وزیر راه اعلام کرد:

تلاش برای رفع موانع در بخش حمل‌و نقل با جمهوری آذربایجان

1400/08/30 - 21:34 - کد خبر: 54595 نسخه چاپی

نصر: وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به تلاش‌ها برای رفع موانع حمل‌و نقلی و اقتصادی بین دو کشور گفت: موضوع اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی و تسهیل روابط حمل‌و نقلی بین دو کشور بررسی خواهد شد.

به گزارش نصر، «رستم قاسمی» امروز - یکشنبه - در دیدار با «شاهین مصطفی یف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان افزود: ایران و جمهوری آذربایجان مشترکات زیادی با یکدیگر دارند و یک خانواده تلقی می‌شوند.
وی با ابراز امیدواری برای رفع موانع دو کشور با توجه به رایزنی‌های مختلف مقامات آذربایجان به ایران ادامه داد: یکی از دستورکارهای مهم این دیدارها حل مسائل بین دو کشور است. امیدواریم در سفری که در خدمت معاون نخست‌وزیر آذربایجان هستیم، موانع فی‌مابین روابط دو کشور برطرف شود و در موضوعات مختلف به توافق دست یابیم.
قاسمی با بیان اینکه موضوعات زیادی وجود دارد که حل آنها منجر به تقویت روز افزون روابط دو کشور می شود، ادامه داد: ایران و جمهوری آذربایجان درباره احداث پل مرزی بر روی رود آستاراچای، پروژه ریلی رشت- آستارا به عنوان کریدور ریلی بسیار مهم برای دو کشور و فعال شدن قطار مسافری نخجوان به مشهد مذاکره خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: دوستان آذربایجانی ما در آستارای ایران برای احداث ترمینال سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر باقی مانده که قرار است در این مذاکرات در خصوص تکمیل ترمینال صحبت کنیم. همچنین نشستی را هم در آستارای آذربایجان برگزار خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: مذاکرات ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص موضوعات حمل‌و نقلی در آستارای آذربایجان و قبل از برگزاری اجلاس مشترک دو کشور برگزار خواهد شد و همکاری‌های حمل‌و نقلی و جاده‌ای و ترانزیتی بین دو کشور تسهیل خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکلاتی در بحث حمل و نقلی وجود دارد، گفت: از جمله این مشکلات، مساله اخذ عوارض و هزینه صادرات ایران است که در جلسه خصوصی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت تا وضعیت حمل و نقل بین ایران و جمهوری آذربایجان به شرایط قبل بازگردد. 
وی با بیان اینکه ایران به آذربایجان خودرو به صورت CKD صادر می‌کند، گفت: سال گذشته ۴۰۰ دستگاه خودرو صادر کردیم و امسال به یک هزار و ۴۰۰ دستگاه افزایش یافته است. همچنین با فعال شدن تولید مشترک خودرویی بین ایران و آذربایجان، می‌توانیم امکان صادرات محصولات مشترک را به سایر کشورها داشته باشیم.
وزیر راه ادامه داد: در گذشته روابط تجاری ایران و آذربایجان بیشتر بود و ایران در پروژه های مشترک راه و شهرسازی با آذربایجان همکاری داشت.
قاسمی تاکید کرد: به دنبال ایجاد یک سقف مشخص تجارت بین دو کشور هستیم تا قبل از برگزاری اجلاس مشترک به امضای دو کشور برسد.
عضو دولت سیزدهم افزود: موافقت‌نامه تاسیس کریدور خلیج فارس-دریای سیاه که منافع فراوانی برای دو کشور به همراه خواهد داشت، از سرگیری پروازها میان دو کشور و همکاری‌های دریایی از دیگر محورهای گفت‌وگو میان دو کشور خواهد بود.
وی گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان برادارانه است و خواهد بود و این سفر نشانگر این موضوع است.
به گزارش ایرنا، کارخانه مشترک خودروسازی ایران خودرو و شرکت «آذرماش» جمهوری آذربایجان در کوی صنعتی نفتچالای این کشور واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. ظرفیت تولید این کارخانه ۱۰ هزار خودروی سواری شامل مدل‌های مختلف است و شرکت ایران‌خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد. در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از یک‌هزار دستگاه خودروی سواری در این کارخانه تولید و ۹۵ درصد آنها نیز به فروش رسید.
ساده بودن، دسترسی بسیار خوب به قطعات و لوازم یدکی و برخورداری از گارانتی، سه عامل اصلی گرایش مردم جمهوری آذربایجان به خودروهای ایرانی است.
انتهای پیام/
 تلاش برای رفع موانع در بخش حمل‌و نقل با جمهوری آذربایجان خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار