رئیسی در صحن مجلس:

هدف‌گیری رشد ۸ درصدی در بودجه ۱۴۰۱/ توزیع ثروت عادلانه می‌شود

1400/09/21 - 11:39 - کد خبر: 55715 نسخه چاپی

نصر: رئیس‌جمهور با بیان اینکه عدالت در توزیع ثروت در بودجه ۱۴۰۱ مورد پیش بینی قرار گرفته است، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (یکشنبه) در جلسه امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیم لایحه بودجه‌ سال ۱۴۰۱ گفت: حضور در مجلس شورای اسلامی فرصت مغتنمی برای من در اجرای اصل ۵۲ قانون اساسی است تا لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را تقدیم کرده و برخی از ویژگی‌های این لایحه و تمایز این بودجه با بودجه سنواتی قبل را بیان کنم.
رئیسی گفت: ابتدا لازم می‌دانم از همکاران خودم در دولت، همه وزرا و به ویژه سازمان برنامه و بودجه، که با کارشناسان‌شان برای آماده کردن لایحه بودجه در وقت مقرر و تقدیم به مجلس شورای اسلامی همت کردند، تشکر کنم.
وی تصریح کرد: امیدوارم با دقت نظری که نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس و کمیسیون تلفیق دارند، بر غنای تبصره‌های بودجه بیفزایند تا انشاءلله بودجه‌ای که در شان و گره‌گشای کشور باشد، داشته باشیم.
رئیس‌جمهور گفت: در این سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی،  مجاهدت‌های بسیاری به برکت مردان و زنان در جای‌جای کشور در جهت توسعه‌یافتگی از جمله آب، برق، گاز، حوزه آموزش عالی، کشاورزی، صنعت و معدن شده است؛ که باید قدردان آن باشیم.

کشور به یک حرکت جهادی و برنامه دقیق نیاز دارد
رئیسی ادامه داد:  اما ما با مشکلات جدی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجهه هستیم و به یک حرکت جهادی و برنامه دقیق نیاز داریم تا بتواند پیش روی همه دولتمردان و مسئولان باشد و مشکلات را از پیش پای مردم عزیز بردارد.
وی تصریح کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح ساختار بودجه را همه شما و ما شنیدیم. ایشان بارها بر ارتقاء سرمایه‌گذاری، اشتغال، اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار تاکید فرمودند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما وقتی به آسیب‌شناسی‌های اقتصادی نگاه می‌کنیم و شرایط را می‌بینیم، شاهد رشد اقتصادی کاهنده در کشور، بی‌ثباتی اقتصاد و تورم فزاینده هستیم.
رئیسی با بیان اینکه امروز شاهد نامتوازن بودن توسعه در سرزمین و کیفیت نامناسب بودجه‌ریزی هستیم، گفت: این مسأله اقتضا می‌کند که بازنگاهی به آنچه که انجام شده و آنچه که باید انجام شود، داشته باشیم.

گره‌زدن اقتصاد به بیگانگان در [دولت] قبل همه را رنج می‌داد
وی ادامه داد: اشکال جدی که در [دولت] قبل همه را رنج می‌داد، این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند؛ کاری که می‌شد آن را با استفاده از ظرفیت‌های بسیاری که در کشور به ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمند وجود دارد، انجام داد. این باعث شد که ما مشکلات جدی اقتصادی داشته باشیم.

لازمه ثبات اقتصادی، عدم کسری بودجه است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نکات و اهداف قابل توجهی در تقدیم لایحه بودجه مورد نظرمان بوده که لازم است به آنها اشاره کنم، گفت: اولین هدف تأمین بودجه ۱۴۰۱ ثبات اقتصادی است. باید اقتصاد از یک ثبات بهره‌مند شود تا برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و بازار اطمینان‌بخش باشد.
رئیسی تصریح کرد: لازمه ثبات اقتصادی نیز این است که ما بودجه‌ای را ارائه کنیم که کسری نداشته باشد؛ زیرا کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد.
وی ادامه داد: بایدثبات اقتصادی همراه  با عدم کسری بودجه باشد.

خط قرمز بودجه ۱۴۰۱ استقراض از بانک مرکزی است
رئیس‌جمهور اضافه کرد: نکته دوم، مسئله انضباط بانک‌ها است. باید بانک‌ها منضبط اداره شوند و این انضباط در نظام پولی و مالی کشور مورد تاکید است.
رئیسی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است، گفت: برنامه این است که استقراض اتفاق نیافتد زیرا برای اقتصاد کشور مشکلات جدی ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: ما در این چند ماهه آغاز به کار دولت، تلاش خواهیم کرد که بتوانیم کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کنیم که این نیز  آثارش را در وضعیت تورمیِ کاهشی پیدا خواهد کرد.
رئیس‌جمهور گفت: ما امیدواریم که تورم فعلی که خاطر مردم و فعالین اقتصادی را نگران کرده است، حداقل به یک تورم یک رقمی کاهشی تبدیل شود.

رشد اقتصادی ۸ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هدف‌گیری شده است
رئیسی با تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه بخشی به بودجه  گفت: دستگاه‌های مختلف و نمایندگان محترم باید با نگاه ملی بودجه را بنگرند تا رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری و اتفاق بیافتد.
وی تصریح کرد: هدف دوم، تضمین رشد اقتصادی در این بودجه است تا ما بتوانیم به رشد ۸ درصدی هدف‌گیری شده، برسیم.
رئیس‌جمهور افزود: نکته سوم در این بودجه، عدالت در توزیع است. امروز توزیع ناعادلانه است و باید متوازن شود.
رئیسی با بیان اینکه طبیعتاً مسئله آمایش سرزمینی، حتماً مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: محور بودن عدالت، مسئله‌ مهمی است که برای مجلس دولت و بخش‌های مختلف مورد توجه است.

پیش‌بینی «سامانه یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی»
وی گفت: بودجه باید ساده، قابل فهم، نتیجه‌گرا و کمک‌کننده به رشد و ثبات اقتصادی کشور باشد. بنای بودجه آن است که اختیاراتی را به مسئولان استانی و به مسئولان مختلف در وزارت‌خانه و دستگاه‌ها بدهد تا آنها را نسبت به آنچه از بودجه در اختیار آنها قرار می‌گیرد مسئولیت‌پذیر و پاسخگو کند.
رئیس‌جمهور در رابطه با نظارت بر عملکرد مسئولین و دستگاه‌ها گفت: اینکه یک استان یا یک وزارت‌خانه از نظر مصرف بودجه و تخلفات صورت گرفته در رابطه با مسائل فرهنگی، رفع آسیب‌های اجتماعی و رشد اقتصادی چه کرده و چه سهمی داشته است، قابل نظارت و اندازه‌گیری است؛ اما اینکه در این زمینه‌ها چه نقشی ایفا کرده قابل پایش و اندازه‌گیری نیست.
رئیسی عنوان کرد: اگر مسئولیت محول شود، عملکردها هم برای مجلس هم برای دستگاه‌های اداری و نظارتی در کشور قابل اندازه‌گیری و نظارت خواهد بود، همچنین مسئولین نیز می‌دانند که چه وظایفی بر عهده آنها قرار گرفته است و ماموریت‌های قانونی خود را می‌شناسند.
وی درباره مشخصات بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: پیش‌بینی «سامانه یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی»، به نحوی که بودجه در بستری واحد و نظارت‌پذیر با شناسه مشخص به دست ذی‌نفع نهایی برسد از ویژگی‌های این بودجه است.
رئیس‌جمهور در رابطه با عادلانه کردن پرداخت‌های پرسنلی در بودجه، عنوان کرد: از دیگر مسائلی که به اقتصاد آسیب می‌زند، این است که شاهد یک نظام ناعادلانه پرداخت در بخش‌های مختلف هستیم که باید به یک نظام عادلانه تبدیل شود.

کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت به جز حقوق
رئیسی با بیان اینکه هزینه‌های دولت به غیر از حقوق، کاهش ۱۵ درصدی داشته است، گفت: این موضوع برای این است که بتوانیم پرخرج بودن دولت را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه از دیگر مسائل مهم است تاکید کرد: در این راستا بودجه شاهد کاهش کسری تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۲۷۱ هزار میلیارد تومان هستیم. همچنین خالص استقراض دولت از ۲۴۵ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
رئیس‌جمهور افزود: خالص استقراض دولت از بازار سرمایه به ۴۰- (منفی چهل) هزار میلیارد تومان کاهش داشته است و نسبت مالیات به تولید ناخالص از ۵.۴ درصد به ۶.۹ درصد افزایش داشته است.

رشد هزینه‌های دولت از ۱۰۴ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است
رئیسی تصریح کرد: همچنین رشد هزینه‌های دولت از ۱۰۴ درصد در قانون بودجه سال جاری به ۵ درصد در لایحه‌ بودجه سال آینده کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه این مشخصه‌های قابل توجه بودجه در راستای رسیدن به اتفاقی است که باید در رابطه با رشد اقتصادی بیفتد، تاکید کرد: نکته دیگر مسئله تولید و اشتغال است که دو محور مهم در کشور هستند؛ امسال سال حمایت از تولید است و موضوع همه استان‌ها مسئله نگرانی برای معضل بیکاری است. لذا تولید اشتغال نیز محور است.
انتهای پیام/
هدف‌گیری رشد ۸ درصدی در بودجه ۱۴۰۱/ توزیع ثروت عادلانه می‌شود خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار