خبر/

لاوروف تحریم های یکجانبه غرب را غیرقابل قبول خواند

1400/08/19 - 14:56 - کد خبر: 54006 نسخه چاپی

نصر: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، تحریم های یکجانبه غرب را اقدامی غیرقانونی و غیرقابل قبول خواند.

به گزارش نصر، لاوروف روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر مکی همتای بلاروسی خود تصریح کرد: مسکو وضعیتی که در آن تحریم های یکجانبه و غیرقانونی بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل وضع و به عنوان ابزار غرب برای مبارزه با حکومت ها بکار گرفته می شود را غیرقابل قبول می داند.
وی افزود: مسکو و مینسک می توانند بطور موثر با اقدامات علیه بلاروس که از سوی واشنگتن و متحدان اروپایی ان در مجامع بین المللی بکار گرفته می شود، مقابله کنند.
 لاوروف در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: مسکو و مینسک در مورد پاسخ به اقدامات غیردوستانه ناتو مواضع یکسان دارند.
 وی افزود: ما دلایل جدیدی داریم که ثابت می کند ادامه اقدامات ناتو برای بازداشتن کشورهای ما (روسیه و بلاروس) و اقدامات عملی این بلوک برای نزدیک کردن زیرساخت های خود به مرزهای دولت اتحادی روسیه و بلاروس در راستای استراتژی درازمدت ناتو صورت می گیرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: بدیهی است که ما در این مساله موضع واحد داریم که روسای جمهور دو کشور هم بارها اعلام کرده اند و به اقدامات کاملا غیردوستانه و متناقض با توافق های موجود ناتو پاسخ خواهیم داد.
ولادیمیر مکی وزیر خارجه بلاروس هم در  این نشست گفت که علیه دولت بلاروس اقدامات خصمانه گسترده آغاز شده است و این اقدامات نمی تواند بدون پاسخ بماند.
وی با بیان اینکه وضعیت برای روسیه و بلاروس ساده تر نمی شود، اظهار داشت: فشارهای تحریمی بر دو کشور به مرور زمان افزایش می یابد.
وزیر خارجه بلاروس گفت: ما مصمم هستیم که از موضع سازنده و توام با احترام متقابل با همه کشورها بطور قاطعانه دفاع کنیم. در همین حال بر این باوریم که هر گونه اقدام خصمانه علیه کشورهای ما نمی تواند و نباید بدون پاسخ منسجم بماند. 
  وی افزود: در این رابطه نسبت به ادامه گسترش غیرموجه توانمندی ناتو در مجاورت مرزهای دولت اتحادی روسیه و بلاروس ابراز نگرانی می کنیم. در زمان حاضر شرکای غربی ترجیح می دهند به مواضع ما توجه نکنند.
روابط روسیه و بلاروس با ناتو و غرب تیره شده است و کشورهای عضو ناتو بویژه سه کشور حوزه بالتیک با مشارکت آمریکا هزاران نیروی نظامی در مرز با بلاروس مستقر کرده اند.
در روزهای اخیر نیز حضور هزاران پناهجو از کشورهای آسیایی در منطقه مرزی بلاروس با لهستان بر تنش روابط مسکو و مینسک با کشورهای غربی افزوده است.
 مساله پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس در روزهای اخیر با حضور هزاران نفر از پناهجویان در این منطقه و تلاش برای ورود غیرقانونی به خاک لهستان که با استقرار نیروهای ویژه این کشور ممانعت شده، وضعیت بحرانی یافته است.
کمیته مرزی دولتی بلاروس گزارش داد که گروه بزرگی از پناهجویان از کشورهای آسیایی و آفریقایی به مرز بلاروس با لهستان هجوم آورده اند. این کمیته با بیان اینکه وضعیت پناهجویان در مرز بلاروس با لهستان همچنان به شدت متشنج است، گفت: بیش از دو هزار پناهجو از جمله تعداد قابل توجهی زن و کودک در مقابل موانع مرزی لهستانی توقف کرده اند.  نیروهای امنیتی لهستان به آنها اجازه عبور نمی دهند، مهاجران تلاش کردند تا بر موانع غلبه کنند.
از سوی دیگرر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ادعای لهستان مبنی بر استفاده مسکو از بحران پناهجویان برای بی ثبات کردن اروپا را رد کرد.
وی به اظهارات «لوکاش یاسین» سخنگوی وزارت خارجه لهستان که گفته بود روسیه از بحران بوجود آمده در مرز لهستان و بلاروس سوء استفاده می کند و تلاش می کند تا تنش ها در اروپا را تشدید کند، پاسخ داد و گفت:  تنش ها در اروپا سالهاست که تشدید می شود. در وهله اول این مساله به دلیل از دست رفتن استقلال برخی از کشورهای این قاره به نفع برخی کشورهای غیراروپایی است که در نتیجه اجرای سیاست خارجی آن صورت گرفته است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز گفت که  وضعیت مهاجران در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی باید مطابق با استانداردهای حقوق بشردوستانه تنظیم شود.
لاوروف درباره بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی تصریح کرد: این مشکلات از سیاستی که کشورهای غربی از جمله ناتو و اتحادیه اروپا سال‌هاست در قبال خاورمیانه دنبال می‌کنند، رشد می‌کند.
انتهای پیام/
لاوروف تحریم های یکجانبه غرب را غیرقابل قبول خواند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار