مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

خشک شدن تالاب ها یک امر طبیعی است/ تامین حقابه زیست محیطی در اولویت آخر وزارت نیرو است!

1400/08/23 - 19:12 - کد خبر: 54167 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خشک شدن تالاب ها را امری طبیعی دانست و گفت: همان طور که آتش سوزی جنگل ها یک امر طبیعی است، خشک شدن تالاب ها هم یک امر طبیعی است و آنچه ما را نگران می کند توالی این خشک شدن ها و آتش سوزی هاست که زیستگاه ها را تخریب می کند.

به گزارش خبرنگار نصر، "حسن عباس نژاد" در سلسله نشست های دانشجوی مطالبه گر در گام دوم انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز با موضوع خشک شدن تالاب قوری گول و علل و پیامدهای آن در دانشگاه تبریز برگزار شد، درباره خشک شدن تالاب بین المللی قوری گول، افزود: تغذیه آب تالاب قوری گول مبتنی بر آبخوان ها بود، اما با وقوع خشکسالی و بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی، تامین آب طبیعی این تالاب با مشکل مواجه شد.
 
وی با بیان اینکه تالاب قوری گول در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسیده، افزود: سه منبع تامین آب تالاب قوری گول نزولات آسمانی، چشمه های آب زیرزمینی و انتقال آب از حوضه های مجاور هستند و در حالی که نیاز آبی تالاب 3.8 میلیون متر مکعب است، در بهترین حالت 1.5 میلیون متر مکعب آب از حوضه مجاور قوری گول تامین شده است.
 
عباس نژاد خشکسالی را عامل خشک شدن تالاب قوری گول عنوان کرد و افزود: متاسفانه در کشور حقابه زیست محیطی تالاب ها و دریاچه ها در اولویت آخر وزارت نیرو است!
 
وی ادامه داد: بهره وری کانال انتقال آب به قوری گول وابسته به لایروبی سالانه این کانال است، اما سال گذشته این کار انجام نشد و بیلان موردنظر از این کانال را نداشتیم.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خشک شدن تالاب ها را امری طبیعی دانست و گفت: همان طور که آتش سوزی جنگل ها یک امر طبیعی است، خشک شدن تالاب ها هم یک امر طبیعی است و آنچه ما را نگران می کند توالی این خشک شدن ها و آتش سوزی هاست که زیستگاه ها را تخریب می کند.
 
عباس نژاد در ادامه وزارت نیرو را مسئول تامین آب تالاب ها دانست و افزود: همه آبهای کشور تحت مدیریت وزارت نیرو است و تاکید بر ضرورت توسعه پایدار علاوه بر ملاحظات اقتصادی و اجتماعی در تخصیص منابع آب ضروری است.
 
وی در واکنش به انتقادها از عملکرد حفاظت محیط زیست استان در حفاظت از تالاب قوری گول، گفت: قانون تامین آب را جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست نمی داند و محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پایان افزود: دریافت هبه برای حفاظت محیط زیست ممنوع است، وگرنه می توانستم از شرکت های مختلف صنعتی و معدنی بخواهم تالاب قوری گول را از اول بسازند!
 
عباس نژاد در رابطه با حذف نیزارهای تالاب قوری گول که محل تخم گذاری پرندگان بومی و مهاجر است نیز گفت: اگر این نیزارها حذف نمی شدند باید از ما سوال می شد، چرا که این کار با هدف پیشگیری از وقوع آتش سوزی انجام گرفته است.
 
انتهای پیام/
 
خشک شدن تالاب ها یک امر طبیعی است/ تامین حقابه زیست محیطی در اولویت آخر وزارت نیرو است! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار