رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر خبر داد:

۶۰ درصد فوتی های موتورسیکلت ها، ناشی از ضربه به سر است/ رانندگی افراد زیر ۱۸ سال تخلف است

1400/08/24 - 08:23 - کد خبر: 54176 نسخه چاپی

نصر: رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی گفت: افراد زیر ۱۸ سالی که اقدام به رانندگی می کنند، مرتکب تخلف شده و پلیس به استناد ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، با آنان برخورد می نماید.

به گزارش نصر، سرهنگ "یونس منفرد" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال را از ضروریات رانندگی عنوان کرد و اذعان داشت: برای رانندگی داشتن دو مهارت مادی و معنوی جز ملزومات محسوب می شود و اگر فردی زیر ۱۸ ساله، دارای مهارت در رانندگی باشد این اصلا دلیل نمی شود که وی بتواند رانندگی نماید؛ بلکه باید به سن قانونی ۱۸ سال برسد و بعد از اخذ گواهینامه، اقدام به رانندگی کند.
وی افزود: افراد زیر ۱۸ سالی که اقدام به رانندگی می کنند، مرتکب تخلف شده و پلیس به استناد ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی که صراحتا اعلام می نماید "هرکسی بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید؛ و همچنین هرکس به حکم دادگاه رانندگی، از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد و به رانندگی وسایل موتوری مبادرت ورزد، در حکم رانندگی بدون گواهینامه است و برای اول به حبس تعزیری تا دو ماه و یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به شش ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد." با وی برخورد نماید.


والدین نباید خودرو را در اختیار کودکان قرار دهند
منفرد با بیان این که بعضی از شهروندان به دلیل ناآگاهی از قوانین، وسیله نقلیه خود را در اختیار فرزندان زیر ۱۸ سال خود که دارای مهارت رانندگی است، قرار می دهند؛ تصریح کرد: طبق ماده ۱۹۹ آیین نامه هیچ کس حق ندارد به شخصی که گواهینامه رانندگی ندارد اجازه رانندگی با وسیله نقلیه خود را بدهد و در صورت مشاهده، با متخلف برابر مقررات برخود خواهد شد.
وی افزود: والدین عزیز باید دقت کافی داشته باشند که اگر خودرو خود را در اختیار کودک خردسال خود قرار دهند و در میان اگر تصادفی صورت بگیرد، علاوه بر این که مقصر حادثه شناخته می شوند؛ شامل خدمات بیمه نیز نخواهند شد؛ چرا که طبق قانون بیمه، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه از شروط اول استفاده از خدمات بیمه ای است.
سرهنگ منفرد با اشاره به برخورد قابل توجه پلیس با رانندگان زیر ۱۸ سال خاطرنشان کرد: مامورانی که در معابر حضور دارند، از چهره رانندگان تردد کننده، افراد کم سن و سال را تشخیص و آن ها را متوقف و به مراجع قضایی معرفی می نمایند.


۶۰ درصد فوتی های موتورسیکلت ها، ناشی از ضربه به سر
رئیس پلیس راهور استان با تاکید بر اخذ گواهینامه از سوی رانندگان موتورسیکلت افزود: بیش از ۴۰ درصد موتورسیکلت هایی که متوقف می شوند بدون گواهینامه هستند. بهتر است رانندگان موتورسیکلت در اسرع وقت نسبت به اخذ گواهینامه مخصوص موتورسیکلت اقدام نمایند.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از کلام ایمنی توسط رانندگان موتورسیکلت به خاطر حفظ جانشان تصریح کرد: موتورسیکلت به صرفه ترین وسیله نقلیه است و به تبع آن خطراتش نیز بیشتر است و هنگام تصادف با موتورسیکلت، اولین عضوی که ضربه به آن وارد می شود سر است، و ۶۰ درصد فوتی های ناشی از تصادفات موتورسیکلت ها نیز ناشی از ضربه به سر است.
منفرد ادامه داد: به ازای هر فردی که کشته می شود، نزدیک به پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به جامعه وارد می شود.


اخذ فقط گواهینامه موتورسیکلت
رئیس پلیس راهور استان به گواهینامه موتورسیکلت بانوان اشاره کرد و اذعان داشت: طبق ماده ۲۶ آیین نامه، هرکسی بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری رانندگی نماید، باید گواهینامه مربوط به آن را داشته باشد؛ که از سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب و از سال ۱۳۹۰ اجرایی شد و بر طبق ماده ۲۰ این قانون که اشاره به گواهینامه موتورسیکلت دارد، صدور گواهینامه برای مردان بر عهده نیروی انتظامی است و در چارچوب آن چیزی که قانون به ما تکلیف کرده است، عمل می نماییم.
انتهای پیام/
۶۰ درصد فوتی های موتورسیکلت ها، ناشی از ضربه به سر است/ رانندگی افراد زیر ۱۸ سال تخلف است فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار