خبر/

جشنی برای بزرگداشت بانوی هیمالیانورد تبریزی

1398/08/12 - 11:07 - کد خبر: 5443 نسخه چاپی

نصر: سالن اجتماعات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در ضلع شرقی بوستان تاریخی «ائل گولی» تبریز، شنبه شب میزبان آیینی ورزشی - فرهنگی برای قدردانی از زهرا نعمتی، بانوی هیمالیانورد تبریزی، بود.

به گزارش ازنصر به نقل ایرنا، زهرا نعمتی هر قدر غریبانه و با کوله باری از اشک و اندوه ناشی از مشکلات یافتن حامی مالی روانه نپال شد، در بازگشت کوله باری آکنده از تجربه موفق و انرژی مثبت برای خود و همنوردانش به ارمغان آورد و استقبال باشکوه مردم دیارش، التیام بخش رنج سفر او بر فراز ابرها بود؛ او که که حتی دوربین عکاسی برای ثبت هشتمین قله مرتفع جهان به نام «ماناسلو» به هنگام فتح نداشت، دیشب در جمع جامعه کوهنوردان و صعودهای همگانی تبریز، ساعات خاطره انگیز و خوشی را سپری کرد. 

سالن محل برگزاری آیین تجلیل از نعمتی، کیپ تا کیپ پر بود و عده ای نیز ناگزیر از ایستادن در کنار درهای ورودی و خروجی سالن و نیز بین ردیف صندلی ها شده بودند؛ این ازدحام و تراکم جمعیت، حاکی از بزرگی کار هیمالیانورد تبریزی از یک سو و قدردان بودن شهروندان از افتخارآفرینی او، از سوی دیگر بود. 

فضای برگزاری آیین تجلیل از زهرا نعمتی به عنوان نخستین بانوی تبریزی صعودکننده به «ماناسلو»ی هشت هزار و ۱۶۳ متری، از شادی و خوشحالی زایدالوصفی متراکم شده بود و حاضران به هر بهانه کوچکی دست می زدند و بانوی ورزشکارشان را تشویق می کردند. 

نعمتی نیز که با دغدغه های فراوان و اشک چشم ریختن های یک ماهه، به دلیل خلف وعده حامی مالی نخست اش، در نهایت با لطف و عنایت پروردگار متعال - و یافتن حامی مالی جدید از خطه سرسبز و دلاورپرور مازندران، در ۲ روز پایانی مانده به انقضای بلیط سفرش، موفق به پرواز از تبریز به «کاتماند»ی کشور نپال شده بود، وقتی برای ارایه گزارش صعود به روی صحنه رفت، اشک مجالش نداد. 

او هر دفعه که از مشکلات و پیچیدگی های سفر به هیمالیا و فتح «ماناسلو» گفت، به نشانه شکر، گریست و اعضای خانواده و جمع حاضر را نیز گریاند؛ او باور داشت که که باید به هیمالیا برود و می دانست که خداوند این آرزو را در دل او نخواهد گذاشت، اما تا جفت و جور شدن اسباب سفر در شب چهارشنبه ای که برای جمعه اش بلیط پرواز گرفته بود، چه خون دل ها که نخورد و چه گریه ها که دور از چشم خانواده اش در بالکن خانه شان بر گونه هایش سرازیر نکرد. 

اما دیشب، شب خوشحالی و شادی زهرا نعمتی بود و او از اینکه مردمان شهرش برایش چنین آیینی تدارک دیده اند تا غم و خستگی غربت و سفر در دنیای یخ و شکاف بالای ۶ هزار متری را از جسم و روحش بزدایند، بسیار سرافراز و خرم بود؛ نعمتی از اینکه با حداقل امکانات و در فضای ناباوری به صعودش از سوی خیلی ها، با لطف آفریدگارش، توانسته گام بر بلندای هیمالیا بگذارد و با دوربین کوچک موبایلش از این صحنه باشکوه عکس بگیرد، به خود می بالید. 

دیروز همه ورزش دوستان و اعضای جامعه کوهنوردان تبریز، هر کدام شان یک «نعمتی» بودند و این را می شد از برق نگاه و شور و حال درونی شان در هر بار کف زدن های ممتدشان به احترام بانوی هیمالیانورد تبریزی دید و حس کرد؛ سالن اجتماعات نهان شده در زیر زمین بوستان ۸۰۰ ساله «ائل گولی» تبریز، دیشب از اینکه میزبان جشنی برای بزگرداشت صعود یک بانوی هموطن بر بلندای رشته کوه های هیمالیاست، احساس غرور می کرد. 

آیین شب گذشته تجلیل از هیمالیانورد تبریزی که در ابتدای راه است و همت بلندی برای تسلیم کردن همه ۱۴ قله بالای هشت هزار متر هیمالیا دارد، میهمانان مختلفی از ورزشکاران، اعضای خانواده، فامیل و دوستان زهرا نعمتی، مسوولان دولتی و فدراسیون کوهنوری داشت، اما در این میان حضور «عظیم قیچی ساز»، نخستین ایرانی عضو «باشگاه هشت هزار متری های جهان»، قوت قلبی برای نعمتی و جمع حاضر بود. 

حضور قیچی ساز در این آیین که نعمتی - به گفته خودش - در لحظه لحظه صعود به ماناسلو از تجربه، راهنمایی ها و هدایت های او بهره گرفته بود، نشان از پا گرفتن نهالی به نام «هیمالیانوردی» در خطه آذربایجان داشت و صعود ماناسلو، از منحصر نماندن ورزش دشوار و جان فرسای هیمالیانوردی به قشر مردان و ورود شجاعانه بانوان ایرانی به این عرصه حکایت می کرد. 

سترگی کار نعمتی در فتح نخستین قله از قلل ۱۴ تایی بالای هشت هزار متر همیالیا، پای بانوان مسوول از تهران و تبریز را نیز به این آیین کشانده بود و آنان از اینکه کسی از جنیس خودشان پای بر ستیغ هیمالیا نهاده است، سر بالا گرفته بودند؛ سونیا اندیش، نایب رییس شورای شهر تبریز، وقتی که پشت تریبون رفت، آهنگ سخنانش از افتخار بی حد و حصرش برای صعود ماناسلو توسط همشهریش حکایت می کرد. 

«اندیش» گفت که نعمتی با هر جمله اش در حین ارایه گزارش صعود به قله ۸۱۶۳ متری «ماناسلو»، او و دیگران نیز را با خود به بلندای هیمالیا کشانده و با این کارش تلنگری به دیگر بانوان زده که آنان نیز هر کدام می توانند «نعمتی» دیگری در مسیر انجام کارهای خارق العاده برای جامعه و وطن شان باشند. 

اندیش از اینکه نعمتی با دغدغه تامین منابع مالی راهی نپال شده است، ابراز تاسف کرد و وعده او مبنی بر تامین بخشی از هزینه های صعود بعدی نعمتی به همیالیا توسط سازمان منطقه آزاد ارس، با تشویق ممتد حاضران در آیین تجلیل همراه شد.

در تشریح شیرینی و جذابیت آیین تجلیل از زهرا نعمتی، همین بس که برنامه ای که از ساعت چهار بعد از ظهر شروع شده بود، بیش از چهار ساعت به طول انجامید و ۵۰۰ نفر شرکت کننده آن در پایان کمترین احساس خستگی و دلزدگی نداشتند. 

به امید روزی که زهرا نعمتی همچون دیگر همشهریش، عظیم قیچی ساز، با فتح همه ۱۴ قله بالای هشت هزار متر هیمالیا، نام خود را به عنوان نخستین بانوی ایرانی در «باشگاه «هشت هزار متری های جهان» ثبت کند. 

زهرا نعمتی، متولد ۱۳۵۹ شمسی تبریز، از کوهنوردان موفق کشورمان محسوب می شود که کوهنوردی را از اوایل دهه ۱۳۹۰ آغاز کرده، اما راه پرفراز و نشیب و دشوار صعود به قله های مرتفع را در مدت کوتاهی پیموده است؛ او در این مدت کم، هدایت دهها گروه کوهنوردی را در صعود به قله های مرتفع داخل و خارج از کشور بر عهده داشته است.

انتهای پیام/

جشنی برای بزرگداشت بانوی هیمالیانورد تبریزی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار