مدیر جهاد کشاورزی خبر داد:

اجرای طرح آبیاری نوین در ملکان موجب صرفه جویی هفت میلیون مترمکعبی شد

1400/08/23 - 09:23 - کد خبر: 54117 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی ملکان به استقبال مناسب کشاورزان این شهرستان از اجرای طرح آبیاری نواری اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح در همه مزارع گوجه‌فرنگی و پیاز شهرستان، سالانه هفت میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش نصر، یوسف جعفری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شهرستان ملکان یکهزار هکتار مزرعه زیرکشت پیاز و گوجه‌فرنگی دارد، افزود: تا اسفند سال گذشته ۸۰۰ هکتار از این مزارع به آبیاری نواری مجهز شده بود و امسال نیز ۲۰۰ هکتار باقیمانده به آن اضافه شد.  
به گفته وی با اجرای این طرح علاوه بر افزایش میزان تولید و کم شدن علف‌های هرز، کار آبیاری نیز تسهیل و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. 
جعفری اظهار داشت: آبیاری قطره‌ای ساده‌ترین شیوه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاک هاست و کشاورزان این شهرستان با توجه به خشکسالی‌های اخیر به اهمیت آن پی برده‌اند.
به گزارش ایرنا کشاورزان در جای‌جای کشور چاره‌ای جز استفاده مناسب از آبی که در اختیار آنان است، ندارند زیرا سطح سفره‌های زیرزمینی آب هر سال مقداری پایین‌تر می‌رود و خشکسالی نیز به بی‌آبی دامن می‌زند.
همچنین تلفات آب هنگام آبیاری به روش‌های سطحی یا سنتی بالاست و راندمان آبیاری حداکثر بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است بنابراین روش‌های آبیاری جدید که به آبیاری تحت فشار معروف است باید جایگزین روش‌های آبیاری سطحی یا سنتی شود. 
از سوی دیگر در بین روش‌های جدید نیز آبیاری قطره‌ای مزیت‌های بیشتری دارد و به نظر می‌رسد کشاورزان ملکانی به اهمیت آن در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب و علف‌های هرز پی برده باشند. 
ملکان با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۵۵ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد و شغل بیشتر ساکنانش کشاورزی است.
انتهای پیام/
 اجرای طرح آبیاری نوین در ملکان موجب صرفه جویی هفت میلیون مترمکعبی شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار