خبر/

نقش سیستم لنفاوی در رویش مجدد مو

1398/08/13 - 11:02 - کد خبر: 5550 نسخه چاپی

نصر: محققان دانشگاه راکفلر واقع در آمریکا دریافتند سلول‌های بنیادی با استفاده از یک ابزار مولکولی برای برقراری ارتباط با سایر سلول‌ها، قادرند بر نحوه تولید مجدد مو اثر بگذارند.

به گزارش نصر، محققان توانستند درون ریزمحیط دربرگیرنده سلول‌های بنیادی که با عنوان کنام سلول‌های بنیادی شناخته می‌شود، مویرگ‌های لنفاوی را شناسایی کنند. این مویرگ‌ها وظیفه انتقال سلول‌های سیستم ایمنی به درون ریزمحیط و خارج کردن سموم و مایعات را از این محیط بر عهده دارند.  
مویرگ‌های لنفاوی، درون هر یک از فولیکول‌های مو، یک شبکه پیچیده را در اطراف کنام سلول بنیادی شکل می‌دهند و به این طریق تمام کنام‌های سلول‌های بنیادی را به یکدیگر مرتبط می‌کنند. محققان با شفاف کردن پوست توانستند شبکه بسیار پیچیده این مویرگ‌ها را مشاهده کنند.
همچنین در این تحقیقات مشخص شد سلول‌های بنیادی فولیکول مو، رفتار مویرگ‌های لنفاوی را از طریق تولید مولکول‌هایی که عملکردی شبیه به سوییچ دارند، تحت کنترل درمی‌آورند.

این نحوه ارتباط سلول بنیادی با مویرگ‌ها امکان کنترل ترکیبات موجود در محیط اطراف و همچنین رویش مجدد موها را به طور هماهنگ در تمام بافت فراهم می‌کند.
به گفته محققان، درگیر بودن سلول‌های بنیادی در فرایند رویش مجدد موها یک مفهوم جدید است که امکان توسعه روش‌های درمانی جدید برای ریزش مو و ترمیم آثار زخم‌ها را با هدفگیری سیستم لنفاوی در اختیار می‌گذارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Sc→↔nc↔ منتشر شده است.

انتهای پیام/

نقش سیستم لنفاوی در رویش مجدد مو نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار