یادداشت/

توسعه فرهنگي در شهرها، اساس توسعه پايدار شهري است

1398/08/11 - 13:52 - کد خبر: 5377 نسخه چاپی

نصر: نقش فرهنگ در توسعه شهرها نشان می دهد که توسعه در عرصه های گوناگون شهری بدون توسعه فرهنگ نه می تواند مداوم باشد و نه پایدار، حتی نخواهد توانست در جهت خودشکوفایی و تکامل شهروندان گام بردارد.

توسعه پایدار شهری فرایندی کمی و کیفی است که بر تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر ما تاثیر می گذارد. با رشد جمعیت و پیچیده تر شدن ارتباطات انسانی به مرور مشکلات اجتماعی در سطوح مختلفی در کلانشهرها خود نمایی می کند. نگاهی کوتاه به وضعیت اجتماعی کلانشهرها نشان می دهد که رویکردهای توسعه ای رویکردی همه جانبه نسبت به الگوی توسه پایدار در مدیریت شهری است.

نقش فرهنگ در توسعه شهرها نشان می دهد که توسعه در عرصه های گوناگون شهری بدون توسعه فرهنگ نه می تواند مداوم باشد و نه پایدار، حتی نخواهد توانست در جهت خودشکوفایی و تکامل شهروندان گام بردارد. بدین معنی که توسعه پایدار شهری باید توسعه ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی و یا به معنی دقیق تر، توسعه فرهنگ باشد.

در این رهگذر توسعه فرهنگی مقدم بر دیگر ابعاد توسعه و اساس توسعه پایدار در شهرها خواهد بود. اگر توسعه پایدار شهری بر پایه توسعه فرهنگی شکل نگرفته باشد علاوه بر اینکه پایداری لازم را نخواهد داشت بلکه در حد نام پایدار باقی خواهد ماند.

آنچه باید در توسعه فرهنگی به آن توجه داشت، برنامه ریزی های لازم در جهت تصحیح ساختار توسعه فرهنگی شهرها با نگاه ویژه بر حوزه های مغفول است که نیاز مبرم توسعه فرهنگی در کلانشهرهاست. تاکید بر فرهنگ شهر نشینی، حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست و برنامه ریزی های لازم برای حضور بانوان، کودکان، سالمندان و معلولین در شهرها از جمله حوزه هاي مغفول در برنامه ریزی های مدیریت شهری به شمار می رود.

دو مفهوم توسعه فرهنگي و توسعه پايدار شهري در ادبيات برنامه ريزي شهري همواره به نوعي همراهي را هم طلب مي كنند. يعني توسعه فرهنگي علاوه بر اينكه مي تواند به توسعه پايدار در شهرها كمك كند، بلكه پايه و اساس توسعه پايدار شهري به حساب مي آيد.

نقش توسعه فرهنگي در توسعه ي شهرها به قدري است كه حتي يك نگاه اجمالي به وضعيت شهرهاي برخوردار از توسعه ي پايدار، نشان مي دهد كه توسعه فرهنگي همواره اولويت اصلي برنامه ريزان و مديران شهري بوده است.

شهرها عمدتا بستر مناسبي براي برنامه ريزان هستند تا با نگاه ويژه به اصول توسعه فرهنگي، بتوانند به دنبال ايجاد يك نوع نگاه همه جانبه ي توسعه اي باشند. به منظور ارتقای سطح توسعه شهرها، به نظر می رسد ضروری است که تمهیداتی اندیشیده شود و راهبردهایی اتخاذ گردد که شهروندان خود ضرورت توجه ویژه به مقوله توسعه فرهنگی را حس نمایند به بیان دیگر شهروندان باید توسعه فرهنگی را از برنامه ریزان مدیریت شهری طلب کنند.

در آخر ذكر اين نكته ضروري است كه ايجاد امكانات مادي و معنوي مناسب براي شهروندان به منظور شناخت جايگاه خويش و آمادگي براي تحول و پيشرفت و پذيرش اصول كلي توسعه فرهنگي و بهبود روابط اجتماعي و انساني از ضروريات توسعه فرهنگي در شهرها به شمار مي رود.

 

شبنم خداخواه- مشاور شهردار تبريز در امور بانوان

انتهای پیام/

توسعه فرهنگي در شهرها، اساس توسعه پايدار شهري است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار