پیانیست شهیر ایرانی در گفت و گو با «نصر» تاکید کرد/

بد آموزی و کج آموزی عامل اصلی افت سطح موسیقی کشور

1397/12/26 - 16:11 - کد خبر: 536 نسخه چاپی

نصر: پیانیست شهیر ایران بد آموزی و کج آموزی را عامل اصلی افت سطح موسیقی کشور عنوان کرد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، رافائل میناسکانیان ۲۸ آذر ۱۳۲۰ در تهران چشم به جهان گشود و موسیقی را در سن ۶ سالگی با پیانو آغاز کرده و در ۱۰ سالگی اولین کنسرت خود را برگزار نمود.

میناسکانیان اولین هنرمندی است که رسیتال پیانو کلاسیکش از تلویزیون ایران پخش شده‌است، او تا زمانی که در ایران بود نزد "امانوئل ملیک اصلانیان" به فراگیری پیانو پرداخت.

وی بعد از دوره دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به آمریکا رفت و در آن جا بود که "ایوب زرکو" استاد موسیقی دانشگاه UCLA  استعداد او را در موسیقی و نوازندگی پیانو شناسایی و او را به ادامه تحصیل در رشته موسیقی تشویق کرد.

این هنرمند شهیر ایرانی نزد اساتید جهانی پیانو همچون، ایوب زرکو (لوس آنجلس)، کارل اولریش اشنابل(ایتالیا)، ایلونا کابوس (لندن) به تکمیل و فراگیری دانش موسیقی و نوازندگی پیانو پرداخت و همچنین در مدرسه جولیارد در نیویورک تحصیل کرد.

وی هم‌اکنون علاوه بر اجرای کنسرت، به تدریس پیانو در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول است.

میناسکانیان که ماه گذشته در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفته بود، در آخرین ماه سال 97 هنر خود را در تبریز به روی صحنه برد.

گفتنی است، پس از برگزاری نخستین جشنواره دوسالانه پیانو باربد و اجرای تور کنسرت برگزیدگان  این جشنواره در 6 شهر کشور، آثار ارسالی دومین دور از این جشنواره با حضور "رافائل میناسکانیان" مورد ارزیابی قرار گرفت.

میناسکانیان پس از آخرین اجرای خود در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، اجرای بعدی خود را با همکاری پیانو باربد تبریز در 9 اسفند 97 به روی صحنه برد.

خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر نصر به دنبال حضور این هنرمند شهیر عرصه موسیقی در تبریز و برگزاری مستر کلاس های پیانو برای هنرجویان تبریز، با رافائل میناسکانیان به گفت و گویی صمیمی پرداخت.

"رافائل میناسکانیان" که پیش از این در تبریز حضور نیافته بود در ابتدای سخنان خود از حضور خود در این شهر هنر دوست ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که پس از برنامه ریزی های مکرر بالاخره زمان سفرم به تبریز فرا رسید و امروز در کنار مردم تبریز هستم.

میناسکانیان با اشاره به اینکه هنرجویان پیانو تبریز از سطح سواد موسیقی و نوازندگی مطلوبی برخوردار هستند، ادامه داد: با در نظر گرفتن تمام شرایط موجود آموزش و نوازندگی در تمامی استان ها طبق بررسی و باز شنوی تعدادی از آثار ارسالی هنرجویان تبریز، می توان گفت که هنرجویان تبریزی از سطح مطلوبی برخوردار هستند، بطور کلی تبریز، شیراز و مشهد از هنرجویان با استعدادی در حوزه موسیقی برخوردار است.

*بد آموزی و کج آموزی عامل اصلی افت سطح موسیقی کشور

وی نقش آموزش صحیح و اصولی را در تربیت هنرمندانی اصیل و با سواد تکنیکی بالا، امری ضروری و انکار ناپذیر عنوان کرد و گفت: آموزش صحیح و اصولی مسئله ای است که متاسفانه در بیشتر شهرهای کشور مورد سهل انگاری قرار گرفته و می توان حاصل آن را در افت چشمگیر سطح هنری نوازندگان عرصه موسیقی و ناموسیقی هایی یافت که در سال های اخیر می شنویم.

میناسکانیان ادامه داد: متاسفانه دلیل عمده این امر ناستوده پیدایش آموزشگاه های هنری است که بدون نظارت تخصصی ایجاد و با عدم گزینش اساتید حرفه ای به آموزش هنرجویان می پردازند، به دنبال فعالیت اساتید و آموزشگاه هایی از این دست شاهد افت سطح هنری کشور هستیم که در صورت عدم ورود به این مسئله با بحران های جدی مواجه خواهیم بود.

*لزوم نگرش حرفه ای اساتید موسیقی به استاندارد سازی آموزش ها

پیانیست شهیر کشور در پاسخ به اینکه مهم ترین ویژگی نسل جوان در فراگیری موسیقی در چه چیز نمود پیدا کرده است؟ گفت: پاسخ این سوال را با یک تاکید آغاز می کنم، مهم ترین ویژگی نسل جوان که متشکل از جوانان مستعد است، علاقه مندی و پیگیری برای دریافت آموزش های تخصصی و حرفه است، در مقابل این جوانان مستعد هستند کسانی که با وجود اینکه استعدادی در امر فراگیری موسیقی ندارند پا در این عرصه گذاشته و به صورت غیر اصولی به کار خود -نه حرفه موسیقی- ادامه می دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اختتامیه جشنواره پیانو  باربد از میان 202 نفر تنها 20 نوازنده موفق به راه یابی به مرحله آخر شدند، اظهار داشت: اگر تنها جامعه کوچکی از نوازندگان کشور را که به این جشنواره آثار خود را ارسال کرده بودند در نظر بگیریم، درخواهیم یافت که تنها 10 درصد از نوازندگان از استانداردهای لازم برای نوازندگی برخوردار بوده و راهی برای پیشرفت دارند، این مسئله باید برای اساتید موسیقی کشور بسیار تامل برانگیز باشد.

میناسکانیان در پایان سخنان خود با بیان اینکه به تازگی شورایی در دفتر موسیقی ارشاد جهت نظارت جامع تر بر عملکرد آموزشگاه ها تشکیل یافته، ادامه داد: طبق دستور عمل های تبیین شده در این شورا از این پس نظارت و بازرسی های جدی تری بر عملکرد آموزشگاه های کشور اعمال خواهد شد.

 

.........................................................

گفت و گو از نویده رئوف فرد

.........................................................

انتهای پیام/

بد آموزی و کج آموزی عامل اصلی افت سطح موسیقی کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار