معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:

ابتلاهای خوشه‌ای به کرونا در برخی مناطق کشور/واکسن‌هراسی و پوشش پایین واکسیناسیون زنان باردار

1400/09/02 - 13:41 - کد خبر: 54696 نسخه چاپی

نصر: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در جامعه واکسینه نشده در اروپا، بر اهمیت واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: متاسفانه به دلیل واکسن‌هراسی که در کشور به خصوص برای زنان باردار ایجاد کردند، پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد.

به گزارش نصر، دکتر قاسم جان‌بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، به تصمیمات و بحث‌های امروز این کمیته اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع، بحث واکسیناسیون در حوزه مدیریت کرونا است. باتوجه به اینکه طی چند ماه اخیر سرعت بسیار خوبی در واکسیناسیون گروه هدف داشتیم، هم دز اول واکسیناسیون و هم دز دوم واکسیناسیون انجام شد و کم بودن سرعت و عقب ماندگی واکسیناسیون را به سرعت جبران کردیم. البته به نظر می‌آید، که همان افرادی که نوبت اول واکسن را تزریق کردند، نوب دوم را هم تزریق کرده‌اند و درصدی از افراد را داریم که هنوز واکسن تزریق نکردند.
وی افزود: خواهشمان این است که کسانیکه واکسن تزریق نکردند، حتما این کار را انجام دهند. زیرا متاسفانه در اروپا شاهدیم که روزانه در آلمان، اتریش، هلند و... جامعه واکسینه نشده، به سرعت دارند مبتلا می‌شوند. روسیه در روز گذشته بالغ بر ۱۲۰۰ فوتی داشته و غاطبه فوتی‌هایشان، افرادی بودند که واکسن تزریق نکرده بودند.بر همین اساس از مردم می‌خواهیم همراهی کنند. مقداری سرعت واکسیناسیون‌مان کاهش یافته است.
جان‌بابایی گفت: همچنین وزارت بهداشت اعلام کرد که افراد بالای ۶۰ سال که زمانی از واکسن دوم‌شان گذشته‌، ضرورت دارد که واکسن دز سوم یا اگر بیش از شش ماه گذشته واکسن یادآور را تزریق کنند. زیرا ضرورت دارد که ایمنی بدن این افراد را در سطح بالایی نگه داریم. کشورهایی که واکسن تزریق کردند و بین تزریق دز دوم و سوم‌شان فاصله افتاده، مقداری افزایش ابتلا داشتند. بر همین اساس از آنجایی که اکنون در کشور شرایط خوبی داریم؛ به طوری که هم میزان فوتیها در حال کاهش است و هم میزان بستری کاهشی است، مهم است که گروه‌هایی که واکسن نزدند، هرچه زودتر واکسن را تزریق کنند.
جان‌بابایی ادامه داد: یکی از مواردی که در کمیته علمی مطرح شد، مراقبت‌هایی است که در استان‌ها باید انجام شود. هنوز گرفتاری‌های خوشه‌ای در برخی نقاط کشور داریم. استان‌هایی ممکن است مشاغل فصلی در آن‌ها تاثیرگذار باشد. مثلا در استانی مانند سمنان در دامغان اتفاق افتاد که البته اکنون موارد کمتر شده، در فصل برداشت پسته بوده یا جاهایی که برداشت زعفران بوده است. زیرا بسیاری از کارگران از شهرها و استان‌های مجاور به این شهرهای برداشت محصول می‌روند. باید بسیار مراعات کنند که ابتلاهای خوشه‌ای و منطقه‌ای اتفاق نیفتد. زیرا معمولا تجربه ثابت کرده که بیماری کرونا با همین ابتلاهای خوشه‌ای آغاز می‌شود و شهرهای اطراف را گرفته و گسترش می‌یابد.
وی گفت: موضوع مهم دیگر بحث واکسیناسیون مادران باردار بود. اکنون توصیه شده هرنوع واکسنی را که مجوز دارد، می‌توان برای زنان باردار استفاده کرد. البته ما پروتکل کشوری در این زمینه داریم. متاسفانه به دلیل واکسن‌هراسی که در کشور به خصوص برای زنان باردار ایجاد کردند، پوشش واکسیناسیون زنان باردار با میانگین جامعه بسیار فاصله دارد. خواهش می‌کنیم همه کسانی که می‌توانند کمک کنند تا خانم های باردار به هدف مورد انتظار واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد برسند.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ما تعداد قابل توجهی از مادران باردار را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم که برای کشور ضایعه‌ای غیرقابل جبران است. استدعای ما این است که این گروه هدف که بسیار مهم هستند، هرچه زودتر واکسینه کنیم. برنامه ای برای ایجاد کمپین واکسیناسیون مادران باردار داریم که با روش اقناعی و آگاهی که به مادران باردار داده و آموزش هایی که به همکاران خودمان ارائه می دهیم، ان‌شاءالله بتوانیم عقب ماندگی در حوزه واکسیناسیون مادران باردار را جبران کنیم.
انتهای پیام/
 ابتلاهای خوشه‌ای به کرونا در برخی مناطق کشور/واکسن‌هراسی و پوشش پایین واکسیناسیون زنان باردار خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار