رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز:

شهردار باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد/ افرادی خارج از شورا قصد ایجاد اختلال در شهر دارند

1400/08/11 - 15:36 - کد خبر: 53521 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز با بیان اینکه شهردار باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد، گفت: افرادی در خارج از شورا قصد ایجاد اختلال در شهر را دارند و اصلا دلسوز نیستند.

به گزارش نصر، روح‌الله رشیدی در خصوص حواشی مربوط به سوال اعضای شورای شهر از شهردار کلانشهر تبریز اظهار کرد: طبیعتاً سوال اعضای‌شورای شهر از شهردار یکی از ابزارهای اعمال نظارت شورای شهر بر شهرداری است که نه تنها حق شورا بلکه اساساً یک تکلیف برای شورا است تا از شهردار سوال پرسیده، تذکر داده و کارها را پیگیر شود.

سوال از شهردار باید مرتبط با عملکرد شهرداری باشد
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین نقدهای ما در ادوار قبلی شورا این بود که نظارت بر شهردار را تعطیل کرده یا آن را تقلیل داده بودند، اما ما اصل این قضیه را مهم و بااهمیت می‌دانیم اما مسئله‌ی مهم این است که سوال یا تذکر به شهردار لزوما باید به عملکرد شهردار یا عملیات و اقدامات شهرداری مرتبط باشد.

سوال از شهردار نباید منجر به سلب حق قانونی او شود
وی خاطرنشان کرد: موضوع انتصابات شهرداری نیز می‌تواند تحت نظارت شورای شهر باشد، اما نه در اصل انتصابات بلکه درصورتی‌که در فرآیند انتصابات، امری غیرقانونی و یا تخلفی اتفاق افتاد، شورای شهر می‌تواند نظارت کند و همانگونه که حق سوال و نظارت بر عهده‌ی شورای شهر است، انتخاب مدیران نیز از وظایف شهرداری محسوب می‌شود؛ لذا سوال کردن نباید به این معنا باشد که حق قانونی شهردار را از او سلب کنیم، اما چنانچه مشکل یا تخلفی در انتصابات به‌وجود آید، شورای شهر باید پیگیری کند.
رشیدی در رابطه با دلیل اختیار دادن قانونگذار به شهردار در موضوع انتصابات متذکر شد: شهردار باید پاسخگو باشد و تا زمانی‌که عناصر و همکاران توسط شخص شهردار چینش نشود، شهردار در برابر شورا پاسخگو نخواهد بود.

قانون شهردار را آزاد گذاشته تا در مقابل شورا پاسخگو باشد
وی اضافه کرد: تحلیلی که من قبل و بعد انتخابات در فرصت‌های مختلفی گفتم، این بود که بخش اعظم تخلفات، انحرافات یا مفاسد در ساختار مدیریت شهری ناشی از دخالت مستقیم و آشکار اعضای شورای شهر به‌ویژه در انتصاب مدیران، مسائل و حوزه‌ی اختیارات شهردار است؛ به این معنی که اگر اعضای شورا فردی را در بدنه‌ی مدیریتی شهرداری تحمیل کنند، شهردار به این بهانه که طرف انتخاب او نیست، پاسخگوی عملکرد او نخواهد بود و اگر هم نقصی ایجاد شود، شانه خالی خواهد کرد که این فرد انتخاب من نیست لذا قانون شهردار را آزاد گذاشته تا در برابر شورا پاسخگو باشد.

نباید شهرداری به یک شرکت سهامی تبدیل شود
وی ادامه داد: اگر علاقه‌مندیم تا در انتصابات نظر داشته باشیم، باید قوانین بالادستی تشکیلات شوراها را اصلاح کنیم، اما در حال حاضر قانون‌نویسان از طریق خرد جمعی به این نتیجه رسیده‌اند که شهردار باید آزاد باشد تا شهرداری به یک شرکت سهامی تبدیل نشود. اگرچه می‌توان موضوع مشورت را هم در نظر گرفت، اما می‌دانیم که در نهایت یک نفر باید تصمیم بگیرد چراکه در جمع‌های مشورتی چندان نتیجه‌ی واحدی حاصل نمی‌شود لذا تصمیم به تاخیر می‌افتد.

بهتر بود به مدیران شهرداری زمان داده می‌شد
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک‌ شهری شورای شهر تبریز در خصوص تأثیرگذار بودن انتصابات اخیر شهرداری یادآور شد: من حساسیت به عملکرد شهرداری در تمام سطوح را امری مبارک و ارزشمند می‌دانم و اگر اعضای شورا نقطه‌ی مهم و برجسته‌ای را در انتصابات دیدند، حتما این توقع را داشتند که دنبال آن باشند، اما به نظر می‌آید که امکان آن وجود داشت تا به‌طور دیگر نیز برخورد کرد و بهتر بود به مدیران زمان می‌دادیم تا عملکرد خود را نشان دهند و اگر در این فاصله‌ زمانی معقول عملکرد خوبی نداشتند، آن موقع به شهردار تذکر داده و یا فراتر نیز پیش برویم.

ما به همکاران خود در شورا با حسن ظن نگاه می‌کنیم
وی در مورد علت اصلی طرح سوال اعضای‌شورای شهر در خصوص انتصابات گفت: من جسارتی به اعضای شورای شهر نمی‌کنم و همه این عزیزان را افرادی دلسوز می‌دانم که قصد افزایش کارآیی شهرداری را دارند، اما نمی‌توان ادعا کرد که تمام افراد معترض (بیرون از شورا) قصد دلسوزی را دارند؛ چراکه در بیرون از شورا افرادی به دنبال منافع خود هستند تا در شهر اختلال ایجاد کرده و منفعت خود را تامین کنند اما ما به اعضای شورا با حسن ظن نگاه کرده و اصلا نگاه منفی نداریم و مطمئن هستیم که این سوال و جواب‌ها حتما خیر و برکتی برای شهر خواهد داشت.

نباید از اشتباه شهردار خوشحال باشیم
وی تاکید کرد: نباید طوری برخورد کرد که شهردار اعتماد به نفس خود را برای مدیریت شهر از دست بدهد و نباید از اینکه شهردار دچار اشتباه شده و نتواند تصمیم بگیرد، خوشحال شویم چراکه شهر با مسائل پیچیده‌ای مواجه است و شهردار باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد، اگر ما با انجام بعضی از تحرکات و اقدامات باعث تضعیف اعتماد به نفس شهردار شویم، شهر متضرر خواهد شد که این موضوع با بحث نظارت فرق می‌کند.
رشیدی متذکر شد: شهردار تحت نظارت شورا است و باید پاسخگو باشد که اتفاقا در قبال نظارت شورا، قدرتی مضاعف برای شهردار ایجاد می‌شود، اما اگر امر نظارت با مسائل دیگری خلط شود، باعث تضعیف اعتماد به نفس و قدرت تصمیم‌گیری شهردار شده که قطعا به ضرر شهر و شهروندان خواهد بود.

ساماندهی مدیران شهرداری به دلیل نقدهای صورت گرفته، به تاخیر افتاد
وی در ارتباط با عملکرد شهردار کلانشهر تبریز نیز گفت: شهردار ابتدا باید گزارش ارائه دهد تا ما نیز بدانیم که چه کرده‌ و به کدام حوزه‌ها اولویت بیشتری قائل بوده‌است؛ اما به نظر من در این یک ماه گذشته شهردار بیشتر به دنبال ساماندهی تیم عملیاتی و مدیریتی خود بود که البته می‌توانست سریعتر نیز انجام شود، اما شاید به علت نقدهایی که بود، به تاخیر افتاد.
وی در پایان افزود: به‌طور مثال در حوزه‌ی عمرانی و پروژه‌های جاری شهر از جمله تقاطع‌ غیر هم سطح به شکل نسبی تحرک رخ داده است، اگرچه در دوره‌ی سرپرستی همکاران نیز تحرکاتی صورت گرفته بود، اما به شکل نسبی در این مدت فعالیت‌هایی مشاهده می‌شود.
انتهای پیام/
 شهردار باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد/ افرادی خارج از شورا قصد ایجاد اختلال در شهر دارند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار