مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی:

جشنواره شب چلّه با حضور ۱۰ استان در تبریز برگزار می‌شود

1400/09/23 - 10:26 - کد خبر: 55821 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای حفظ آیین های سنتی و بومی استان، جشنواره شب چلّه با حضور ۱۰ استان در تبریز برگزار می شود.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این جشنواره به همت هیات ورزش‌های بومی و محلی آذربایجان شرقی با همکاری ادارات میراث فرهنگی و ورزش و جوانان، فردا (چهارشنبه) با حضور ۳۰ میهمان از استان های مختلف در سالن شهید اقدمی تبریز برگزار می شود.
وی اظهار کرد: در این جشنواره استان‌های شرکت‌کننده به اجرای آیین‌های شب چلّه مختص استان و منطقه خود خواهند پرداخت و «ناصر زارع»، هنرمند استان، بایاتی‌های (دوبیتی ها) مختص این روز ارزشمند را قرائت خواهد کرد.
حمزه زاده، ادامه داد: شب چله یا شب یلدا آیینی ملی است که با گذر زمان نسل به نسل منتقل شده و مشخصه‌های ارزشمندی در فرهنگ‌ عامه بر جای گذاشته است.
وی یادآوری کرد: اگر ویژگی‌های این آیین ملی مطالعه و شناخته شوند، می‌تواند به مَحمل مناسبی برای معانی و معارف والای انسانی تبدیل شوند.
شب «یَلدا» یا شب «چلّه» یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است.
یلدا به زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند.
انتهای پیام/
جشنواره شب چلّه با حضور ۱۰ استان در تبریز برگزار می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار