خبر/

دغدغه‌های جابجایی یک روستا

1398/08/12 - 11:14 - کد خبر: 5445 نسخه چاپی

نصر:«خناوند»، یکی از روستاهای بخش کندوان شهرستان میانه است که به دلیل واقع شدن در محل مخزن سد گرمی چای، طرح جابجایی آن در کمیته شهرستانی مخاطرات طبیعی بررسی شده و در انتظار تصویب استانی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، روستای خناوند در قسمت بالایی محلی که قرار است مخزن سد «گرمی چای» باشد، قرار گرفته و به رغم کوچکی و جمعیت اندک آن - ۱۰ خانوار - از اجتماعات روستایی زیبا و دیدنی شهرستان میانه در بخش کندوان محسوب می شود. 

هر چند خبر جابجایی روستای «خناوند» در رسانه ها به تازگی منتشر شده است، اما ساکنان آن می گویند که در ۱۷ سال گذشته تاوان زیادی به دلیل واقع شدن روستا در محدوده مخزن سد «گرمی چای» داده اند، زیرا این طرح این موضوع باعث شده که نهادهای خدمات رسان در این مدت از ارایه هر گونه خدمات به ساکنان «خناوند» خودداری کنند. 

طرح موضوع قرار گرفتن روستای خناوند در محدوده سد گرمی چای شهرستان میانه باعث شده است که جمعیت این روستا از ۳۵ به ۱۰ خانوار در سال های گذشته کاهش یابد. 

حدود ۷۰ درصد روستاییان «خناوند» پس از اعلام قرار گرفتن روستا در محدوده مخزن سد گرمی چای، به شهر میانه یا تهران مهاجرت کرده اند، در حالی که تعیین تکلیف روستا و تصویب محل جدید جابجایی آن می تواند علاوه بر امیدوار کردن ۵۲ نفر جمعیت فعلی روستا به آینده، زمینه ساز مهاجرت معکوس به این محل به دلیل گرانی زندگی در شهرها شود.

منصور اکبری، یکی از اهالی روستای «خناوند» که به دلیل از بین رفتن اراضی کشاورزی اش به واسطه اجرای سد گرمی چای به تهران مهاجرت کرده است، با بیان اینکه این طرح ۱۷ سال پیش شروع شده و هنوز بهره برداری نشده است، خاطرنشان کرد: پیش از اجرای این طرح ۳۵ خانوار در روستای خناوند زندگی می کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین اهالی روستا به دلیل از رفتن محل درآمدشان به شهرستان میانه یا تهران مهاجرت کرده اند، گفت: چنانچه مجوز جابجایی روستا داده شود، برمی گردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تهران مستاجر است و به سختی از عهده کرایه خانه برمی آید، گفت: قرار گرفتن روستا در محدوده سد، باعث شده هیچ امکاناتی به روستا که در زمان حاضر ۱۰ خانوار در آن زندگی می کنند، تعلق نگیرد.

اکبری افزود: این روستا به شبکه آب و گاز متصل نبوده و راه دسترسی مناسبی هم ندارد.

این روستایی مهاجرت کرده به تهران با اشاره به اینکه تنها یکی از برادرانش در روستا مانده و به سختی روزگار می گذراند، گفت: تمام چشمه های طبیعی روستا خشک شده و روستای خناوند در زمان حاضر مانند واهه ای در کویر است.

محمود زرین، بخشدار کندوان شهرستان میانه هم با اعلام اینکه زمین مورد نظر برای جابجایی روستای خناوند در بالادست سد مشخص شده است،  به ایرنا گفت: کارشناسان راه و شهرسازی و بنیاد مسکن از محل مکان یابی شده بازدید کرده اند و پس از بررسی های ژئوفیزیکی، در صورت تصویب در کارگروه مخاطرات طبیعی آذربایجان شرقی، با کمک بنیاد مسکن نسبت به احداث واحدهای مسکونی در محل جدید و جابجایی روستا اقدام می شود.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان میانه هم با اشاره به بازدید میدانی از محل زمین مکان یابی شده برای جابجایی روستای خناوند گفت: پس از استعلام از ادارات مربوطه چنانچه زمین در نظر گرفته شده در حریم سد نباشد، در کارگروه مخاطرات استانی بررسی می شود.

خلیل احدیان افزود: پس از تصویب طرح در این کارگروه، مجوز مطالعه و اقدام به بنیاد مسکن داده می شود.  

یوسف محمد زاده، سرپرست دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شمالغرب کشور هم با بیان اینکه طرح جابجایی این روستا باید در کارگروه مخاطرات زلزله مصوب شود، گفت: این طرح در مرحله بررسی زمین شناسی است.

 یوسف غفارزاده، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه این روستا در مخزن سد گرمی چای قرار گرفته است و قبل از آبگیری باید جابجا شود، اعلام کرد: این سد در صورت تامین اعتبار لازم تا ۲ سال دیگر بهره برداری می شود.

غفارزاده با اشاره به اینکه تملک اراضی در نظر گرفته برای جابجایی روستا به عهده شرکت آب منطقه ای است، گفت: انتخاب زمین در نزدیکی روستای کنونی، مزیتی برای روستائیان محسوب می شود و آنان دیگر نیازی به کوچ به مناطق دیگر ندارند و حتی می توان نسبت به برگشت روستائیان مهاجرت کرده به خانه و کاشانه خود هم امیدوار بود.     

 سد «گرمی چای» در استان آذربایجانشرقی، در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز و ۵۳ کیلومتری شمال شرقی شهر میانه واقع شده است. این سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع ۸۷ متر با هدف ذخیره سازی و تنظیم ۴۶ میلیون متر مکعب از آورد سالیانه رودخانه به منظور آبیاری ۱۶۰۰ هکتار از اراضــی کشاورزی پاییندست سد و تأمین آب شرب شهــر میانه در حال احداث است. 

تصفیه خانه و خط انتقال دیگر طرح هایی هستند که در قالب این پروژه اجرا می شوند؛ سد گرمی چای ۷۵ درصد و تصفیه خانه ۸۵ درصد پیشرفت فزیکی دارند و ۳۵ کیلومتر از خط انتقال ۴۵ کیلومتری این سد هم اجرا شده است.

غلامرضا هاشمی، مدیرعامل قبلی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، اول مرداد ۱۳۹۶ اعلام کرده بود که عملیات اجرایی سد گرمی چای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن ۲ سال زمان و یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه لازم است. 

شهرستان میانه با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است. 

انتهای پیام/

دغدغه‌های جابجایی یک روستا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار