در گفتگویی اعلام شد:

توانمندی‌های بخش خصوصی در تأمین اهداف شبکه ملی اطلاعات

1400/08/28 - 09:54 - کد خبر: 54449 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ظرفیت و توانمندی‌های بخش خصوصی در تأمین و راه اندازی ملزومات شبکه ملی اطلاعات را تشریح کرد.

به گزارش نصر، حسین اسلامی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اهداف شبکه ملی اطلاعات بر اساس سند تبیین الزامات این پروژه ملی که شامل الزامات اقتصادی، شکوفایی، استقلال، فرهنگی، مدیریت و الزامات پدافند غیرعامل و امنیتی و سالم سازی می‌شود، گفت: بخش خصوصی حوزه ICT در زمینه خدمات شبکه ملی اطلاعات و نیز زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ظرفیت و توانمندی مشارکت با دولت را برای تحقق این پروژه دارد.
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یک تشکل قانونی است که مبتنی بر مصوبه مجلس ایجاد شده است و در آن کمیسیون‌های متعدد موضوعات و نیازمندی‌های حوزه ICT را تحلیل و بررسی می‌کنند، ادامه داد: نخبگان حوزه تخصصی فاوا در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حضور دارند و وزارت ارتباطات می‌تواند از این ظرفیت نخبگانی برای سرعت بخشیدن به تکمیل شبکه ملی اطلاعات استفاده کند.
رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ظرفیت‌هایی که بخش خصوصی در حوزه توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات دارد، گفت: مطابق با سند الزامات شبکه ملی اطلاعات، این پروژه باید خدمات صیانت از داده، مقابله با حوادث، امن سازی و سالم سازی، زیست‌بوم جویشگر و دسترسی به اینترنت، خدمات سیستم عامل و رایانامه، خدمات پایه مکانی و نقشه، پیام رسان و شبکه اجتماعی و نیز خدمات میزبانی، مراکز داده و هویت معتبر، خدمات تبادل اطلاعات و خدمات ارتباطی مانند خدمات ابری، هوشمندی و رصد و پایش را در کشور فراهم کند.
اسلامی ادامه داد: در راستای زیرساخت‌های اطلاعاتی مدنظر شبکه ملی اطلاعات نیز نیاز به قطب‌های مراکز داده اختصاصی و عمومی، زیرساخت ابری، مراکز رصد و پایش، مراکز تبادل پیام، مرکز مدیریت امنیت و شبکه‌های دسترسی، تجمیع و توزیع محتوا و گذرگاه‌های ایمن مرزی و گذرگاه‌های ایمن داخلی، شبکه دولت، مراکز آزاد فناوری اطلاعات و شبکه‌های اختصاصی وجود دارد. در این راستا با توجه به ظرفیت فعالان این بخش در رسته‌هایی مانند نرم افزار، سخت افزار و ارتباطات و خدمات فناوری اطلاعات، می‌توان از این توانمندی‌ها در لایه‌های زیرساخت ارتباطی و زیرساخت اطلاعاتی این شبکه استفاده کرد.
وی گفت: برای مثال با توجه به لزوم ایجاد شبکه‌های دسترسی، مراکز تبادل ترافیک و گذرگاه‌های ایمن مرزی، کمیسیون اینترنت و انتقال داده و کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌توانند نقش اساسی در ایجاد ستون فقرات این شبکه و نقاط توزیع مراکز تبادل ترافیک و پیاده سازی زیرساخت داشته باشند.
رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به اینکه بخش خصوصی سرمایه گذاری قابل توجهی در انتقال پهنای باند زیرساخت شبکه ملی اطلاعات داشته است، افزود: تأمین کنندگان و پیمانکاران شبکه‌های داخلی با نصب و راه اندازی تجهیزات زیرساخت شبکه‌های داخلی شامل سوئیچ ها، روترها و تجهیزات و ملحقات کابل کشی مسی و فیبر نوری می‌توانند بخش انتهایی شبکه دسترسی را در شبکه ملی اطلاعات تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه مطابق لایه زیرساخت اطلاعاتی مدنظر شبکه ملی اطلاعات نیازمند قطب‌های مراکز داده اختصاصی و عمومی و زیرساخت ابری و نیز مرکز رصد و پایش شبکه و مدیریت امنیت هستیم، خاطرنشان کرد: فعالان بخش خصوصی ظرفیت طراحی و پیاده سازی زیرساخت مراکز داده شامل سیستم‌های برودتی، برق اضطراری، شبکه نظارت و مدیریت و پروژه‌های مراکز داده استاندارد را دارند. تأمین پلت‌فرم‌های خدمات ابری و سرویس‌های مراکز داده، تأمین تجهیزات پردازشی شامل سرور و ذخیره سازها و تجهیزات سمت کاربر مانند رایانه‌ها از دیگر توانمندی‌های این بخش است.
اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های موجود بخش خصوصی برای تأمین تجهیزات امنیتی مانند فایروال و نرم افزارهای ضد ویروس و نظارت امنیت شبکه به عنوان نیازمندی‌های خدمات شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد: خدمات پایه، پیام رسان و شبکه‌های اجتماعی، میزبانی، هوشمندی و هویت توسط فعالان بخش خصوصی قابل پیگیری است. بخش خصوصی به عنوان عرضه‌کننده سرویس‌هایی مانند پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا و خدمات، سرویس‌های پخش محتوای متنی و تصویری و نیز خدمات ثبت دامنه، مدیریت محتوا و تحلیل کلان داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی و نیز توسعه انواع اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها می‌تواند در تکمیل شبکه ملی اطلاعات همکاری کند.
وی با تاکید بر وجود توانمندی بخش خصوصی در ظرفیت‌های مرتبط با شبکه ملی اطلاعات گفت: با وجود برنامه ریزی برای ۴ سال آینده در جهت تحقق شبکه ملی اطلاعات، دولت باید از ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی در طراحی و اجرای این پروژه استفاده کنند.
انتهای پیام/
توانمندی‌های بخش خصوصی در تأمین اهداف شبکه ملی اطلاعات خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار