معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی مطرح کرد:

هشدار درباره وقوع طوفان‌های نمکی در آذربایجان شرقی

1400/09/21 - 11:32 - کد خبر: 55716 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: شوری بیش از حد دریاچه ارومیه در آینده نیز حتماً باعث ایجاد طوفان‌های نمکی خواهد شد.

به گزارش نصر، داود غنی پور امروز در همایش روز جهانی خاک در مجتمع شهیدکسایی جهادکشاورزی استان، با اشاره به علت‌های شور شدن خاک اظهار داشت: شوری بیش از حد دریاچه ارومیه در آینده نیز حتماً باعث ایجاد طوفان‌های نمکی خواهد شد و گنبدهای نمکی مسیر آجی چای و بستر خود دریاچه نیز این مسأله را تقویت می‌کند.
محمدرضا ساریخانی عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه خاک محل و بستری برای موجودات زنده است، گفت: متأسفانه ۵۰ درصد خاک‌های ایران در معرض شور شدن می‌باشند که استفاده بیش از خاک و آب و نفوذ آب دریاها و کمی بارش یکی از موضوع‌هایی است که می‌شود برای این کار نام برد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی نیز در سخنانی بر حفظ و احیا خاک در حوضه دریاچه ارومیه تاکید کرد و گفت: باید معیشت مردم در کنار حفظ و احیا خاک کاملاً در نظر گرفته شود از جمله اینکه معیشت جایگزین برای آنها تعریف شود و نهاده‌های دامی آنها در اختیارشان قرار گرفته باشد تا نیازشان به عرصه‌های حفاظت شده قطع یا کم شود از طرفی برای اینکه برنامه‌های حفاظت خاک و عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از شور شدن خاک نتیجه بخش باشد باید مدیریت واحد اعمال شود لذا تا زمانی که ارگان‌های مختلف برای خاک تصمیم می‌گیرند اقدامات انجام شده یا نتیجه نخواهد داد یا نتایج در خور توجه نخواهد بود.
رحیم مهردادی به آفرودسواری به عنوان یکی از معضلات نابود کننده منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: آفرودسواری نتیجه نگاه سودجویانه و تعدد مراکز تصمیم گیری درباره طبیعت است که موجب نابودی جنگل‌ها، مراتع و فرسایش خاک و از بین رفتن آرامش مناطق می‌گردد.
وی گفت: برای مقابله با فرسایش بادی در مناطق بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه کاشت انواع بوته‌ها و طرح‌های قرق و سیستم‌های چرایی در ۲۰ روستا و در حدود ۳۲ هزار هکتار زمین اجرا شده است ولی در این طرح‌ها نیز به مشکلات مردم توجهی نشده و طرح‌های جایگزین برای تعلیف دام‌ها و معیشت مردم منطقه تعریف نشده است.
انتهای پیام/
هشدار درباره وقوع طوفان‌های نمکی در آذربایجان شرقی خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار