خبر/

نمایش "جدال در آفرینش" در تبریز بر روی صحنه می رود

1400/09/17 - 10:44 - کد خبر: 55516 نسخه چاپی

نصر: نمایشنامه "جدال در آفرینش" یک نمایش تاریخی و مذهبی به نویسندگی و کارگردانی یعقوب اکبری است که برای ایام فاطمیه تدارک دیده شده و از 11 الی 16 دی امسال به طول 1.5 ساعت در تالار وحدت دانشگاه تبریز به روروی صحنه خواهد رفت.

به گزارش نصر، "مهران صادقی" تهیه کننده نمایش جدال در آفرینش اظهار کرد: نمایش «جدال در آفرینش» به همت جمعی از جوانان هنرمند بومی شهر تبریز است که از سه ماه پیش بر اساس مستندات تاریخی (قبل از هبوط شیطان تا ظهور امام زمان (عج) و چگونگی حضور و نقش این دیدگاه در زندگی انسان ها) نوشته شده و از یک ماه پیش آن را به صورت حرفه ای پیش می بریم؛ در کل مانور ما بر روی تاثیر فرشته ابلیس بر زندگی انسان ها است.
وی گفت: در این نمایش ۶۰ نفر از بازیگران و عوامل اجرایی حضور دارند و برای آماده سازی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.


 
صادقی عنوان کرد: متولی این نمایش، اداره کل کار، رفاه و تامین اجتماعی است و مجری طرح این نمایش را شرکت تعاونی هنری طلایه دار توانگر آرنا برعهده دارد و قرار است پس از این اجرا در تبریز این نمایش را در استان های دیگر و کشورهای همجوار چون ترکیه، ارمنستان، عراق و لبنان نیز طبق برنامه ای که دست اندرکاران این نمایش و با هماهنگی وزارت امور خارجه به روی صحنه ببریم.
تهیه کننده این نمایش گفت: با اجرای هدف و تکنیکی متفاوت، میخواهیم به عرصه های بین المللی قدم برداریم، در این نمایش سعی کرده ایم تا برای اولین بار فضا را به سمت نمایش حرفه ای و جلوه های ویژه، صدا و لباس تغییر داده و محتوای نمایش مشابه کارهای گذشته نکنیم.


 
صادقی افزود: زبان نمایش فارسی است چرا که این نمایش را در استان های دیگر در کشورمان اجرا خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تغذیه روح تئاتر  توسط شخصیت های برجسته و تاریخی شهر تبریز بود، گفت: چندسال پیش، زمانی که آقای نوین شهردار تبریز بودند، در خصوص مشروطه صحبت می کردند. در آن زمان ایده ساخت شهرک سینمایی مشروطه به ذهنمان رسید تا بتوانیم در آن صحنه ها به شخصیت های برجسته مشروزه مثل سردارخان، باقرخان، زینب پاشا، علی میسیو و ... پرداخت کنیم. ولی از همان سال ها تا به امروز هیچ حرکتی در این راستا صورت نگرفته است. مسئولین ما باید توجه کنند که نسل جدید و آینده یک نسل مطالبه گر است و به دنبال شخصیت هایی است که آن ها را برای خودشان الگو قرار دهند.
در ادمه این نشست خبری، "یعقوب اکبری"، کارگردان نمایش «جدال در آفرینش» در خصوص این نمایش گفت: نمایش «جدال در آفرینش» بر اساس مستندات تاریخی و با مشاوره دکتر پیمان عباسیان کارشناس مذهبی نوشته شده که از هیچ کاری کپی سازی نشده و به صورت رئال پرداخت شده است.
وی افزود: از آغاز خلقت تاکنون، جدال خیر و شر همواره وجود داشته و همین موجب بروز مصایب و مشکلاتی در زندگی بشر شده است و این نمایش نگاه متفاوتی به این جدال است و صرفا نگاه مذهبی نیست. نگاه ما یک نگاه سیاسی در قالب مذهبی است.
کارگردان این نمایش اظهار کرد: هدف اصلی این نمایش آن است که از طریق هنر نشان دهیم، انسان هدفمند آفریده شده و به حال خود رها نشده و شیطان هم که دشمن دیرینه و قسم خورده انسان است، در تمام مراحل زندگی او حضور داشته و درصدد آن است که با انسان آشکارا و پنهان دشمنی کند.
اکبری گفت: متفاوت ترین گریم و طراحی صحنه و لباس را در سطح استان برای این نمایش داریم و سعی کرده ایم یک کار نمونه و فرا مرزی و بین المللی داشته باشیم.
"سورج نوائی" مدیر پروژه و کارگردان فنی نمایش جدال برای آفرینش در ادامه این نشست گفت: این پروژه در مدیوم نمایش صحنه ای و تله تئاتر در ژانر کلاسیک تاریخی به صورت رئال و ایده پردازی مدرن و خلاقیتی متفاوت با تهیه کنندگی جناب آقای مهران صادقی، مشاور کارگردانی جناب آقای علی مجیدپور، کارگردانی جناب آقای یعقوب اکبری و سرکار خانم صفیه مظلوم پور به امید خدا بر روی صحنه خواهد رفت.
وی افزود: این پروژه با طراحی صحنه متفاوت و پرحجم با استفاده از عوامل و بازیگران مجرب و بومی برای اولین بار به صورت واقع گرایانه به روی صحنه خواهد رفت که از تاثیرات بازدهی آن می توان به افزایش اطلاعات مذهبی و تاریخی تماشاگران نسبت به ادیان مختلف اشاره نمود.
نوائی اذعان کرد: به کار گیری توان تکنیکی بروز و خلاقیت تیم کارگردانی به هرچه بهتر به تصویر کشیدن این نمایش فاخر، کمک بزرگی به اجرای متفاوت و سطح بالا در استان عزیزمان خواهد کرد.
مدیر پروژه و کارگردان فنی نمایش، تصریح کرد:چشم انداز ما، برای اجرا در سایر استان های کشور عزیزمان ایران با نهایت توان اجرایی و همچنین شرکت در جشنواره های خارجی و داخلی خواهد بود.
"سهیلا ارجمند"، مجری طرح این نمایش نیز با اشاره به اهمیت کار هنری و لزوم توجه به این نوع کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: حمایت شرکت تعاونی هنری طلایه دار توانگر آرنا یکی از کارهای فرهنگی فاخر است.
وی تاکید کرد: دغدغه اصلی ما بازگشت سرمایه نیست. ما میخواهیم از نمایشنامه هایی که قوی هستند ولی در اثر حمایت نشدن، موفق به اجرای آن نیستند نیز حمایت کنیم.
"بهنام محمدی"، مشاور تهیه و تولید این نمایش با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر بستری برای درآمدزایی و فرهنگ سازی در مقوله های اجتماعی است، خواستار توجه بیشتر متولیان فرهنگی و هنری به این حوزه از فرهنگ شد.
وی افزود: امروزه با حمایت از چنین برنامه هایی هم شرکت ها می توانند از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و هم مسئولان حوزه فرهنگ با ارزآوری از این گذر موجب ایجاد بسترهای مناسب جامعه شوند.
محمدی اظهار کرد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هنوز به این باور نرسیده اند که در فعالیت های فرهنگی و هنری نیز می توان درآمدزایی و در فضای اجتماع تحول ایجاد کرد.
مشاور تهیه و تولید این نمایش گفت: در این شرایط کرونایی که تولید کم شده است، کارخانجات می توانند با وارد کردن بخشی از بودجه فرهنگی شان به این بخش، با تبلیغات به زبان هنر و یادآوری شدن دوباره به چرخه تولید برگردند.
وی افزود: در این جامعه طرح های خوب، استعداد و پتانسیل به وفور وجود دارد ولی متاسفانه بودجه ای وجود ندارد.
انتهای پیام/
نمایش سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  صفیه مظلوم پور   2 سالها پیش  

تقدیر وتشکر ار آژانس خبری نصر وتشکر ویژه از خانم سحر مغفرت .که قدم رنجه فرموده بودن
پژوهشیار