خبر/

دو فوریت طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری تصویب شد

1398/08/12 - 12:33 - کد خبر: 5467 نسخه چاپی

نصر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح «تقلیل مجازات حبس تعزیری» موافقت کردند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز-یکشنبه- مجلس شورای اسلامی با ۱۸۰ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر با دو فوریت طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری موافقت کردند.

«محمدجواد فتحی» در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری که به امضای ۷۸ نفر از نمایندگان  رسیده است،  به دفاع از ضروت طرح دو فوریتی بررسی این طرح پرداخت.

وی با تاکید بر این که طرح مورد بحث به دنبال حل یکی از مشکلات اساسی کشور است، گفت: سیاست کیفری و حقوق جنایی کشور ما بر اساس حبس گرایی بنا شده است و به همین دلیل با تورم جمعیت کیفری زندان ها به نحو بسیار غیرقابل تحملی مواجه هستیم.

این نماینده عضو فراکسیون امید با خواهش از سایر نمایندگان برای کنار گذاشتن نگاه جناحی در بررسی این طرح، ادامه داد: در قوانین کیفری حدود دوهزار عنوان مجرمانه تعریف شده که عمدتا مجازات حبس برایشان تعیین شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: در سیاست جنایی اسلام، بین ۶ تا ۲۹ عنوان را به عنوان حدود الهی احصا و به رسمیت شناحته شده است. بنابراین باقی دوهزار عنوان تعریف شده در قوانین کیفری، تعزیری هستند. یعنی بنا به مصلحت و منافعی، قانونگزار در طی ۱۰۰ سال قانون گذاری کشور، مجازات حبس را برای این جرایم تعیین کرده اند.

وی درباره نتایج این نحوه قانونگذاری گفت: این نگاه زندان ها را پر از مجرمان کرده است بدون این که توجیه شرعی و دینی برای آن داشته باشیم یا عقل سلیم آن را تایید کند.  در مدینه النبی جز در مواردی استثنا، خبری از مجازات حبس نبود،  در حقوق عرفی هم دنیای امروز از مجازات حبس رویگردان شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: در مجازات حبس، جامعه دوبار مجازات می شود. یک بار مجرم با ارتکاب جرم، یه جامعه صدمه می زند و باز دیگر هم ما به عنوان حاکمین، با پول بیت المال زندان می سازیم و آن را هزینه نگهداری همان مجرم می کنیم. آمار ها هم می گوید زندان ها اصلاح کننده نیست و مجرمین اکثرا به زندان بر می گردند.

نماینده مردم تهران با اشاره به نارضایتی رئیس قوه قضائیه از وضعیت امروز زندان ها تاکید کرد: وضعیت زندان به این شکل، با بند ۱۲ سیاست های کلی قضایی ابلاغی مقام معظم رهبری هم در تعارض آشکار است و از نمایندگان تقاضا دارم تا امروز تصمیم مهمی را برای تغییر این وضعیت بگیرند.

نماینده طراح طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری تاکید کرد: این طرح می خواهد در مجازات حبس با توجه به این که با ذوق و سلیقه قانونگذار تعیین شده است و معیار حقوقی قابل دفاع و دلیل منطقی ندارد،  انقلابی در اصلاح آن انجام گیرد.

پس از وی جهانبخش محبی نیا و احمد سالک، در موافقت با این طرح صحبت کردند و علیرضا محجوب و علیرضا سلیمی هم به عنوان مخالف صحبت کردند و تاکید داشتند با کلیت طرح موافقت داشته و تنها در برخی جزیئات و ضرورت نیاز به فوریت بررسی مخالفت دارند.

انتهای پیام/

دو فوریت طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری تصویب شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار