مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد:

عضو پذیری رایگان برای تمامی شهروندان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته‌ی کتاب

1400/08/22 - 13:01 - کد خبر: 54086 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی گفت: عضو پذیری رایگان برای تمامی شهروندان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته‌ی کتاب در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان انجام می‌شود.

به گزارش نصر، "شهرام خدایی" در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب، با اشاره به آغاز هفته کتاب از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه، اظهار کرد: کتاب به عنوان یار مهربان همواره از زمان مدرسه با ما بوده است و در طول سال با کتاب ملموس شده‌ایم.
وی افزود: از ۲۴ آبان ماه شهرواندن می‌توانند با ارسال پیامکی به شماره‌ی ۵۰۰۰۲۹۲۹ کد رهگیری را دریافت کنند یا به طور حضوری یا از طریق سامانه‌ی اینترنتی در ۱۱۵ کتابخانه‌ی عمومی استان به صورت رایگان عضو شوند.
وی ادامه داد: کتاب خوانی و دانش افزایی می‌تواند بهترین روش و راهکار و چراغی برای زندگی افراد در جامعه باشد.


 
خدایی با اشاره به اهمیت توجه همگانی به بحث کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: شعار سال ۱۴۰۰ برای هفته کتاب «جای خالی هر چیزی را با کتاب خوب پر کنیم» نام گذاری شده است، کتاب قدمت طولانی دارد به طوری که هنوز هم در یونان باستان اولین کتابخانه‌ی قدیمی پابرجاست و قدمت آن به صدها سال قبل از میلاد می‌رسد اما قطعا در ایران بزرگ که در فرهنگ و تمدن قدمت دیرینه دارد، نیز کتابخانه‌ای بزرگ وجود داشت ولی اسناد آن به دست ما نرسیده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ربع رشیدی یکی از کتابخانه‌های ایران در زمان خود بود، گفت: همچنین کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی در شهر مراغه نیز جزو کتابخانه های بزرگ سال‌های گذشته بود.


 
وی آذربایجان شرقی را در راه اندازی کتابخانه‌ها پیشرو عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نیز قدیمی ترین کتابخانه‌ی ایران در تبریز واقع است، کتابخانه‌ی تربیت از سال ۱۳۰۰ در تبریز احداث شده و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی ادامه داد: امیدواریم تعمیرات کتابخانه‌ای تربیت به زودی انجام شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ همزمان با بازگشایی این کتابخانه جشن یکصدمین سال را در آن برگزار کنیم.
خدایی با بیان این‌که کتابخانه‌ی مرکزی شهری تبریز نیز قدمت دیرینه دارد و از سال ۱۳۰۵ توسط خیرین و فرهنگ دوستان تبریزی احداث شد، گفت: این کتابخانه از زمان تاسیس تاکنون فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ ترین کتابخانه‌ی ایران محسوب می‌شود، اخیرا پروژه‌ی خیر سازی نیز به این ساختمان با زیر بنای ۱۴ هزار متر مربع اضافه شده است.
وی با بیان این‌که کتابخانه‌ها نیز مانند برخی از حرفه‌ها با شیوع کرونا یک و نیم سال تعطیلی را تجربه کردند، گفت: با توجه به ضرورت قطع زنجیره‌ی انسانی، لذا یک و نیم سال کتابخانه‌ها تعطیل شد ولی بازگشایی تمامی کتابخانه‌های استان از اوایل مهر آغاز شده است، در دوره‌ی کرونا تلاش کردیم طرح تحویل کتاب در درب منزل را تجربه کنیم و چندین طرح نیز در این راستا از جمله طرح «الو کتاب» برای علاقمندان اجرا شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومیاستان با تاکید بر این‌که رونق کتابخانه‌ها با حضور مردم رخ می‌دهد، گفت: استفاده‌ی مردم از کتاب‌ها و مراجعه‌ی گروه‌های سنی مختلف به کتابخانه‌ها این مکان را پر رونق می‌کند، ما به کتابخانه به عنوان فضیلت ارزشمند نگاه می‌کنیم اشخاصی که کتابخوانی می‌کنند قطعا جزوی از اشخاص ممتاز جامعه هستند.
خدایی با اشاره به برنامه‌های هفته‌ی کتاب از ۲۴ تا ۳۰ آبان، گفت: دیدار جمعی کتابداران با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری برنامه گرامیداشت روز ملی کتاب و کتابخوانی با حضور نمایندگانی از استان و حضور خیران در حوزه‌ی کتاب در تالار وحدت تهران، برگزاری مراسم افتتاح کتابخانه‌ی پیامبر رحمت در شهرستان میانه، برگزاری برنامه‌ای با عنوان رونمایی از کتاب جدید به نام کتاب کاغذپران با حضور میهمانان استانی و کشوری، برگزاری مراسم تجلیل و تکریم کتابداران استان، حضور همکاران کتابخانه جهت تجدید میثاق در گلزار شهدا، حضور کتابداران در نماز جمعه، برگزاری مراسم کوهپیمایی برای خانواده‌ی کتابداران، برگزاری جلسات انجمن‌های کتاب در هر شهرستان، برگزاری برنامه‌ی نقد و بررسی کتاب، اجرای پویش سراسری اهدای کتاب با عنوان هر شهروند اهدای یک کتاب از جمله‌ی این برنامه هاست.
خدایی با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی و کتاب خوانی در سطح استان جشنواره، اظهار کرد: جشنواره‌ی کتابخوانی رضوی به عنوان یکی از جشنواره های برتر کشوری است که این جشنواره از هفته‌ی کرامت آغاز و تا پایان آذر ادامه خواهد داشت، تاکنون ۴۰ هزار نفر از افراد در استان در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت کرده‌اند.
وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی کتابخانه‌های عمومی، لازم است برنامه‌های متنوعی در هفته‌ی کتابخوانی انجام شود، بر همین اساس توجه به بخش کتابخوانی کودکان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است تربیت و ترغیب کودکان برای کتابخوانی از همان دوره‌ی کودکی آغاز می‌شود.
خدایی با بیان این که ظرفیت کتابخانه‌های تبریز جهت امانت دادن کتاب در دوران کرونا کاهش یافت، گفت: تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در استان به دلیل شیوع کرونا باعث کاهش ظرفیت امانت کتاب شد در حالی که قبل از کرونا روزانه تنها در مجموعه‌ی کتابخانه‌ی مرکزی تبریز بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب به امانت گرفته می‌شد.
وی با بیان این که در تمامی روستاها و شهرهای استان کتابخانه وجود دارد، افزود: در حال حاضر ۱۵۰ کتابخانه‌ی مشارکتی سایر سازمان‌ها در سطح استان وجود دارد ولی کتابخانه‌های نهادی در سطح استان ۱۱۵ کتابخانه است اما معتقدم این تعداد از کتابخانه برای چهار میلیون نفر از جمعیت استان کم است برهمین اساس تلاش داریم تا تعداد کتابخانه‌ها را در استان افزایش دهیم.
وی با اشاره به احداث دومین کتابخانه‌ی بزرگ استان در شهر جدید سهند، گفت: بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی استان بعد از کتابخانه‌ی مرکزی تبریز، احداث کتابخانه‌ای با سه هزار متر مربع در شهر جدید سهند بوده که دومین کتابخانه‌ی بزرگ استان است امیدواریم این کتابخانه را در هفته‌ی کتاب تحویل بگیریم ولی افتتاح کامل آن را تا پایان سال ۱۴۰۰ بعد از تجهیز کامل انجام خواهیم داد.
وی با تاکید بر این‌که هدف ما افزایش تعداد کتابخانه‌ها در سطح استان است، گفت: راضی نیستیم هیچ کتابخانه‌ای تعطیل شود ولی در برخی موارد کتابخانه‌ها با تعطیلی مواجه می‌شوند به عنوان مثال کتابخانه‌ی شهر مولان واقع در شهرستان کلیبر، به دلیل آسیب های جدی ساختمان وارد شده به کتابخانه در اثر زلزله های سال ۹۱ و رانش زمین تعطیل شده بود که خوشبختانه در حال حاضر ساختمان جدیدی برای انتقال این کتابخانه اختصاص یافته است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به خریداری کتاب‌های ترکی از نویسندگان بومی، گفت: در کنار کتاب‌های فارسی از نویسندگان شهر تبریز نیز کتاب ترکی خریداری می‌کنیم، در طول سال ۱۴۰۰، هشت عنوان کتاب ترکی از نویسندگان استان خریداری کرده‌ و در کتابخانه‌ها توزیع می‌کنیم.
 انتهای پیام/
عضو پذیری رایگان برای تمامی شهروندان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته‌ی کتاب سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار