول از استان، اصلا مقرون به صرفه نیست.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در دیدار مدیران حوضه های آبریز ارس و دریاچه ارومیه افزود: باید به سمت کشت محصولات کم آب بر حرکت کنیم و در این راستا، باید طرح های مختلفی ارائه شود.
وی با اشاره به لزوم توجه به طرح های توسعه بخش کشاورزی با لحاظ کمبود آب و تغییر الگوی کشت اضافه کرد: در این راستا نهضت گلخانه ای ۲ هزار هکتاری باید در استان عملیاتی شود.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: آذربایجان غربی موقعیت بی سابقه ای در کشور برای صادرات دارد و باید از این ظرفیت برای تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای با توان صادراتی بالا استفاده کرد.
معتمدیان فعال شدن کارگروه سازگاری با شرایط کم آبی در آذربایجان غربی را برای دریافت نظرات مختلف در خصوص کاهش مصرف آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه این کارگروه اجماع سازی بین دستگاه های مختلف در این بخش مهم است که باید از آن به صورت بهینه استفاده کرد.
وی، کمبود آب را یکی از مهمترین چالش های آذربایجان غربی برشمرد و افزود: با این وجود، برنامه ریزی خاصی برای برطرف شدن این چالش در استان صورت نگرفته و اقدامات انجام شده نیز نتوانسته نتایج قابل قبولی داشته باشد.
استاندار آذربایجان غربی، توجه به آبخیزداری را یکی از راهکارهای مهم استفاده از ظرفیت های آبی در حوضه های مختلف دانست و اضافه کرد: بندهای کوچک آبخیزداری می توانند در مهار سیلاب، ذخیره آب بسیار موثر بوده و علاوه بر آن هزینه بسیار کمی نیز برای اجرای آن نیاز است.
در این جلسه مدیران حوزه های آبی ارس و دریاچه ارومیه گزارشی از وضعیت حوضه های خود ارائه کردند.
انتهای پیام/
کشت ۷۰ هزار هکتاری چغندرقند پرآب بر در آذربایجان غربی توجیه ندارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار