معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در گفت و گو با نصر مطرح کرد؛

ولیعصر تبریز 33 هزار نفری میزبان 250 هزار نفر است! / وجود بیش از 500 هکتار بافت فرسوده در تبریز

1400/09/03 - 11:04 - کد خبر: 54746 نسخه چاپی

نصر: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: ولیعصر در سال 1352 برای جمعیت پذیری 33 هزار نفر از لحاظ شبکه‌های معابر، کاربری فضای سبز و.. طراحی شده است، بدلیل اینکه اینجا یک منطقه ای با توپوگرافی و لایه جنس خاک متفاوت است که برای بیش از 33 هزار نفر امکان جمعیت پذیری ندارد، اما اکنون حداقل بالای 250 هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند!

به گزارش نصر، "تورج روشنایی" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی با اشاره به اهمیت نقش مدیریت اظهار داشت: در عمده مناطق شهری باید قیمت ها به هم نزدیک باشد، اگر این را من به عنوان شهرسازی مدیریت نکنم پس وظیفه چه کسی است؟! چرا می خواهیم مسئولیت را به گردن این و آن بیاندازیم؟
معاون شهرسازی شهردار کلانشهر تبریز با اشاره به شرایط گذشته و فعل کوی ولیعصر تبریز گفت: به عنوان مثال ولیعصر در سال 1352 برای جمعیت پذیری 33 هزار نفر از لحاظ شبکه‌های معابر، کاربری فضای سبز و.. طراحی شده است، به دلیل اینکه اینجا یک منطقه ای با توپوگرافی و لایه جنس خاک متفاوت است که برای بیش از 33 هزار نفر امکان جمعیت پذیری ندارد، اما اکنون حداقل بالای 250 هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند!
روشنایی به دیدگاه های غلطی که در جامعه حاکم شده است اشاره کرد و افزود: اینکه می‌گوید اگر بنا باشد ثروتمندان نتوانند مسکن بخرند از شهر می‌روند، بله اگر نتوانیم فضایی برای سکونت افراد متمول پیش بینی کنیم از این شهر می‌روند و نهایتا چرخه اقتصادی این شهر ضربه می خورد.
وی ویلا سازی در کشور ما با سایر کشور ها را مقایسه کرد و اظهار داشت: اگر ویلا سازی نیاز جامعه امروزی ما نیست پس چرا روز به روز رواج پیدا می‌کند؟ پس نیاز است، در کجای دنیا ویلا سازی نداریم؟ تمام شهر های بزرگ دنیا در تراز تبریز را بگردید، همه آنها مقوله ای به نام ویلا سازی دارند.
وی در این رابطه تاکید کرد: من باید بتوانم نیاز جامعه را به صورت مدیریت شده جواب دهم، امروز همه به ویلا سازی حمله می کنند، مگر ویلاسازی چه گناهی دارد؟ وقتی کسی متمول است و چرخ اقتصاد جامعه را می‌چرخاند، زندگی در ویلا را دوست دارد باید من مسئول هم برای آن و برای هم برای حاشیه نشینی برنامه داشته باشم، مگر حاشیه نشینان از کشور دیگری آمده اند که به حال خود رها شوند!
معاون شهرسازی شهردار تبریز ضمن اشاره به مناطق حاشیه نشین و بافت فرسوده تبریز، گفت: هم اکنون بالای 500 هکتار بافت فرسوده در این کلانشهر داریم، بافتی که در آن انسان ها زندگی می‌کند، کرامت و فضیلت انسانی چه مي شود؟ اگر فردا زلزله 5 ریشتری در این شهر بیاید چه اتفاقی رخ می دهد؟ مسئول این کوتاهی ها کیست؟ برنامه روی کاغذ نوشتن نمی‌شود و با این کار ها سقفی برای حاشیه نشینی مهیا نمی‌شود!
وی شهرسازی را یک علم منسجم و برنامه ریزی شده تعریف کرد و توضیح داد: نمی شود که با کار های نصفه و نیمه مسائل را جلو ببرید، بهترین چهره های شهری دنیا را اگر جستجو کنید و چندین عکس را یکی کنید الزاما یک عکس خوب در نمی آید، شهرسازی باید برنامه صفر تا صد داشته باشد.
روشنایی با اشاره به اهمیت برنامه شهرسازی، مثال زد: فرش حاصل هزاران گره است که در کنار هم نشسته است، گره ها را نمی‌توان هر کجا دلبخواهی زد! بلکه بر اساس یک نقشه هر گره و هر رنگ زده و نهایتا فرش آماده می شود، اگر با نقشه پیروی نکنیم فرش خوبی در نمی آید.
وی اضافه کرد: شهر باید نقشه داشته باشد، شهر ما نقشه ندارد! هشت سال است که تبریز نقشه طرح جامع حمل و نقل ندارد، وقتی شهری طرح جامع حمل و نقل ندارد چگونه می‌گوییم فلان جا به پل یا زیر گذر نیاز دارد؟! عملکرد پل از لحاظ ترافیکی با زیر گذر بسیار متفاوت است.
وی افزود: چه کسی متولی این است که بگوید در فلان قسمت نیاز به پل یا زیرگذر است...؟ پروژه هایی که اکنون اتفاق می افتد اصلا با برنامه و نقشه نیست!
روشنایی با اشاره به طرح جامع تبریز، گفت: طرح جامع تبریز بعد از سال ها در سال 95 تصویب شده است، بعد از تصویب طرح ایراداتی به این طرح شده است که بعد از یک سال وزرات مسکن جوابیه عجیب و غریبی داده است که ایرادات این طرح در طرح تفصیلی حل خواهد شد!
انتهای پیام/
ولیعصر تبریز 33 هزار نفری میزبان 250 هزار نفر است! / وجود بیش از 500 هکتار بافت فرسوده در تبریز محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار