رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفتگو با «نصر» تاکید کرد؛

همه حاکمیت باید برای احیای دریاچه ارومیه مصمم باشد/ بافت تاریخی و هویت مذهبی ارومیه را احیا می کنیم

1400/09/16 - 13:31 - کد خبر: 55477 نسخه چاپی

نصر: رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، تاکید کرد: ما به موضوع احیای دریاچه ارومیه نگاه ویژه ای داریم و اگر این دریاچه خشک شود، کل شمالغرب کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. معتقدیم همه مجموعه حاکمیت باید برای احیای دریاچه ارومیه مصمم و جدی باشند.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و المسلمین‌ محمد خلیل پور در گفتگوی اختصاصی با «نصر» با اشاره به اولویت های شورای شهر و شهرداری ارومیه، اظهار کرد: ما بخش زیادی از انرژی مان را برای محرومیت زدایی می گذاریم و هر هفته سه شنبه از نزدیک مشکلات مناطق محروم ارومیه را بررسی می کنیم و از نخبگان، روحانیون و افراد شاخص مناطق محروم هم برای کسب مشورت های بیشتر استفاده می کنیم.
وی تاکید کرد: محرومیت زدایی از چهره همه مناطق شهر ارومیه جزو اولویت های اصلی شورای شهر و شهرداری ارومیه است.
خلیل پور به اجرای پروژه بزرگ و راهگشای کمربندی دوم ارومیه اشاره کرد و افزود: کمربندی دوم ارومیه جزو پروژه های مهم و اولویت دار ارومیه است که بین 5 الی 7 هزار میلیارد تومان بودجه آن است که به طول 42 کیلومتر احداث می شود که با اتمام آن دسترسی سریع و آسان به همه مناطق ارومیه میسر خواهد شد و به تبع آن اجرای پروژه های مختلف محرومیت زدایی با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.
 
همه حاکمیت باید برای احیای دریاچه ارومیه مصمم باشد
وی در ادامه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: ما به موضوع احیای دریاچه ارومیه نگاه ویژه ای داریم و اگر این دریاچه خشک شود، کل شمالغرب کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. معتقدیم همه مجموعه حاکمیت باید برای احیای دریاچه ارومیه مصمم و جدی باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: نمایندگان مجلس و دولت محترم باید به طور ویژه بحث احیای دریاچه ارومیه را پیگیری کنند. دریاچه ارومیه هم از منظر اکولوژیکی و هم از منظر گردشگری برای کشور بسیار حائز اهمیت است و تبعات جبران ناپذیر خشک شدن آن در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قابل تصور نیست.
خلیل پور درباره عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: کارنامه و عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز با نگاهی به وضعیت دریاچه نمایان است؛ برخی افراد بودجه های کلان ستاد احیای دریاچه ارومیه را برای خود پلکان قرار دادند و نهایتاً طی این سال ها پروژه تونل انتقال آب زاب در حال اجرا بوده است که هنوز به نتیجه نرسیده است. این پروژه سالانه 650 میلیون متر مکعب آب انتقال به دریاچه خواهد داد، در حالی که سالانه فقط حدود 2 میلیارد متر مکعب آب از دریاچه ارومیه تبخیر می شود. دولت باید همت کند تا همه طرح های دریاچه ارومیه در سریع ترین زمان اجرا شود، دولت و مجلس باید به طور اساسی برای احیای دریاچه ارومیه اقدام کنند.
وی ادامه داد: در حالی که دولت برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور اقدام کرده، چرا باید مشابه چنین طرحی برای احیای دریاچه ارومیه اجرا نشود؟ چرا نباید از کشورهای همسایه با در نظر گرفتن شرایط اکولوژیکی، برای احیای دریاچه ارومیه کمک نگرفت؟
خلیل پور احتمال وقوع طوفان های نمکی با خشک شدن بستر دریاچه ارومیه را مهلک ترین آسیب زیست محیطی خشک شدن نگین فیروزه ای ایران عنوان کرد و گفت: برای احیای دریاچه ارومیه نباید حدی قائل شد، اگر فقط گردش مالی جاذبه های توریستی احیای دریاچه ارومیه را در نظر بگیریم، خواهیم دید که فقط از لحاظ اقتصادی احیای این دریاچه چقدر حائز اهمیت است.
 
لزوم احداث قطار سریع السیر ارومیه به تبریز
رئیس شورای شهر ارومیه در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار «نصر» به ظرفیت های عظیم فرهنگی و گردشگری ارومیه و آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ارومیه را آن طور که باید، حتی به مردم ایران هم نتوانسته ایم بشناسانیم، ارومیه به عنوان یکی از زیباترین شهرهای آذربایجان پتانسیل های ویژه ای برای توسعه صنعت گردشگری دارد.
خلیل پور گفت: مثلا تخت سلیمان تکاب بیش از 4500 سال قدمت دارد و قدمت تاریخی آن از بسیاری از اماکن تاریخی کشور بیشتر است. در خود شهر ارومیه آثار 6 هزار ساله ای در «قیل قمیش» وجود دارد که تاریخ آن به دوران سومری ها برمی گردد.
وی افزود: ما در آذربایجان غربی پتانسیل های بسیار بزرگ گردشگری از چالدران تا تکاب داریم، از کلیساهای تاریخی چالدران تا نمادهای جنگ چالدران در این شهر گرفته تا از نمادهای تاریخی و فرهنگی شمس تبریزی خوی تا تخت سلیمان تکاب. این ها تا کنون به طور شایسته ای شناسانده نشده است.
خلیل پور اضافه کرد: در بحث گردشگری طبیعی هم آذربایجان غربی مناظر طبیعی بکر دارد که شایسته توجه بخش های مختلف از جمله وزارت میزاث فرهنگی و گردشگری است. مناظر طبیعی از شمال تا جنوب آذربایجان غربی بکر و ناشناخته مانده اند، خلوص اکسیژن در ارتفاعات سیلوانای ارومیه 97 درصد است و این در هیچ کجای دیگری قابل دستیابی نیست.
وی تاکید کرد: ما نیاز داریم که قطار سریع السیر ارومیه به تبریز راه اندازی شود. خط راه آهن ارومیه به سلماس یا خوی متصل شود و پس اتصال به خط آهن تبریز به خط آهن سراسری کشور متصل شده و از سوی دیگر به خط آهن اروپا متصل شود. این ها ضرورت هایی است که باید دولت محترم به آن ها توجه کند.
 
احیای بافت تاریخی و هویت مذهبی ارومیه
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه به بافت فرسوده و حاشیه نشین ارومیه اشاره کرد و گفت: برای احیای بافت تاریخی ارومیه برنامه داریم و با ایجاد شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی دروازه های تاریخی شهر ارومیه را احیا خواهیم کرد. دروازه بازارباش، دروازه بالو، دروازه هندی لر، دوارزه زنجیر از جمله دروازه های تاریخی شهر هستند با احیای آن ها هویت تاریخی ارومیه بازیابی خواهد شد و این بسیار زیباست.
خلیل پور بر احیای هویت مذهبی ارومیه هم تاکید کرد و افزود: ما در ارومیه مقبره دو عالم به نام شیخ محمد و ابراهیم ابن خلیلان را داریم که از شاگردان نائب چهارم حضرت امام زمان (عج) بودند که هزار سال قبل برای تبلیغ تشیع به ارومیه آمده اند، ما مقبره این عزیزان را احیا کردیم. شیعه در ارومیه یک هزار سال قدمت دارد و ما در بحث احیای هویت مذهبی شهر برنامه داریم تا گنبدها، مناره ها و امامزاده های شهر را احیا کنیم.
وی ادامه داد: شورا و شهرداری ارومیه به کمک و همراهی دولت نیاز دارند. ما در در جاهایی که در سطح ملی کمک لازم داریم از نمایندگان محترم مجلس کمک می گیریم. برای احیای بافت تاریخی شهر ارومیه و نیز توسعه بوم گردی در محدوده تاریخی شهر باید اقدام کنیم و از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می خواهیم در این زمینه به ارومیه کمک کنند.
 
احداث 28 خانه بهداشت در مناطق محروم ارومیه
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه به برنامه ریزی برای اصلاح باقت فرسوده و حاشیه نشین ارومیه اشاره کرد و گفت: ما در ارومیه 26 نقطه کم برخوردار و حاشیه نشین را لکه گذاری کرده ایم که در پنج منطقه شهرداری ارومیه هم پراکنده شده اند و قبلاً چون زمین های آن ها به طور قانونی تفکیک نشده اند، ساختارهای شهری مناسبی در این مناطق ایجاد نشده اند.
خلیل پور افزود: طرحی که در شورا مطرح شده، تملک زمین های زراعی چسبیده به شهر است تا برای فضاهای عمومی و سبز از آن ها استفاده شود تا یک رفاه حداقلی برای مناطق کم برخوردار ارومیه ایجاد کنیم. البته در موضوع جدول کشی ها، آسفالت معابر و موضوعاتی از این دست مشکل چندانی در مناطق کم برخوردار نداریم، اما از لحاظ امکانات بهداشتی و رفاهی و فضای سبز باید برنامه ریزی و ساماندهی های لازم در این مناطق را داشته باشیم.
وی ادامه داد: رئیس مرکز بهداشت ارومیه اخیراً در صحن شورا حاضر شد و توافقات لازم را انجام دادیم و در 28 نقطه شهر ارومیه به طور رایگان زمین دادیم تا خانه های بهداشت در محلات مختلف و محروم شهر ایجاد شود، اما با این وجود باز هم کمبودهایی داریم.
 
سرانه فضای سبز ارومیه به بالاتر از استاندارد ملی می رسد
رئیس شورای شهر ارومیه در مورد وضعیت فضای سبز ارومیه خاطرنشان کرد: در خصوص فضای سبز وضعیت بدی نداریم و با توجه به استاندارد ملی که سرانه 16 متر است، ما حدود 13.5 متر در ارومیه سرانه فضای سبز داریم. در طرح کمربندی جدید ارومیه مکان یابی های جدیدی انجام دادیم که در آن ها حدود 300 هکتار جنگل کاری و ایجاد فضای سبز جدید برنامه ریزی شده است. اگر این طرح ها اجرایی شوند، سرانه فضای سبز ارومیه به حد بیشتری از سرلنه استاندارد ملی خواهد رسید.
خلیل پور گفت: اما در بحث حمل و نقل عمومی کمبودهای زیادی داریم، 350 اتوبوس در ارومیه داریم که 300 دستگاه آن ها در اختیار بخش خصوصی است که بعد از شیوع کرونا آسیب زیادی دیدند و شهرداری مجبور شد برای حفط سیستم حمل و نقل عمومی به اتوبوس های بخش خصوصی هم یارانه پرداخت کند.
وی افزود: وضعیت فنی و ظاهری اتوبوس های حمل و نقل عمومی ارومیه هم تعریف چندانی ندارند و برای خرید اتوبوس های جدید هم مشکلات وجود دارد، هم در تامین اتوبوس و هم تامین هزینه 5 میلیاردی هر دستگاه اتوبوس. بنابرین مدیریت شهری ارومیه تصمیم به بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گرفته است. البته در بحث حمل و نقل عمومی برنامه بیشتری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم داریم.
 
طراحی پروژه تراموای شهری و خط اتوبوس های تندرو در ارومیه
خلیل پور به طراحی پروژه تراموای شهری ارومیه هم اشاره کرد و اظهار داشت: ما به تراموا هم در مرکز شهر نیاز داریم که یک وسیله حمل و نقل پاک است و شهرداری ارومیه برای این پروژه در حال برنامه ریزی است. البته خط ویژه اتوبوس تندرو (بی.آرتی) هم برای ارومیه در نظر گرفته شده است و طرح مطالعاتی آن در دست اقدام است.
رئیس شورای شهر ارومیه در پایان خواستار توجه ویژه دولت به محرویت زدایی از چهره استان آذربایجان غربی شد و گفت: اگر به آذربایجان غربی، «آذربایجان غریب» هم بگوییم متاسفانه بیراه نیست. الان استان با 3 میلیون نفر جمعیت و 970 کیلومتر مرز خاکی با سه کشور، در محرومیت به سر برده و مظلوم واقع شده است. متاسفانه در گذشته با دید امنیتی به آذربایجان غربی نگریسته شده است و این روند توسعه استان را تحت تاثیر قرار داده است.
خلیل پور اضافه کرد: صنایع و کارخانجات آذربایجان غربی با 30 درصد ظرفیت خود کار می کنند، در حالی که بیکاری جوانان تحصیل کرده در استان غوغا می کند. متاسفانه بالغ بر 70 هزار جوان تحصیل کرده در ارومیه بیکار هستند و دولت باید نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشد، ما در شورا و شهرداری توان محدودی داریم.
انتهای پیام/
همه حاکمیت باید برای احیای دریاچه ارومیه مصمم باشد/ بافت تاریخی و هویت مذهبی ارومیه را احیا می کنیم محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار