معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی:

کارگروه عارضه‌یابی برای گروه صنعتی ماشین‌سازی تشکیل شود

1400/08/25 - 15:11 - کد خبر: 54297 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خواستار تشکیل کارگروه عارضه‌یابی برای گروه صنعتی ماشین‌سازی شد و گفت: باید قبل از بروز مشکل، آسیب‌ها را شناسایی کنیم و اجازه ندهیم مشکلات به مرحله بحرانی برسد.

به گزارش نصر، محمد کلامی روز سه شنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌های ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریز بر تقویت مجموعه مدیریتی این شرکت ها تأکید کرد و افزود: مدیریت استان آماده همکاری و همراهی با این گروه صنعتی در جهت حل مشکلات است.
وی از مدیریت این گروه صنعتی نیز خواست تا با ارتباط موثر و دوسویه با کارگران، زمینه پاسخ‌گویی به مطالبات قانونی و منطقی آنان را فراهم کرده و از کارگران متخصص و باتجربه در جهت افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی عملکرد شرکت استفاده کند.
مدیران شرکت‌های ماشین‌سازی و ریخته‌گری هم در این جلسه گزارشی از مسائل و مشکلات این گروه صنعتی را ارائه کردند که با ارائه راهکارهای لازم از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی مسئول همراه شد.
در این جلسه که به منظور پیگیری تصمیمات اتخاذشده در بازدید هفته گذشته استاندار آذربایجان شرقی از این گروه صنعتی تشکیل شده بود، راهکارهای لازم برای اجرای این تصمیمات اتخاذ شد.
گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از صنایع شناخته شده کشور و جهان با بیش از نیم قرن قدمت، در سال ۱۳۸۳ با سه هزار کارگر توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار و همین موضوع سرآغاز فراز و نشیب های بسیاری برای این شرکت شد.
گروه ماشین‌سازی تبریز در سال ۱۳۴۶  و با هدف ایجاد اشتغال برای ۴۰ هزار نفر با راه اندازی صنایع وابسته بود که این آرزو به واقعیت نرسید.
 این شرکت از ابتدای تأسیس زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیتش را شروع و از سال ۱۳۸۳ در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی در لیست شرکت‌های مشمول واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت.
 در سال ۸۳ مجموعه صنعتی ماشین‌سازی و ریخته‌گری دارای بیش از سه هزار نفر کارگر و کارمند بود که به دلیل شروع خصوصی‌سازی دیگر حق گرفتن نیرو بعدازآن را نداشت که درنتیجه سال‌به‌سال تعداد این نیروها کاهش پیدا کرد تا در سال ۹۷ به کمترین مقدار خود رسید.
آخرین دستگاه واردشده به مجموعه صنعتی، مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است (یک دستگاه) و از آن به بعد دستگاهی وارد مجموعه نشد به همین دلیل همه دستگاه‌های موجود در کارخانه حالا بشدت فرسوده‌اند.
در سال‌های ۹۴ و ۹۵ شمسی ۱۰ تا ۱۵ اعتصاب کارگری در این واحد صنعتی رخ داد که این اعتصابات به خاطر جایگاه ماشین‌سازی در بین سایر کارخانه‌ها، موتور محرکی برای اعتصاب در سایر کارخانه‌ها شد.
نگاهی به خریداران ماشین‌سازی نشان می‌دهد که در شروط خصوصی‌سازی ماشین‌سازی شرطی با عنوان اهلیت و سنخیت وجود نداشت و این مسئله باعث شد که هر شخصی از هر صنفی و بدون هیچ‌گونه تخصصی ادعای خریداری کارخانه را داشته باشد.
اردیبهشت‌ ماه سال ۹۷ گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز به یک فرد حقیقی فوخته شد که به اتهام اختلال در بازار ارزی کشور دستگیر شد شد و این شرکت بار دیگر به تور بلاتکلیفی افتاد.
سرانجام با ورود قوه قضائیه، ماشین‌سازی تبریز مجدداً به صاحب آن قبل از خصوصی‌سازی یعنی صندوق بازنشستگی فولاد بازگشت، اما این پایان ماجرا نبود.
ماشین‌سازی تبریز بعد از اقدامات قضائی باهمت کارگران و کارشناسان برپا شد، اما با پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب هیئت دولت گروه ماشین‌سازی تبریز تحت مالکیت این وزارتخانه قرار گرفت.
با گذشت ۱۷ سال از واگذاری گروه صنعتی ماشین سازی، این واحد صنعتی مادر همچنان با مشکلات دست به گریبان است.
انتهای پیام/
 کارگروه عارضه‌یابی برای گروه صنعتی ماشین‌سازی تشکیل شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار