تاکید دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹:

افراد بالای ۶۰ سال دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند

1400/08/18 - 16:23 - کد خبر: 53949 نسخه چاپی

نصر: دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ تاکید کرد که افراد بالای ۶۰ سال دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند و گفت: حداقل فاصله زمانی تزریق دز سوم با دز دوم، ۲۸ روز و حداکثر آن ۶ ماه است.

به گزارش نصر، حمیدرضا جماعتی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس استراتژی های کشورها این زمان می تواند متغیر باشد اما معمولا این دز واکسن کرونا را باید بعد از ۲۸ روز از دز دوم، دریافت کنند.
وی تاکید کرد: توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که افراد بالای ۶۰ سال با توجه به اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، حتما دز اضافی واکسن کرونا را بزنند. این افراد علاوه بر واکسیناسیون معمول، باید دز اضافه واکسن کرونا را هم دریافت کنند.
جماعتی افزود: به افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، دچار بیماری هایی هستند که سیستم ایمنی آنها را ضعیف کرده است یا داروهایی استفاده می کنند که سبب نقص و اختلال در سیستم ایمنی می شود، توصیه می شود دز اضافه را بزنند.
وی ادامه داد: در صورتی که آنتی بادی های ضد کرونا در بدن فرد کاهش پیدا کند، سبب کاهش سیستم ایمنی می شود که به این افراد توصیه می شود دز یادآور را بزنند.
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ بیان داشت: بر اساس مطالعات انجام شده متوسط زمان تزریق دز یادآور ۶ ماه بعد از تزریق دوم درنظرگرفته می شود. معمولا بعد از این مدت آنتی بادی بدن کاهش پیدا می کند و توصیه می شود این افراد دز یادآور را دریافت کنند.
جماعتی بیان داشت: افرادی که در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند، این کار باید انجام دهند و در کشور ما هم این کار با تزریق واکسن به کادر پزشکی آغاز شده است. این افراد که در تماس مستقیم با بیماری کرونا هستند و به آنها توصیه می شود دز یادآوری بزنند و بعد از آن در مورد افراد دیگری که واکسینه شده اند (۲ دز را دریافت کرده اند)، تصمیم گیری می شود.
وی در پاسخ به این سوال که نوع واکسن برای دزهای اضافی یا یادآور مشخص شده است؟ گفت: نوع واکسن در این مرحله متناسب با نوع واکسنی است که زده شده است اما می توان واکسن در دسترس را به واجدین شرایط تزریق کرد.
جماعتی افزود: توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که همان واکسنی را که زدند در دزهای یادآور و اضافی هم از همان واکسن استفاده شود، مگر در موارد خاص از جمله وجود عوارض ناشی از واکسنی که در دزهای اول و دوم دریافت شده است که در این صورت باید از دیگر واکسن ها استفاده کرد.
در مورد تزریق دزهای اولیه واکسن کرونا هنوز به جایگاه هدف‌گذاری شده نرسیدیم
وی با اشاره به اینکه هنوز در مورد تزریق واکسن کرونا اصلی که مردم باید بزنند به هدف مان نرسیدیم، اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک ۷۵ تا ۸۰ درصد جامعه این واکسن را بزنند تا ایمنی جمعی فراهم شود.
جماعتی در پاسخ به این سوال که از چه استراتژی هایی برای تشویق مردم به انجام واکسیناسیون باید استفاده کنیم، گفت: تبلیغات وسیع از طریق رسانه ها، شبکه های اجتماعی و افراد صاحب نفوذ از جمله هنرمندان و متخصصان سبب تشویق مردم به واکسیناسیون شود.
وی تاکید کرد که این کار برای دز یادآوری (بُستر) و دز اضافه هم باید انجام شود تا افرادی که نیاز به این دزها دارند، اقدام به تزریق کنند.
انتهای پیام/
 افراد بالای ۶۰ سال دز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار