خبر/

گفت‌وگو با زوج هنرمند تبریزی افتخارآفرین در «جشنواره بین‌المللی آذربایجان»

1398/08/12 - 17:50 - کد خبر: 5526 نسخه چاپی

نصر:رعنا واعظی و محمد زارع، زوج هنرمند تبریزی هستند که با اثر مشترک خود «فیلمنامه انیمیشن دمش»، موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره بین المللی انیمیشن باکو شده‌اند.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، رعنا واعظی در گفت‌وگویی، در مورد فعالیت‌های هنری خود گفت: به مدت هشت سال هست که در حوزه فیلمسازی فعالیت می کنم و در دو فیلم کوتاه نیمه حرفه ای در سمت کارگردان فعالیت داشته و در بیش از پنج فیلم کوتاه به عنوان عوامل ساخت و تدوین گر حضور داشتم؛ همچنین در سریال شصت قسمتی تاجر تبریزی، منشی صحنه بوده و تا کنون بیش از بیست عنوان فیلمنامه به نگارش درآورده‌ام.

 

«دمش» اولین اثر مشترک من و محمد است

وی با تاکید بر این‌که فیلمنامه "دمش" اولین اثر مشترک من و همسرم (محمد زارع) است، افزود: "دمش" در اولین حضور جشنواره‌ای خود موفق به کسب مقام اول از جشنواره بین المللی انیمیشن باکو شد.

وی با تاکید بر این‌که موضوع فیلمنامه دمش "خلاقیت" و مبارزه با تقلید و تکرار است، بیان کرد: داستانش "دمش" درباره یک گروه ارکستر سمفونیک است که در حال اجرای موسیقی کلاسیک هستند. یکی از سولیست‌ها اجرای از پیش تعیین شده خود را تغییر داده و زیبا و خلاقانه می نوازد، از این‌رو دیگر موزیسین‌ها نیز با او به هیجان آمده و متفاوت می‌نوازند اما این اجرا برای رهبر گروه قابل قبول نیست و با خشونت مانع آنها می‌شود...

 

موضوع «دمش» خلاقانه نوشته شده است

این هنرمند جوان تبریزی با بیان این‌که "دمش" درباره ی خلاقیت یک هنرمند بوده و همانند موضوعش، خودش هم خلاقانه نوشته شده است، گفت: معتقدم ایده ی بکر و جدید کار که حاصل همفکری و خیال‌پردازی های من و محمد بود، نقطه قوت این فیلمنامه است و طی جشنواره نیز هیئت انتخاب، دبیر و منتقدان جشنواره بارها به این نکته اشاره کردند.

وی با تاکید بر این‌که عوامل جشنواره از ما به خاطر نگارش این فیلمنامه و شرکت دادن آن در جشنواره بارها قدردانی کرده و تلاش‌های ما را ستودند، افزود: در این جشنواره شاهد ارج نهادن به هنر بودیم، چیزی که متاسفانه در کشورمان زیاد با آن مواجه نشدم، چراکه هر با مسئولی برای بازدید از پروژه ی در دست ساخت ما "انیمیشن نقطه" آمد، بدون توجه به خلاقیت، هنرمندانه بودن کار و ارزش معنوی اثر، اولین سوالی که ذهنشان را مشغول می‌کرد "هزینه کار" بود. چنین نظراتی برای فرهنگ و هنر این کشور هنرخیز، اسفناک است.

محمد زارع نیز در این رابطه به ایسنا گفت: بنده، کارگردان انیمیشن و انیماتور استاپ موشن هستم و نزدیک به ده سال هست که در این رشته هنری فعالیت می‌کنم، چند اثر در قالب کوتاه، تیزر تبلیغاتی و سریال تولید کرده‌ام و به واسطه این آثار موفق به حضور در 200 جشنواره ملی و بین المللی و کسب بیش از 50 جایزه شدم. همچنین در سال ۹۴ عنوان جوان نمونه استان را کسب کردم.

 

 

چالش اصلی ما، ارج ندادن به کار هنرمند است

وی با تاکید بر این‌که عدم درک هنر و ارج ندادن به کار هنرمند چه از طرف مسئولان و چه از طرف اکثریت مردم مشکل و چالش اصلی هنر در ایران هست، افزود: نگاهی که سراسر دنیا به هنر دارد این است که هنر بستر اصلی رشد، تعالی و فرهنگ سازی جامعه بوده و هنر و هنرمند همیشه مورد احترام جامعه و مسئولان هستند، اما متاسفانه در کشورمان هنر در جایگاهی که باید، شناخته نشده است.

 

گاه هنر، به راهی برای خودنمایی بی هنران بدل می‌شود

وی یادآور شد: در برخی موارد هنر در ایران به راهی برای خودنمایی بی هنران بدل شده و تقدیر از هنرمندان به ابزاری برای کسب وجهه توسط برخی مسئولین. افراد زیادی هنر اصیل رو نمیشناسن و هنرمند اصیل رو مورد احترام و تفقد قرار نمیدن. یک جوان هنرمند مستقل و بی زد و بند، برای بدست اوردن اندک حمایتی از طرف مسئولین باید بارها و بارها معطل، سوال و جواب و خار و خفیف شده و به در بسته بخوره و در آخر به این نتیجه برسه که با وجود تمام سختی ها، باید تنها روی پای خودش بایسته و اثرشو خلق کنه.

این هنرمند جوان تبریزی در این خصوص اظهار کرد: البته اخیرا توسط وزارت ارشاد، از برخی هنرمندان جوان حمایت مالی شده، هرچند کافی نیست اما باز هم جای امیدواری است، هرچند به نحوی می‌شود منابع مالی را به نحوی تامین کرد اما به لحاظ طرز فکر و نگاه جمعی به هنر و هنرمند، در فقری عمیق غوطه ور هستیم.

وی با تاکید بر این‌که فیلمنامه "دمش" حاصل تلاش دو نفره من و همسرم است، گفت: در مرحله بعدی در صورت تامین منابع مادی (یا از طریق حمایت سازمان‌ها و یا اسپانسر خصوصی)، وارد مرحله ساخت این اثر خواهیم شد. این اثر قدرت و ارزش خود را با کسب موفقیت بین المللی اثبات کرده و در صورت ساخت نیز، به طور حتم در رقابت با انیمیشن‌های دیگر، مقام‌های بیشتری را برای شهر و کشورمان کسب خواهد کرد.

 

برای دو سال آینده، برنامه پرکاری را پیش رو داریم

وی در ادامه گفت: برای دو سال آینده به یاری خداوند برنامه پرکاری را پیش رو داریم و امسال نیز انیمیشن کوتاه "نقطه" به کارگردانی بنده که هم اکنون در مرحله انیمیت قرار دارد، به اتمام می‌رسد. همچنین فیلم کوتاه "بشقاب" به نویسندگی و کارگردانی همسرم (رعنا واعظی) و عذرا خوان خواجه در دست ساخت است.

زارع یادآور شد: سال آینده نیز پروژه سریال انیمیشنی با نام موقت "شیرینی‌ها" که هم اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه است، توسط من و همسرم(رعنا واعظی) ساخته خواهد شد. همچنین انیمیشن کوتاه "حشره" به نویسندگی و کارگردانی همسرم(رعنا واعظی) و عذرا خوان خواجه نیز در سال آینده کلید خواهد خورد.

وی در خاتمه تاکید کرد: از تلاش خبرنگاران شهرمان که همیشه دنبال کننده ی فعالیت ها و موفقیت‌های هنرمندان بوده و نهایت تلاش خود را برای دیده شدن تلاش‌های هنرمندان انجام می‌دهند، قدردانیم؛ هنرمندان و اصحاب رسانه در کنار هم می‌توانند در اعتلای فرهنگ و هنر جامعه قدم‌های موثری برداشته و اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

انتهای پیام/

گفت‌وگو با زوج هنرمند تبریزی افتخارآفرین در «جشنواره بین‌المللی آذربایجان» نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار