اختصاصی نصر/ اظهارات متهم به قتل پیرزن تبریزی در پای میز محاکمه/

متهم به قتل پیرزن تبریزی چه گفت؟

1400/09/05 - 15:11 - کد خبر: 54768 نسخه چاپی

نصر: مرد ۳۷ ساله ای که اردیبهشت ماه سال جاری، پیرزنی را در منزل شخصی اش در یکی از محلات تبریز به قتل رسانده و فرار کرده بود، امروز در شعبه اول دادگاه کیفری یک آذربایجان شرقی پای میز محاکمه رفت.

به گزارش نصر، ششم اردیبهشت ماه سال جاری بود که رسیدگی به پرونده قتل مشکوک زنی ۷۶ ساله در منزل شخصی اش، در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

تنهایی پیرزن و وسوسه همسایه اش
مقتول در خانه خود تنها زندگی می کرد. اما گویا این تنها زندگی کردن، موجبات وسوسه مرد معتاد همسایه اش را فراهم می کند تا بلکه بتواند با سرقت از منزل این پیرزن خرج و مخارج چندین روزه خود را تامین نماید.
حوالی ساعت ۲:۳۰ ظهر ششم اردیبهشت ماه سال جاری، دختر مقتول طبق معمول برای سرکشی به منزل مادرش می رود. اما به محض ورود به منزل با پیکر بی جان مادرش مواجه می شود که در اتاق پذیرایی مقابل کاناپه افتاده است؛ ترس و اندوه همزمان گریبان گیر دختر شده و با جیغ و دادش همسایه ها وارد منزل می شوند.
تصور دختر مقتول بر این است که مادرش به طور طبیعی فوت کرده است، وقتی هم از به هوش آمدن مادرش ناامید می شود، از یکی از همسایه ها درخواست می کند تا با استفاده از قیچی النگوهای مادرش را از دستش جدا کند، اما همسایه در کمال بهت و ناباوری می بیند تمام النگوها به زور از دست این پیرزن کنده شده اند، طوری که آثار آن بر دستان وی مانده است؛ این جا بود که دختر مقتول پی به سرقت از خانه و در نتیجه قتل مادر خود می برد.

تحقیقات برای شناسایی عامل قتل
با اعلام گزارش ماوقع حادثه به پلیس آگاهی استان از سوی خانواده مقتول، کارآگاهان پلیس آگاهی به دستور بازپرس پرونده سریع وارد عمل شده و تحقیقات خود را برای شناسایی عامل قتل آغاز می کنند.
در همان تحقیقات اولیه، خانواده مقتول به متهم پرونده مظنون و وی را به پلیس معرفی می کنند.
و با توجه به بازجویی هایی که صورت می گیرد و همچنین دوربین های مداربسته محل جنایت که ورود و خروج متهم را به تنهایی به منزل پیرزن ثبت کرده بودند؛ وی به ورودش به منزل پیرزن و سرقت از آن اعتراف می کند.

اولیای دم خواستار قصاص شدند
بعد از گذشت هفت ماه از وقوع این قتل، جلسه رسیدگی به اتهام مرد جوان، امروز در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان به ریاست قاضی "جعفر محمدپور" برگزار شد.
در ابتدای جلسه رسیدگی، قاضی محمدپور از اولیای دم مقتول خواست شکایت خود را مطرح کنند، که هر دو خواهر و برادر تقاضای قصاص متهم به قتل را نمودند.

جزئیات حادثه از زبان متهم
با درخواست قصاص از سوی اولیای دم، قاضی از متهم خواست در جایگاه دفاع قرار گیرد و دفاعیات خود را به دادگاه مطرح کند.
متهم به قتل رو به قاضی گفت: "دوستی دارم که به وی بدهکار می باشم. به همراه او نقشه سرقت از منزل مقتول را کشیدیم. قرار شد من در سر کوچه نگهبانی دهم و دوستم وارد منزل شده و اجناس قیمتی را به سرقت ببرد.
روز حادثه من چندبار با دوستم تماس گرفتم، ولی او رد تماس داد و خود تصمیم گرفتم وارد منزل شوم. آیفون را زدم و به محض زدن آیفن، در به رویم باز شد. وارد منزل شدم و پیرزن را دست و پا بسته در گوشه ای از خانه دیدم. غیر از پیرزن کس دیگری در خانه نبود. سریع طلاها و تلفن همراه وی را برداشتم و بعد از باز کردن دست و پایش خانه را ترک کردم.
با دوستم طلاها را نصف کرده و سهم خودم را از ترس این که لو نروم، در لای دیوار پنهان کردم. و همچنین تلفن همراه مقتول را نیز از ترس شکسته و گوشه ای پرت کردم تا ردی از خود به جا نگذارم."

سوالات  قاضی در مقابل اظهارات ضد و نقیض متهم
ولی از آن جایی که دوربین های مداربسته، ورود و خروج متهم به منزل پیرزن را در حالی که تنها بود، ثبت کرده اند، قاضی محمد پور به هیچ وجه اظهارات متهم را باور نکرد و گفت:" دوربین های مداربسته غیر از تو ورود هیچ کسی را به منزل مرحومه ثبت نکرده اند، همچنین فردی که بنابر ادعای تو دست و پا بسته در گوشه ای از منزل افتاده بود، چگونه می تواند در را به روی تو باز کند؟ و اگر همان دوست تو در منزل پیرزن بود، چرا خود را به تو نشان نداد و گوشه ای قائم شد تا تو بتوانی با خیال راحت طلاها را برداری و از خانه خارج شوی؟ مگر شما باهم نقشه را طرح نکرده بودید؟  تو در تمام مراحل قبلی، چه در پلیس آگاهی، چه در صحنه بازسازی جرم و چه در مراحل بازپرسی، به جرم خود اعتراف نموده و قتل را به گردن گرفته بودی! این گونه اظهارات دروغین به قصد فریب دادگاه، هیچ تاثیری در روند رسیدگی به پرونده ندارد.
بهتر است که حقیقت را به دادگاه بگویی و از اولیای دم، تقاضای بخشش کنی؛ چرا که تنها راه نجات تو اظهار پشیمانی و خواهش از خانواده مقتول برای جلب رضایت است؛ در این صورت، شاید اولیای دم راضی به رضایت شوند و از چوبه دار رهایی یابی."
اما متهم پرونده نتوانست جوابی را در مقابل سوالات قاضی ارائه دهد.
در این لحظه رئیس دادگاه از متهم خواست آخرین دفاعیات خود را در رابطه با اتهام وارده به وی، قتل و سرقت، به دادگاه ارائه کند که متهم همان اظهارات قبلی خود را بیان کرد و گفت: "من اتهام سرقت را قبول دارم، ولی اتهام قتل عمد را نمی پذیرم."
بعد از شنیدن اظهارات متهم و اولیای دم، قاضی محمدپور دستور ختم جلسه را صادر کرد.
همچنین گزارش نصر حاکی است، رای صادر شده از سوی دادگاه برای متهم پرونده، متعاقبا از طریق آژانس خبری تحلیلی نصر منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/
متهم به قتل پیرزن تبریزی چه گفت؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار