مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی؛

آذربایجان‌شرقی ششمین استان کشور از نظر تورم بالا است

1400/08/11 - 21:39 - کد خبر: 53541 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در ردیف ششم و یا هفتم استان‌ها با نرخ بالای تورم در کشور است، گفت: این امر دلایل متعددی دارد.

به گزارش نصر، علی اصغر عباس زاده در یک گفت و گوی خبری درباره دلایل تورم بالای ۵۰ درصدی آذربایجان شرقی و بالا بودن این نرخ نسبت به سایر استان‌های مرزی در سال جاری بیان کرد: آثار تمامی سیاست‌های پولی و مالی دولت در استان ما نیز دیده می‌شود و این امر یکی از دلایل وجود تورم بالا در استان است.
وی با تاکید بر این‌که تورم بالا در استان دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد، افزود: طی بررسی‌های انجام گرفته پیرامون موضوع تورم، در دنیا چهار نظریه مهم پولی، فشار ناشی از تقاضا، فشار ناشی از هزینه و ساختاری می‌توانند دلایل این مقوله را تشریح کنند.
وی ادامه داد: در نگاه از جنبه نظری ساختاری تورم، می‌توان گفت که آذربایجان شرقی یک استان مرزی است و قطعاً طی شش ماهه اول سال، آمار مسافرت‌ها به قصد خرید به این استان بالا می‌رود در نتیجه عرضه کالا در استان پاسخگوی این حجم از تقاضا نبوده و در تقابل بین عرضه و تقاضا یک شکاف و در نهایت تورم و افزایش قیمت کالاها رخ می‌دهد.
عباس‌زاده در خصوص دلیل دیگر تورم بالا در استان، گفت: تبریز نسبت به سایر کلان شهرهای کشور از مشکل ساختار امکانات حمل و نقل و توزیع کالا رنج می‌برد؛ در مراکز سایر استان‌های بزرگ کشور، میادین و یا مراکز خرید با غرفه‌های مشخصی برای فروش اقلام وجود دارد که در نهایت نظارت مسئولان و بازرسان را آسان‌تر و قیمت‌ها بهتر کنترل می‌شوند اما در تبریز اینگونه نیست و در بحث نظارت بر قیمت‌ها مشکل داریم.
وی با اشاره به افزایش قیمت عوامل تولید، افزود: با بالا رفتن فشار قیمت عوامل تولید نیز، شاهد افزایش شاخص قیمت تولیدکننده و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده‌ی کالاها می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از اقلامی که هم استانی‌های عزیز نسبت به سایر استان‌ها بیشتر مصرف کرده و این اقلام در محاسبه شاخص تورم نیز به کار گرفته می‌شود، اقلام گران و با قیمت بالا هم‌چون گوشت هستند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: استان‌های مرزی اغلب به دلیل تردد مسافران با تورم بالا مواجه هستند. از جمله استان ایلام که همواره دارای نرخ تورم بالا و حتی رتبه نخست در این خصوص بوده، زیرا اقتصاد این استان ضعیف و جوابگوی تقاضای بالای کالاها نیست.
انتهای پیام/
آذربایجان‌شرقی ششمین استان کشور از نظر تورم بالا است خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار