گزارش «نصر» از بررسی مصوبه کمیسیون ورزش و جوانان؛ 

شورا با تفکیک سازمان ورزش و ایجاد باشگاه شهرداری تبریز موافقت کرد 

1400/08/25 - 22:45 - کد خبر: 54316 نسخه چاپی

نصر: رییس کمیسیون ورزش گفت: از زمانی که سازمان ورزش را ادغام کردند فضاهای ورزشی ما رو به نابودی است، اگر این فضا ها در یک سال آینده احیا نشود بکلی از بین خواهد رفت.

به گزارش نصر، عصر امروز سه شنبه 25 آبان در بیست و ششمین جلسه علنی شورای شهر در دومین دستور جلسه رییس کمیسیون ورزش به بررسی مصوبه کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی کلانشهر تبریز درخصوص احیا و تشکیل سازمان ورزش یا باشگاه ورزشی شهرداری پرداخت. 
"پرویز هادی" گفت: دغدغه فعلی ما این است که 20 سالن پوشیده در اختیار سازمان و 7 سالن در اختیار مناطق و آتش نشانی، 2 استخر سرپوشیده فعال و 12 زمین چمن مصنوعی وجود دارد. 
وی اضافه کرد: متاسفانه امکاناتی که شهرداری فراهم آورده، معلوم نیست چگونه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. 
هادی گفت: نمیدانم در گذشته با شهرداری چگونه توافقی بسته اند که اکنون هیئت های ورزشی اجازه نمی‌دهند شهرداری نزدیک سالن ها شود.
وی توصیه کرد: با آموزش و پرورش و اداره کل ورزش همکاری کنیم تا در محلات محروم اماکن ورزشی را ایجاد کنیم بصورت رایگان در اختیار مردم قرار دهیم.
وی تصریح کرد: فضای ورزشی که اکنون داریم ابتر مانده است، هیچ کسی را هم مقصر نمی‌دانیم، از زمانی که سازمان ورزش را ادغام کردند فضا های ورزشی ما رو به نابودی است، اگر این فضا ها در یک سال آینده احیا نشود بکلی از بین خواهد رفت.
هادی با اشاره به تاریخ ورزش در شهرداری تبریز، گفت: تاریخچه ورزش شهرداری از سال 64 شروع شده که قبل از آن با نام آتش نشانی شروع کرده بودند.
وی افزود: در زمان بحران می توانیم از سالن ها استفاده کنیم، با تمامی امکانات سرویس بهداشتی و سرمایش و گرمایش.
رییس کمیسیون ورزش گفت: باید سازمان ورزش را احیا کنیم، مدیریت و نگهداری اماکن، ورزش همگانی. 
وی ادامه داد: باید به ورزش مناطق محروم نگاه ویژه ای داشته باشیم و دید درآمد زایی نداشته باشیم، ورزش های ارزان را برای آنان فراهم کنیم تا شاهد بزهکاری ها نباشیم، این یک ضرورت است اکنون و کاری با گذشته نداریم.
وی خاطرنشان کرد: ورزش همگانی فقط پیاده روی در مسیر ایل گلی نیست، تمامی رشته های پایه جز رشته های همگانی است که باید زمینه های آن را فراهم کنیم.
"شهرام دبیری" اولین عضو شورایی بود که بعد از ارائه گزارش رییس کمیسیون ورزش در این رابطه با اشاره به فعالیت هایی که در گذشته انجام شده بود، گفت: در گذشته لایحه‌ای برای حمایت از برخی رشته‌های ورزشی آوردیم که بعد از تصویب در شورا در هیئت تطبیق رد شد. 
دبیری ادامه داد: بعدا نامه‌ای از وزارت کشور آمد که ورزش حرفه‌ای فقط شامل فوتبال می‌شود. 
وی تاکید کرد: به نظرم تاسیس باشگاه ورزشی شهرداری می‌تواند راه حل اساسی باشد. 
در ادامه "روح اله رشیدی" با اشاره به سابقه ورزش در شهرداری تبریز گفت: با توجه به سابقه‌ای که خیلی دور نیست باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم. 
وی ابتدا با اشاره به متن مصوبه گفت: مصوبه کمیسیون در خصوص مخیر بودن بین دو تصمیم، ایراد شکلی و قانونی دارد. 
رشیدی گفت: سازمان ورزش در چارت ابلاغی وزارت کشور وجود ندارد. 
وی افزود: سازمان ورزش یا باشگاه باید در جهت وظایف قانونی شورا تعریف شود، اما چیزی که مربوط به شوراست تشویق مردم به استفاده از مناطق گردشگری است. 
وی ادامه داد: تنها چیزی هم که در وظایف شهرداری هم آمده، آماده سازی بستر برای ساخت ورزشگاه است. 
وی افزود: تبریز امروز فقیرترین شهر از نظر اماکن ورزشی است و زمانی برای سازمان ورزش ۸۰ میلیارد هزینه شد اما معلوم نیست کجا هزینه شده است. 
رشیدی ادامه داد: شهرداری فقط در حوزه عمرانی وظیفه ساخت ورزشگاه و سالن ورزشی دارد و این کار تخطی از قانون است. 
وی افزود: اگر معاونت ورزشی در نگهداری از اماکن ورزشی کم کاری کرده باید آنها زیرسوال بروند که وظایفشان را انجام نداده‌اند. 
رشیدی اظهار داشت: تبریز فقیرترین شهر بین کلانشهرها از حیث فضاهای ورزشی است. 
شهرداری مکلف به ایجاد سازمان برای ورزش و تصدی گری نیست بلکه باید بسترسازی برای ورزش کند. 
رشیدی خبر داد: حساب و کتاب باشگاه ورزشی شهرداری که به علم و ادب واگذار شده، هنوز تسویه نشده است.
سومین نفر "علیرضا نوای باغبان" بود که با اشاره به وضعیت ورزش در سایر کلانشهر ها، گفت: در شهرهای دیگر که سازمان و تیم دارند چگونه از کمند قانون رد شده‌اند و مانعی هم برای آن نیست. 
وی ادامه داد: در تهران و دیگر کلانشهرها چگونه سازمان و تیم ورزشی وجود دارد ما هم باید به دنبال آن برویم. 
وی گفت: حتی در بحث تیمداری، قانونی که در مجلس تصویب شده به شهرداری‌ها اجازه این کار را داده است.
رشیدی تاکید کرد: ما به دنبال این کار برویم و برای هیئت حل اختلاف هم دلایلمان را مطرح کنیم، امروز ورزشکاران و متخصصین ورزش در شهرداری پراکنده هستند و عضو تیم ملی هاکی حتی مرخصی ندارد که به بازی آسیایی برود. 
"غلامرضا احمدی" نایب رئیس کمیسیون بعنوان چهارمین نفر در رابطه با این مصوبه گفت: در مساله ورزش کمی تعلل شده و باید تسریع در انجام امور شود اما وقتی احتمال می‌دهیم که این مصوبه رد خواهد شد چرا از این مسیر می‌رویم؟
وی ادامه داد: آیا با چارت فعلی نمی‌توان کار را ادامه داد؟ چون وزارت کشور با توجه به سیاست انقباضی بعید است که با ایجاد سازمام ورزش موافقت کند.
"فریدون بابایی اقدم" پنجمین نفری بود که با اشاره به اتفاقی در دوره پنجم شورا شده بود، گفت: واقعا نمی دانم چرا لایحه ادغام سازمان ورزش در شورای پنجم آورده شد. 
وی ادامه داد: در دو بند از قانون شهرداری به موضوع ورزش اشاره شده است، در تهران سازمان ورزش وجود دارد، اگه آنجا هست حتما راهکار قانونی دارد. 
"سید کاظم زعفرانچی لر" در ادامه توضیح داد: با استفاده از نیروهای متخصص ورزشی در شهرداری به امر ورزش کمک کنیم. 
وی تاکید کرد: همین الان هم این سازمان بصورت تجمیع شده وجود دارد و با این مصوبه باری از دوش سازمان فرهنگی و هنری و اجتماعی برداریم.
در این فاصله قبل از اینکه "روح اله دهقان نژاد" به سخنرانی بپردازد "پرویز هادی" در پاسخ به مخالفت "روح اله رشیدی" در رابطه با مصوبه کمیسیون ورزش و جوانان، گفت: آقای رشیدی قفل باز کنیم و قفل نزنیم. 
وی افزود: اگر مثبت نگاه نکنیم، معضلات اجتماعی بیداد خواهد کرد، امروز سن اعتیاد در مدارس به ۱۲ سال کاهش یافته. 
وی خطاب به اعضای شورا گفت: آقای رشیدی از ریشه می زند، اینکه نمی شود برویم بگردیم یک ماده تبصره پیدا کنیم و مخالفت کنیم. 
هادی گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی بگوید چکاری برای ورزش کرده؟
وی اظهار داشت: در دور پنجم شورا، اختلاف شخصی بین دو عضو بر سر ورزش آوار شد.
وی در پایان تاکید کرد: ما کاری کنیم که جوانان بجای بزهکاری ها به سوی ورزش بشتابند.
"روح اله دهقان نژاد" در ادامه در رابطه با بررسی مصوبه کمیسیون ورزش و جوانان گفت: از ابتدا با احیای ورزش در شهر تبریز موافق بودم. 
وی خاطرنشان کرد: هنوز هم چک های باشگاه سابق شهرداری که علم و ادب شده، وصول نشده است و اگر هم وصول شود به پول امروز چیزی نمی شود. 
وی اضافه کرد: در گذشته نظارت هم نبود و صرفا برای حل مشکلات صورت مساله حل می شود، اولویت ما ورزش همگانی باشد و تصدی گری نشود. 
وی تاکید کرد: به نظرم ابتدا روی باشگاه متمرکز شویم، این بار جنبه نظارتی را بالا ببریم و اینطور نشود که تیمی نباشد اما فاکتور آب معدنی و سرمربی رد شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر عملیاتی می‌خواهیم نگاه کنیم احیای باشگاه شهرداری را در اولویت قرار دهیم و با تدبیر شورا جلو ببریم.
در ادامه "روح اله رشیدی" در پاسخ به "پرویز هادی" گفت: ما فقط مجاز به انجام قانون هستیم و چیزی که مصوب شده شهرداری را مکلف به تیم داری نکرده بلکه یکسری اجازه قانونی داده است. 
وی ادامه داد: ما اصلا مکلف به نگهداری این سالن‌ها و اماکن نبودیم و باید از شهرداری سوال کنیم که چرا این اماکن را واگذار نکرده که امروز تخریب شده باشد
"یاسین بجانی" ادامه داد: برخی قوانین در تهران تصویب و فقط در تبریز اجرا می‌شود و این هم از همان موارد بود. 
وی اضافه کرد: با نظر آقای دهقان‌نژاد موافقم و نباید اجازه دهیم ورزش همگانی اینگونه تعطیل شود.
"محمد حسن اسوتچی" خزانه دار شورا گفت: به سراغ روزهایی برویم که سازمان ورزش بود که واقعا آن روزها استعدادیابی انجام می‌شد یا محل نگه داشتن دوستان و آشنایان بود. 
وی ادامه داد: از این جهت به آقای هادی اطمینان می‌دهم که این وضعیت به دلیل عدم وجود سازمان نیست بلکه دلیل آن عدم نظارت است.
"حکیمه غفوری" با اشاره به سخنان یوسف زاده مشاور حقوقی شورای شهر در رابطه با اینکه تصویب کنیم یا تایید می‌شود یا بر می‌گردد، گفت: اینکه بگوییم این طرح برود و یا رد می‌شود یا پذیرفته می‌شود، غلط است. 
وی ادامه داد: بهتر است پخته‌تر روی موضوع کار کنیم که اگر قرار است این موضوع را تصویب کنیم بعدا رد نشود. 
غفوری افزود: ما در قالب ورزش همگانی تلاش کنیم نه اینکه به دنبال ورزش حرفه‌ای برویم.
"حجت الاسلام رسول برگی" در پایان با اشاره به اصل سوم قانون اساسی درباره رایگان بودن ورزش و اشاره به کلانشهر تهران، گفت: چرا این سازمان در تهران باشد و جوانان تهرانی از آن استفاده کنند اما جوانان تبریزی نه؟ 
وی اضافه کرد: شهرداری تهران سازمان ورزش و تندرستی را راه اندازی کرده که چگونه نمی‌توان در تبریز آن را راه اندازی کرد؟ مگر تهرانی‌ها چشم و ابروهایشان با ما فرق دارد؟ 
برگی ادامه داد: من هم مخالفم که آلن دلون را از آفریقا برای بازی به اینجا بیاوریم اما چرا همه شهرداری‌ها تیمداری می‌کنند و تبریز نمی‌تواند در حالیکه تبریز مهد بسیاری از ورزش‌هاست.
این در حالی است که بعد از این جمله حاضرین در جلسه در واکنش به این جمله رییس شورا خندیده و یکی از خبرنگاران به برگی گفت آلن دلون یک بازیگر است!
برگی گفت: میدانم، میخواستم ببینم حاضرین خوابند یا بیدار!
وی ادامه داد: شهرهای شیراز، رشت و همدان باشگاه‌هایشان را به تازگی مطرح کردند و کسی هم ایراد قانونی نگرفت. 
وی با اشاره به جذب بازیکن خارجی تاکید کرد: من هم با بازیکن خارجی مخالفم اما در رشته‌های مختلف ورزشکار داشته باشیم.
برگی ادامه داد: تیم بانوان شهرداری سیرجان مقام کشوری می آورد اما تبریز چرا نه؟ مدیریت ورزشی باید داشته باشیم. 
برخی در واکنش به این که برخی می‌گویند برگی در هر مصوبه ای به فرمایشات رهبری اشاره می کند، گفت: من ماشین خارجی داشتم و راضی هم بودم اما وقتی رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند فروختم و ایرانی خریدم، همه مردم من و خانواده ام را می‌شناسند.

در پایان، شورای شهر تبریز به تفکیک و استقلال سازمان ورزش از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رای داد.
شورا همچنین با ایجاد باشگاه شهرداری تبریز در قالب یک شرکت موافقت کرد.
انتهای پیام/
شورا با تفکیک سازمان ورزش و ایجاد باشگاه شهرداری تبریز موافقت کرد  محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار