تبریزیم(60)/

موزه سنجش تبریز + تصاویر

1400/09/07 - 08:31 - کد خبر: 54566 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی اماکن و مراکز تاریخی به موزه سنجش می رسیم؛ موزه ای که از جمله موزه های جالب این شهر به شمار می رود.

به گزارش نصر، کوی مقصودیه از معروفترین کوی های محله نوبر تبریز است و نوبر هم در ردیف قدیمی ترین و معاور اران محلات بیست و چهارگانه شهر تبریز محسوب می شود.
کوی مقصودیه از دیرباز اعتبار خاص اجتماعی در بین مردم تبریز داشت.
یکی از آثار تاریخی این محله خانه مرحوم سلماسی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی این ساختمان بسیار زیبا و تاریخی خریداری و احیا و تبدیل به یکی از مهم ترین و جالب ترین موزه های تبریز و آذربایجان شد.
 
 

در معرفی موزه سنجش چنین آمده است:
می توان حدس زد که بشر از آغاز زندگی اجتماعی خود و برای تنظیم روابط بین خود و محیط پیرامون، نیازمند ابزار و ادواتی برای سنجش بوده است، اگر کشاورزی میکرده، باید آگاهی هایی از دگرگونی های فعلی می داشت.
همچنین سطح تعیین حدود اراضی برایش قابل توجه بود. اگر داد و سند می کرد، باید معیارها و مقیاس هایی برای کالایش منظور می نمود و اگر سر پناهی بـرای خـود می ساخت، مجبور بود بر مقیاس هایی مفید باشد.
 

موزه سنجش که با هدف معرفی ابزارآلات مرتبط با امر سنجش در محل یکی از خانه های قدیمی شهر تبریز دایر شده است، تلاش می کند این گونه ابزار آلات را معرفی کرده، در معرض تماشای مردم و پژوهشگران قرار دهد.
ایـن مـوزه در فضای دل انگیز خانه قدیمی سلماسی تأسیس شده است.
این خانه به عنوان یکی از میراث های فرهنگی ارزشمند شهر تبریز مورد توجه خاص می باشد.
خانه سلماسی در اوایل حکومت قاجاریه بنیاد نهاده شد. کل ساختمان در سه ضلع حیاط ساخته شده و شامل دو طبقه است.
 
 
طبقه زیرین شمالی و به حوضخانه و نشیمن تابستانی اختصاص داده شده و از بقیه زیرزمین ها برای مطبخ، آب انباری و ... استفاده می شد.
مصالح به کار رفته در این بنای قدیمی ، شامل سنگ و ساروج در پی دیوارها بوده و دیواره های زیرزمین ترکیبی از سنگ و آجـر (معماری تفلیسی) و دیوارهای طبقه فوقانی (همکف) خشتی با روکش آجری است. از خصوصیات ارز بنای مزبور، سر در ورودی بسیار زیبا و قابل توجه و تزئینات و تناسبات طنبی شمال آن است. ای تاریخی سلماسی دارای تذهیب در کمد اتاق، دور طاقچه ها، سقف و شومینه هاست.
 

طنبی شمالی و نمای شمالی ساختمان از داخل حیاط دارای گچبری است. پنجره های آن روسی با شیشه های رنگی و الوان و کاربندی سر در با گچ و آجر به شکل قندیل است.
طاق هشتی خـوانـچه پوش آجری با بند برجسته و سقف حوضخانه طاق ها چهار بخش است و ستون های ایوان ها دارای سرستون گچبری است.
در تمام اتاق های ساختمان قدیمی سلماسی یا موزه سنجش امروزی انواع و اقسـام تـرازوهـا وزنه های ترازو، قپان، قنطار، ظروف اندازه گیری مایعات، اقسام متر، آرشین، اسطرلاب، وسايل اندازه گیری تغییرات هوا، وزنه های زرگری و جواهر فروشی، تعداد کثیری ساعات بسیار قدیمی و گرانبها از کشورهای فرانسه، آلمان و سوئیس در اشکال متنوع، اولین پمپ بنزین دستی و صدها نوع وسایل سنجش برای استفاده علاقمندان جمع آوری و قرار داده شده است.



انتهای پیام/
موزه سنجش تبریز + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار