یادداشت نصر/

سفر رئیس قوه قضائیه به تبریز با سه کلید واژه "فساد، خصوصی سازی و محیط زیست"

1398/08/12 - 13:51 - کد خبر: 5487 نسخه چاپی

نصر: سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به تبریز بازتاب های مثبت زیادی در محافل مختلف آذربایجان شرقی داشت.

حضور آیت الله رئیسی در تبریز یکی از اتفاق های مهم و کم تکرار بود. حضوری که انشاالله برکت های بزرگی برای تبریز و استان خواهد داشت.

با تغییر در راس قوه قضائیه شاهد تحولات بزرگی در رسیدگی به جرایم و تخلفات دانه درشت ها، دستگاه های دولتی و متهمان فسادهای اقتصادی بوده ایم.

تاکید آیت الله رئیسی بر مبارزه با فساد و نمود عینی آن در عملکرد اخیر قوه قضائیه، موجب دلگرمی مردم و دوستداران کشورمان شده است.

بحث مبارزه با فساد، قطعا باید جزو اولویت ها باشد. موجب خوشحالی است که قوه قضائیه چنین رویکرد محکمی در مبارزه با فساد پیش گرفته و در ماه های گذشته شاهد اقدامات بسیار موثر قوه قضائیه در این حوزه بودیم که برگزاری دادگاه متخلفان دانه درشت ارزی و محاکمه برخی نزدیکان مقامات ارشد سیاسی و نیز بازداشت تعدادی از مقامات بلندپایه دولتی و از جمله بازداشت رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از جمله مهمترین عملکردهای قوه قضائیه در ماه های اخیر بوده است.

اما این روند در آذربایجان شرقی مقداری کم رنگ بوده و انتظارات مردم در برخورد بدون ملاحظه با فساد را برآورده نکرده است. نخبگان و مردم می گویند برخوردها با فساد باید در آذربایجان شرقی هم سرعت گیرد.

سخنان آقای رئیسی در تاکید بر برخورد بدون ملاحظه با فساد در جمع نخبگان استان و شورای اداری موید همین خواست جامعه آذربایجان شرقی بود که مردم را دلگرم و امیدوار کرد.

اما فساد از هیچ سازمانی و هیچ فردی پذیرفته نیست، فساد مثل موریانه است که باید مقابلش ایستاد. دستگاه قضایی استان باید با شدت و سرعت بیشتری با این موریانه ها برخورد کند.

پنجشنبه شب گذشته نشست خبری آیت الله رئیسی با خبرنگاران در تبریز، سه کلید واژه مهم و اولویت دار داشت: فساد، خصوصی سازی، محیط زیست.  اتفاقاً آذربایجان شرقی مدت هاست از همه این سه در رنج است.

بازدید سرزده رئیسی از گروه ماشین سازی تبریز آن هم به عنوان اولین برنامه کاری، نشان داد که رئیس قوه قضائیه به خوبی با مشکلات استان و اهمیت راهبردی کارخانه ماشین سازی تبریز برای صنعت کشور آشنا شده است. خصوصی سازی غیر مسئولانه، بسیاری از صنایع بزرگ تبریز را با بحران مواجه کرد، صنایع بزرگی که به عنوان لوکوموتیو دیگر صنایع متوسط و کوچک عمل می کنند.

آقای رئیسی در نشست خبری اش بر ضرورت برخورد بدون اغماض با فساد، بررسی جدی پرونده تخلفات خصوصی سازی و ضرورت رسیدگی فوری به موضوع آلایندگی زیست محیطی برخی واحدهای صنعتی و معدنی استان تاکید داشت.

دستگاه های نظارتی و قضایی استان با مواردی از فساد در برخی دستگاه های دولتی درگیر هستند، به نظر می رسد امروز زمان آن است که برخی ملاحظات کنار گذاشته شود و با مظاهر فساد برخوردی پشیمان کننده و عبرت آموز (به تعبیر رئیس قوه قضائیه) صورت گیرد. همه ما و همه مجموعه استان باید تلاش کنیم تا با فساد در هر بخش و با هر عنوانی مقابله شود. این موجب سلامت سیستم مدیریتی استان، دلگرمی مردم و توسعه استان خواهد شد.

اما خصوصی سازی در سال های گذشته به یک معضل بزرگ در بخش صنعت تبدیل شده، توجه به مشکلات ساختاری این قانون و ضرورت اهتمام مجلس به اصلاح قانون خصوصی سازی جزو اولویت های ردیف اول است.

رئیس قوه قضائیه نگاه بسیار ویژه ای هم به مسائل محیط زیست استان داشت. مدت هاست تیترهای رسانه ها نگران برخی واحدهای شیمیایی و معدنی آلاینده هستند. ما در بحث محیط زیست و آلاینده های زیست محیطی در سال های گذشته با یک بحران به معنای واقعی کلمه مواجه بوده ایم. دستگاه های مسئول خوب می دانند در برخی معادن و صنایع شیمیایی استان چه می گذرد. موضوع محیط زیست چیزی نیست که بتوان چشم بر روی مسائل آن بست.

رئیس قوه قضائیه به خوبی روی این موضوع تاکید داشت و از بررسی این موضوعات در شورای عالی قضایی استان و صدور دستورات لازم در مورد آلاینده های محیط زیست استان خبر داد.

سفر آقای رئیسی، هر چند کوتاه اما موثر بود و فضای استان را تحت تاثیر مثبت قرار داد. این سه کلید واژه یادمان نرود؛ فساد، خصوصی سازی و محیط زیست. آذربایجان شرقی در این سه حوزه با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می کند و امروز زمان آن است که با تاکید رئیس دستگاه قضا، این موارد در استان بدون تعارف و ملاحظات سیاسی و جناحی مورد بررسی و برخورد لازم قرار گیرد.

محمد سهرابی

انتهای پیام/

سفر رئیس قوه قضائیه به تبریز با سه کلید واژه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار