مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی خبر داد:

محدودیت منابع، عامل ایجاد شکاف تکنولوژی /کند شدن آهنگ توسعه در مخابرات

1400/08/26 - 09:11 - کد خبر: 54308 نسخه چاپی

نصر: مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی گفت: نبود بودجه کافی سبب کاهش سرعت توسعه زیرساخت های ارتباطی و بستر اینترنت شده است و متاسفانه در آینده ای نزدیک باعث خواهد شد فاصله ما با زیرساخت های شبکه ای مدرن بسیار زیاد شود.

به گزارش نصر، یوسف شکوری با حضور در تحریریه نصر به مناسبت چهاردهمین سالگرد تاسیس این آژانس خبری ضمن قدردانی از فعالیت های این رسانه در حوزه فناوری، به مشکلات فعلی مخابرات منطقه آذربایجان شرقی اشاره کرد.
وی در گفتگو با آژانس خبری تحلیلی نصر، با اشاره به اینکه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها شکل جدیدی به خود گرفتند و به واسطه فناوری اطلاعات دورکاری نیز به طور جد با استفاده از فناوری های ارتباطی پیشرفت کرد، گفت: این موضوع سبب شد، لاجرم نیاز به توسعه تکنولوژی و زیرساخت ها مهم شود.


 
وی افزود: رفته رفته نقش و نفوذ تکنولوژی در زندگی بیشتر می شود و قطعا دسترسی به پهنای باند بالاتر و امکانات بیشتر به شکل گیری ایده های جدیدتر نیز کمک می کند.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه زیرساخت شبکه باید باشد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل جدید باشیم، گفت: نبود بودجه کافی سبب کاهش سرعت توسعه شده است و متاسفانه در آینده ای نزدیک باعث خواهد شد فاصله ما با زیرساخت های شبکه ای مدرن بسیار زیاد شود.
وی ادامه داد: درست است که در برنامه های ۵ ساله کشوری، دسترسی مردم به پهنای باند بالاتر ذکر شده است و حتی مطرح شده است تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد مردم به اینترنت پرسرعت روی شبکه ثابت با سرعت بیش از ۲۵ مگ دسترسی داشته باشند، اما تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های فعلی است.
وی با اشاره به اینکه تمام درآمدهای مخابرات صرف هزینه های جاری می شود، اضافه کرد: توسعه زیر ساخت های مخابراتی نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد که با تعرفه فعلی تلفن ثابت امکان توسعه وجود ندارد.


 
وی افزود: برای ارائه خدمات بهتر و سرویس های جدید باید شبکه را نوسازی کرد، شاید در حال حاضر نسل ۴ پاسخگوی نیازهای ما باشد، اما در آینده با توسعه صنعت، اینترنت اشیا و... نیاز به نسل ۵ و ۵.۵ به وفور حس خواهد شد‌.
شکوری ادامه داد: عدم افزایش تعرفه های  تلفن ثابت در 12 سال گذشته و افزایش قابل توجه تورم در جامعه موجب شده که هزینه های مخابراتی در مقایسه با درآمد آن به شدت افزایش یافته و جوابگوی توسعه زیرساخت های مورد نیاز جامعه نباشد.
وی با اعلام اینکه متوسط هزینه نگهداری هر خط تلفن در استان خیلی بیشتر از متوسط درآمد هر خط است افزود: منابع مالی مخابرات محدود است و توسعه و ایجاد زیرساخت های مخابراتی جدید نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد که در صورت عدم منطقی نمودن تعرفه های مخابراتی، امکان توسعه و گسترش خدمات برای پاسخگویی به نیاز های روز افزون مردم و جامعه وجود نخواهد داشت.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی ادامه داد: مخابرات منطقه در سال های گذشته سرمایه گذاری بالایی در توسعه شبکه مخابراتی مخصوصاً فناوری های جدید از جمله توسعه شبکه فیبر نوری و اتصال منازل و سازمان ها و بنگاه های اقتصادی به فیبر نوری، همچنین زیر ساخت های واگذاری تلفن ثابت و اینترنت پر سرعت انجام داده است ولی هم اکنون به لحاظ محدودیت منابع آهنگ توسعه در سطح استان کندتر شده است.
شکوری ادامه داد: متاسفانه عدم توسعه و کاهش سرعت ارتقا زیرساخت های شبکه باعث ایجاد شکافی جبران ناپذیر خواهد شد اما تاکنون یارانه ای برای توانمند سازی زیرساخت های شبکه تعریف نشده است و در حال حاضر منطقی سازی تعرفه ها یکی از راهکارهای افزایش درآمد مخابرات دیده می شود.
انتهای پیام/
محدودیت منابع، عامل ایجاد شکاف تکنولوژی /کند شدن آهنگ توسعه در مخابرات گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار