مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی:

آمار فروش کتاب در آذربایجان شرقی رو به رشد است

1400/08/24 - 20:25 - کد خبر: 54243 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی از برگزاری ۱۳۰ برنامه هفته کتاب در سطح استان خبر داد و افزود: در راستای برگزاری این برنامه‌ها سعی می‌کنیم تا سایر مجموعه‌ها و دستگاه‌ها را نیز جهت همراهی با ما ترغیب کنیم‌.

به گزارش نصر، "سید قاسم ناظمی"، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به مناسبت هفته کتاب اظهار کرد: ۲۴ آبان ماه آغاز هفته کتاب است و این هفته مصادف با سالگرد علامه طباطبایی از افتخارات آذربایجان است.
وی با بیان اینکه شریف‌ ترین و قدیمی‌ ترین رسانه فرهنگی کتاب است، گفت: بر اساس آمار و ارقام منتشر شده شاهد این هستیم که انتشار و فروش کتاب در استان ما با رشد روبرو است و این یک خبر شیرینی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر افزایش کمی و کیفی کتابفروشی در استان، گفت: اگر اقتصاد کتاب محقق نمی‌شد چنین موضوعی میسر نمی‌شد.


 
وی خاطرنشان کرد: استان در بخش نشر یک جایگاه خوب در کشور داریم که قابل قبول برای من‌ نیست چراکه هنوز نقایصی وجود دارد.
ناظمی در ادامه به وظیفه مغفول در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های مرتبط با کتاب موضوع مغفوله است زیرا در جریانات دو سویه به ارتباط طبیعی باید دست یابیم برای مثال شاید یک خبرنگار تاکنون بلیط تئاتر نخریده و به تماشای آن ننشسته است و این دقیقا برای کتاب نیز صدق می‌کند و وقتی فردی دچار اعتیاد مثبت به کتاب می‌شود دیگر به جذابیت آن پی می‌برد ولی متاسفانه ما در ترویج این امر کاری نکرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های متعدد در حوزه کتاب برای طول سال در سطح مناسب نیست، گفت: این منجر می‌شود تا نسل جدید به جای انس با کتاب با سایر چیزها مانوس می‌شود و جایگاه فضای مجازی در میان آنها بسیار سنگین‌تر باشد.


 
مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی پیگیری مفاهیم عمیق در بین کتاب‌ها به جای فضای مجازی، گفت: مطالعه در فضای مجازی به مثابه دریایی است که عمق‌اش یک نیم بند انگشت است.
وی با گلایه از رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها نیز در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بسیار کوتاهی کرده‌اند.
ناظمی تصریح کرد: تلاش بر این است تا برنامه‌های ویژه‌ای در طول سال اجرا کنیم برای نمونه ۱۳۰ برنامه برای هفته کتاب اجرا خواهد شد و در کنار آن  از دستگاه‌های دیگر خواستیم تا برنامه‌های کتاب‌خوانی داشته باشند.
وی به ابتکار عمل برخی از مردم در امر ترویج کتاب‌خوانی گفت: در مرند یک‌کتابفروشی به نام پژوهش وجود دارد که چند طبقه را برای کتاب اختصاص داده و‌ جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌کند.
ناظمی یادآور شد: خانم‌های کتاب‌خوان نیز به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند که حتی کتاب مورد نظرتان را تا دم در منزل می‌آورند.
وی به برنامه‌های تشویقی برای تقدیر از کتاب‌خوان‌های نمونه، رسانه‌های که به کتاب توجه کند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.


 
ناظمی با بیان اینکه در سال جاری دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش کتاب داشتیم، گفت: این رقم با جذب اعتبار ۵۳۰ میلیون تومان توسط کتاب‌فروشان بوده است.
وی اظهار کرد: قیمت کتاب واقعا گران نیست و اگر یک کتاب عمومی و متوسط را در نظر بگیریم، قیمت کمتر از یک پیتزا را دارد.
وی متذکر شد: کتاب رایگان یک اشتباه فاحش است که زمانی در کشور ما رواج پیدا کرده است در حالیکه نویسندگانی در جهان وجود دارند که از طریق فروش کتاب خود یک زندگی رو به راه برای خود رقم زده‌اند ولی ما نویسنده‌ای در استان داریم که در فروش کتاب خود و گذران زندگی‌اش مانده است.
ناظمی در خصوص موضوع کتاب‌خوان‌ های دیجیتالی گفت: هیچگاه نمی‌توان جلوی تکنولوژی ایستاد و باید از این فرصت هم بهره‌مند شد چراکه از طریق این بستر ما نویسندگانی داریم که کتابشون در بستر فضای مجازی در خارج از کشور بیشترین فروش نسبت به داخل کشور داشته است.
وی به موضوع آغاز تخفیف فروش کتاب هم اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد هزینه کتاب توسط وزارت پرداخت خواهد شد و این فرصت خوبی برای خرید کتاب است چراکه اجرای این طرح در سال‌های قبل منجر به افزایش فروش کتاب شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از جمله کارهای ارزشمند دیگر برگزاری سومین ‌دوره کتاب سال استان است.
انتهای پیام/
آمار فروش کتاب در آذربایجان شرقی رو به رشد است سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار