خبر/

سقط جنین در آذربایجان‌شرقی بر مدار افزایش

1398/08/12 - 16:15 - کد خبر: 5507 نسخه چاپی

نصر: سقط جنین در شکل قانونی آن از جمله پدیده‌های اجتماعی و شیوه درمانی گریزناپذیری است که آمار صدور مجوزهای آن در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، سیر صعودی داشته است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سقط جنین عمدتاً به شکل های متفاوت اتفاق می افتد که شامل سقط خود به خودی، سقط ناشی از تروما، سقط قانونی و سقط های غیرقانونی است و همه این موارد خاتمه بارداری را به دنبال دارد.

تنها خدمتی که در سازمان پزشکی قانونی بدون نامه مرجع قضایی ارائه می شود، صدور مجوز سقط درمانی است و این سازمان مرجع خاص رسیدگی کننده به این موضوع است؛ بر همین اساس همه ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکیشان، در صورت داشتن شرایط لازم و سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته برای تعداد قابل توجهی از آنان مجوز سقط صادر می شود.

یکی از مهم ترین شروط صدور مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی، سن بارداری است و بر اساس قانون باید قبل از چهار ماهگی (ولوج روح در جنین) و یا پیش از ۱۹ هفتگی بر اساس سونوگرافی های معتبر دوره ای باشد.

باید توجه داشت که همه ناهنجاری های جنینی موجب صدور مجوز سقط درمانی نمی شود و تنها ناهنجاری هایی که موجب حرج مادر باشد و یا بیماری مادر که ادامه بارداری را برای او با خطر جانی توام سازد، می تواند زمینه صدور این مجوز باشد که آن هم منوط به تایید سه پزشک متخصص و معتمد است.

در صورتی که سن بارداری بالای ۱۹ هفته باشد اگر جنین شدیدترین ناهنجاری ها و مادر بدترین بیماری ها را داشته باشد، نمی توان برای فرد مجوز سقط صادر کرد و توصیه می شود اگر مادر بیماری خطرناکی دارد و سن بارداری او بالاتر از ۱۹ هفته است، حتماً تحت کنترل پزشک متخصص زنان و پزشک متخصص بیماری خاص خود، دوران بارداریش را طی کند و پزشک معالج باید به محض مشاهده مورد اورژانسی اقدامات درمانی را برای حفظ جان مادر انجام دهد.

 براساس متون علمی جنین بعد از ۲۰ هفتگی قابلیت ادامه حیات در خارج از رحم مادر را دارد بنابراین اگر پزشک در صورت بروز مشکل برای مادر جنین را خارج کرد باید شرایط لازم را نیز برای حفظ جنین فراهم کند که در چنین شرایطی به آن زایمان زودرس اطلاق می شود.

در واقع قانون سقط درمانی که به واسطه آن مجوز سقط جنین برای مادران دارای بیماری خطرناک با نظر موافق سه پزشک متخصص صادر می شود، به دنبال آن است که قبل از قرار گرفتن مادر در شرایط بحرانی، زمینه سقط جنین را برای او فراهم کند.

 

افزایش ۳۸ درصدی صدور مجوز سقط جنین

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: تعداد مجوزهای صادر شده توسط ادارات پزشکی قانونی استان جهت سقط درمانی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته است.

آرتین کمالی افزود: در نیمه نخست امسال ۱۸۶ نفر جهت اخذ مجوز سقط درمانی به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که برای ۱۷۹ نفر مجوز سقط درمانی صادر شد.

 وی ادامه داد: در شهریور ماه امسال نیز از ۳۹ پرونده تشکیل شده در این زمینه به ۲۵ نفر مجوز سقط درمانی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۲۱ مجوزسقط صادر شده بود، ۴ فقره افزایش یافته است.

کمالی گفت: در سال گذشته ۴۱۳ نفر برای اخذ مجوز سقط درمانی به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که برای ۲۷۲ مورد مجوز سقط صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز سقط درمانی از جمله خدماتی  است که بدون نامه مرجع قضایی ارایه می شود، گفت: صدور مجوز سقط درمانی براساس ماده واحده قانون سقط جنین درمانی مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن که به تصویب سازمان پزشکی قانونی رسیده، برعهده سازمان پزشکی قانونی است و این سازمان مرجع خاص رسیدگی کننده به این موضوعات است.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی افزود: بر همین اساس همه ساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم و سن بارداری کمتر از ۱۹ هفته برای آنان مجوز سقط صادر می شود.

 

سقط جنین در موارد منجر به تهدید سلامتی گریزناپذیر است

فلوشیپ نازایی و جراح و متخصص زنان و زایمان در این خصوص به ایرنا گفت: حاملگی موفق، به بارداری اطلاق می شود که طی آن جنین رشد و تکامل خود را پیدا کرده و ضمن حفظ سلامت مادر منجر به تولد نوزادی سالم شود.

دکتر لیدا حیدری افزود: در صورتی که مادر مبتلا به بیماری قلبی شدید باشد، با توجه به افزایش ۱.۵ برابری حجم خون طی دوران بارداری، امکان مرگ وی وجود دارد و در این صورت برای سقط جنین به پزشکی قانونی معرفی می شود.

وی اظهار داشت: در برخی موارد مادر در اویل بارداری با فشار خون بالای ۲۰ و غیرقابل کنترل مواجه می شود که در این صورت نیز امکان سکته مغزی و مرگ مادر وجود دارد.

حیدری ادامه داد: چنانچه مادر مبتلا به بیماری روانی باشد و از نظر عقلی توانایی نگهداری فرزند را نداشته باشد و نیز در مادرانی که بیماری های علاج نشدنی مثل سرطان دارند و نیاز به شیمی درمانی است و یا به دلیل مصرف داروهای خاصی که بر جنین تاثیر منفی دارد، سقط درمانی پیشنهاد می شود.

وی اضافه کرد: همچنین در مواردی که نشانه خطر بالای ابتلای جنین به برخی ناهنجاری‌ها از جمله تریزومی ۲۱ و NTD  (نقائص لوله عصبی) موجود باشد، مادر به پزشکی قانونی برای دریافت مجوز سقط معرفی می شود.

این متخصص و جراح زنان و زایمان با تاکید بر اینکه انجام سقط های غیرقانونی علاوه بر اینکه پیگیرد قانونی دارد، به دلیل بروز عوارض مختلف و خطر جانی برای مادر به هیچ عنوان توصیه نمی شود، گفت: سقط های غیرقانونی عوارض مختلفی همچون خونریزی، عفونت، سندرم آشرمن، نازایی ثانویه و یا نازایی مطلق را به دنبال دارد و در برخی موارد منجر به مرگ مادر می شود.

 

ناهنجاری های ژنتیکی منجر به سقط جنین می شود

متخصص ژنتیک نیز در تشریح علل ژنتیکی سقط جنین به ایرنا گفت: سقط جنین روند پیچیده‌ای داشته و حدود ۷۰ درصد از موارد بدون اطلاع فرد و در جهت انتخاب طبیعی منجر به سقط جنین می‌شود و در ۳۰ درصد موارد نیز بارداری بیوشیمیایی روی داده و رشد جنین در ماه‌های مختلف بارداری متوقف شده و سقط جنینی که برای ما شناخته شده است، روی می‌دهد.

جعفر محسنی افزود: تعدادی از افراد ممکن است چندین بار سقط جنینی را که رشد جنین در آن متوقف می‌شود، تجربه کنند؛  بارداری این خانم‌ها ممکن است تا هفته بیستم نیز به طول بیانجامد، این نوع از سقط، علل مختلفی دارد که علل ژنتیکی ممکن است یکی از اصلی‌ترین دلایل آن باشد که به تازگی به سهم ۷۰ درصدی آن نیز اشاره شده است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد رشد جنین در مراحل مختلف بارداری‌ها  برای ناهنجاری‌های ژنتیکی بررسی و پایش می‌شود.

محسنی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت‌های علمی، غربالگری‌ ناهنجاری‌های ژنتیکی جنین با روشی غیرتهاجمی امکان‌پذیر شده است، گفت: سونوگرافی جنین، انجام برخی تست‌ها بر روی خون مادر و آنالیزهای نرم افزاری روند رشد جنین را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر بررسی‌های سونوگرافی و بیوشیمیائی، عدم تطابق رشد جنین با سن بارداری و یا مشکلی را در تکامل جنین مانند  قلب، مغز، سایر ارگانها  و اسکلت‌بندی جنین نشان دهد، در این صورت جنین نیازمند بررسی دقیق است.

این متخصص ژنتیک با تاکید بر اینکه علاوه بر اختلالات ژنتیکی، عوامل مختلفی در ناهنجاری‌های جنین دخیل است، افزود: عفونت‌های ویروسی و عوامل دارویی در اختلالات رشد جنین تاثیرگزار می باشند، از این رو در صورتی که طبق نظر متخصصین و یافته های پاراکلینیکی، اختتام حاملگی مطرح باشد، صدور مجوز قانونی برای سقط جنین قبل از هفته نوزدهم امکان پذیر می شود.

وی گفت: در مواردی  که بررسی های حاملگی، جنین را در معرض خطر عقب ماندگی های ذهنی و یا جسمی نشان دهد و یا چنانچه سابقه بیماری ژنتیکی  مثلا تالاسمی در خانواده وجود داشته و خطر بروز بیماری در بارداری بالا باشد، متخصصین پره ناتالوژی با انجام آمنیوسنتز - نمونه‌گیری از مایع آمنیوتیک در جنین‌-   نمونه را جهت بررسی کروموزومها و  یا ژن مورد نظر به آزمایشگاه ژنتیک ارسال می نمایند، با انجام آزمایش کاریو تایپ و یا بررسی جهش ژنتیکی  و در صورت تایید اختلال ژنتیکی توسط متخصص ژنتیک  مجوز سقط توسط پزشکی قانونی صادر می‌شود.

محسنی اضافه کرد: در برخی بارداری‌ها نیز که جان مادر را به خطر می‌اندازد، سلامت مادر در اولویت بوده و اگر متخصصان تشخیص دهند که ادامه بارداری باعث به خطر افتادن جان مادر شود، مجوز سقط جنین صادر می‌شود.

این متخصص ژنتیک اضافه کرد:  در برخی موارد مانند شکاف لب و کام هم که در برخی موارد سندرومیک نیستند، پدر و مادر خود  اقدام به سقط خارج از چارچوب قانونی می کنند.

وی افزود: آزمایش سل فری یا «ان ای پی تی» که از هفته دهم امکان پذیر بوده و آزمایشات دبل مارکر و کواد مارکر نیز در مراحل مختلف رشد جنین توام با سونوگرافی و آزمایش خون مادر انجام شده و اگر نتایج، جنین را پرخطر نشان دهند، مادر به متخصص زنان که حاملگی‌های پرخطر را بررسی می‌کند، ارجاع داده شده و بررسی‌های کامل‌تر انجام و مجوز سقط پس از ارسال مستندات موجود به پزشکی قانونی صادر می‌شود.

 

جهش ژنتیکی از عوامل سقط جنین است

دکترای زیست شناسی تکوینی نیز در خصوص دلایل سقط جنین به ایرنا گفت: از جمله این دلایل می توان به نقص های ژنتیکی ناشی از جهش های منتقل شده از والدینی که در معرض عوامل جهش زا قرار دارند و یا این جهش ها را به ارث برده اند واکنون به جنین هایشان منتقل می کنند، اشاره کرد.

مسعود ملکی افزود: از جمله دیگر دلایل سقط جنین، عوامل اپی ژنتیکی مختلف که باز ژنتیک رشد و نمو را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از آنها ناشناخته اند، می باشند.

انتهای پیام/

سقط جنین در آذربایجان‌شرقی بر مدار افزایش نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار