بر اساس ارزیابی دانشگاه استنفورد مشخص شد؛

پنج عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در فهرست برترین دانشمندان جهان

1400/08/15 - 13:54 - کد خبر: 53728 نسخه چاپی

نصر: در آخرین ارزیابی دانشگاه استنفورد انگلیس بر روی داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس، پنج نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش نصر، بر اساس پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد بر روی داده‌های اسکوپوس انجام شد فهرست 100 هزار دانشمند پر استناد در تمامی رشته‌ها و نیز دو درصد برتر دانشمندان حوزه‌های مختلف علمی شناسایی و معرفی شدند.

این پژوهش که از داده‌های استنادی اسکوپوس استفاده کرده است دانشمندان را در 5 حوزه موضوعی اصلی، 22 حوزه موضوعی فرعی و 176 رشته طبقه‌بندی نموده است. شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی انتشار حداقل 5 مقاله بوده است. در مجموع تقریباً 8 میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در لیست نهایی منتشر شده از سوی دانشگاه استنفورد، علاوه بر صدهزار نفر دانشمند برتر، دو درصد برتر این افراد در هر حوزه موضوعی به فهرست نهایی اضافه شده است که در این لیست  نام 1154 دانشمند ایرانی به چشم می‌خورد. بررسی دانشمندان ایرانی حاضر در این لیست نشان می‌دهد دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و دانشگاه علم و صنعت ایران بیشترین تعداد پژوهشگران حاضر در این فهرست را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش، دلیل انتخاب این دانشمندان، استنادات بالای مقالات تحقیقاتی آن‌ها در پیشرفت حوزه‌های تخصصی خود بوده است.

در این فهرست نام های دکتر حامد علی پور بنایی (دانشیار گروه مهندسی الکترونیک)، دکتر محمدعلی به نژادی (استاد گروه شیمی)، دکتر علی غفاری (دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر)، دکتر اصغر محمدپورفتاحی (دانشیار گروه مهندسی مکانیک) و دکتر سعید رسولی (استادیار گروه مهندسی کامپیوتر) از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به چشم می خورد.

در این فهرست، پارامترهای متعددی بر روی مقالات منتشره در پایگاه استنادی اسکوپوس از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ میلادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است که از جمله آن می توان به تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به مقالات شامل یا بدون خوداستنادی نویسنده، تعداد مقالات تک نویسنده، درصد استناد نویسندگان به مقالات خود، رنکینگ دانشمندان در حوزه های تخصصی و معرفی حوزه تخصصی نویسندگان، اشاره کرد.

انتهای پیام/