رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

۳۱ واحد مرغداری غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی وارد چرخه تولید شد

1400/09/14 - 10:41 - کد خبر: 55314 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای افزایش تولید گوشت مرغ، تعداد ۳۱ واحد مرغداری غیرمجاز در استان با مدیریت واحد، وارد چرخه تولید شد.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: این واحدها با اقدامات و پشتیبانی حوزه های تخصصی اقدام به تولید می کنند و با مکانیزه کردن مراحل تولید نظیر تغییر در تعداد قطعات جوجه ریزی و قفسه بندی، میزان تولید با افزایش قطعه در واحد، افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: در این راستا، ظرفیت واحدهای تولید مرغ گوشتی آذربایجان شرقی از ۱۰ قطعه در مترمربع به ۱۲ قطعه افزایش و  دوره پرورش از ۹۰ روز به ۶۰ روز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه وظیفه قرارگاه امنیت غذایی استان، آسیب شناسی نظام تولید، توزیع و عرضه محصولات اساسی و کشاورزی است، گفت: تشکیل این قرارگاه مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و ستاد تنظیم بازار کشور بوده، برای تشکیل آن به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده و وظیفه آن آسیب شناسی نظام تولید، توزیع و عرضه محصولات اساسی و کشاورزی است.
فتحی با اشاره به اینکه دستور جلسات قرارگاه بر اساس اولویت ها و مشکلات استانی تعیین می شود، افزود: با توجه به نوسانات قیمتی در مرغ و تخم مرغ، تصمیم بر این است که ابتدا نظارت و برنامه ریزی ها برای تنظیم قیمت مرغ و تخم مرغ باشد و پس از آن محصولات دیگر جهت آسیب شناسی و حل مشکلات در دستور کار جلسات قرارگاه قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به چالش های موجود در تنظیم قیمت مرغ و تخم مرغ پرداخت و گفت: اولین مساله در این باره بررسی نظام تولید است مبنی بر اینکه آیا میزان تولید در استان جوابگوی میزان تقاضا می باشد یا خیر؛ با توجه به میزان جوجه ریزی ۳.۵ میلیون قطعه ای در ماه  و جمعیت انسانی ۴ میلیون نفری آذربایجان شرقی، طبیعتاً باید میزان جوجه ریزی به ۴.۵ میلیون قطعه برسد.
فتحی با اشاره به رتبه سوم استان در کشور در تولید تخم مرغ گفت: میزان تولید تخم مرغ در استان حدود ۱۰ درصد تولید کل کشور بوده و مازاد نیاز است؛ در مقوله مرغ با برنامه ریزی هایی که در قرارگاه امنیت غذایی انجام شده، می توان میزان تولید را تا ۲۰ درصد افزایش داد و نیاز استان را تامین کرد.
وی قیمت تعیین شده در ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ گرم را ۳۱ هزار تومان عنوان کرد و این قیمت را مناسب برای تولید کننده و مصرف کننده با توجه به قیمت سایر اقلام دانست. 
وی گفت: با توجه به اینکه ۱۰۰ درصد نهاده های دامی مورد نیاز مرغداران با قیمت ارز دولتی و از طریق سامانه بازارگاه تامین می شود، مرغداران می توانند با آرامش خاطر برای جوجه ریزی اقدام کنند و اگر این سیاست تغییر نکند و برنامه ریزی ها دقیق اجرا شود تا پایان سال انتظار نوسان قیمت وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با پلاک کوبی دام سبک و سنگین استان با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد دام استان شناسنامه دار شده اند، گفت: این اقدام منجر به کسب آمار دقیق از تعداد دام شده و بر اساس آن می توان میزان نهاده های دامی مورد نیاز را تامین کرد.
فتحی همچنین به چالش های موجود در حوزه نظارت بر توزیع و بحث قیمت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: نظارت های دوره ای بر واحدهای صنفی روشی قدیمی است، اما با همکاری ۴۰ نفر از نیروهای بسیج مستضعفان و ۴۰ نیرو از سازمان صمت استان همچنان ادامه خواهد داشت. 
وی تاکید کرد:  البته تمرکز اصلی طبق مصوبات قرارگاه امنیت غذایی، ایجاد شفافیت در توزیع است که با استفاده از سامانه های مرتبط مثل سامانه جامع انبارها، سامانه جامع تجارت و صندوق های مکانیزه فروشگاه ها انجام خواهد شد.
انتهای پیام/
 ۳۱ واحد مرغداری غیرمجاز در آذربایجان‌شرقی وارد چرخه تولید شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار