اعضای شورای شهر باسمنج:

هویت باسمنج با بخش شدن حفظ خواهد شد/ مردم باسمنج خواهان حق خود هستند

1400/08/11 - 13:50 - کد خبر: 53514 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر باسمنج گفت: مزیت مهمی که با بخش شدن باسمنج برای ما وجود دارد حفظ هویت شهر ما است، با بخش شدن هویت باسمنج حفظ می شود.

به گزارش نصر، "یاور داداشی" و "نورالدین الفدا" در گفتگو با «نصر» با اشاره به اظهار نظر های اخیری که بعد از تصویب بخش مستقل باسمنج در رسانه ها مطرح می‌شود واکنش نشان دادند.
"الفدا" عضو ادوار شورای شهر باسمنج گفت: موضوع بخش باسمنج، موضوع تازه ای نیست و بیش از دو دهه است که این موضوع در حال بحث و گفتگو با مسئولین استان است.
وی ادامه داد: این موضوع از دهه هفتاد تاکنون مورد بحث بوده است که بیش از 20 سال قبل پیشنهاد آن به دستگاه های ذیصلاح داده شده بود.
الفدا افزود: تمامی اسناد سه دهه گذشته در رابطه با این موضوع موجود است، تمامی اعضای شورای شهر تبریز ادوار گذشته و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در این زمینه دخیل اند و در جریان روند کار قرار دارند؛ موضوع بخش شدن باسمنج به درخواست اهالی منطقه بوده که متاسفانه زمان‌بر شده است.
وی تاکید کرد: اگر اسناد سال‌های اخیر را نگاه کنیم، هیچ مقام مسئولی از استان در رابطه با این مسئله مخالفتی نداشته اند، نهایتا این پیشنهاد بعد از بحث و بررسی های لازم توسط کارشناسان و نظر مثبت نمایندگان به تصویب هیئت دولت رسیده است.
وی ضمن درخواست از نمایندگان مجلس تبریز، گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتطار داریم به منطقه باسمنج هم توجه داشته باشند و وقتشان را در اختیار اهالی این منطقه هم بگذارند، انتظار داریم آنها نیز در جلسات ما حضور داشته و در جریان مشکلات منطقه قرار گیرند.
وی در ادامه جریان بخش گفت: در تمامی ادوار شورا موضوع الحاق باسمنج به تبریز را مطرح کرده ایم و تک تک اعضای شورای شهر تبریز در جریان هستند اما نتیجه این رایزنی ها چه شده است؟ در دوره های گذشته تمامی صحبت های لازم برای الحاق و شروط آن گذاشته شده است.
وی در رابطه با کاهش حرایم شهر باسمنج اظهار داشت: بدون اطلاع اعضای شورای باسمنج کل حرایم ما را گرفتند، قاعدتا یک شهری که باید حداقل سه الی پنج برابر حریم داشته باشد، یک برابر حریم دارد!
وی با انتقاد از اظهار نظر های اعضای شورای شهر تبریز گفت: اگر توسعه تبریز مد نظر باشد بهتر است تبریز را از سمت دیگری توسعه دهند نه از طرف منطقه باسمنج، چرا که اعضای محترم شورای شهر تبریز قبلا هم اعلام کرده اند که نمی‌توانیم باسمنج را بزرگ کنیم!
الفدا اضافه کرد: باتوجه به اینکه نهاد نمازجمعه یک سال است که در باسمنج ایجاد شده، بخش شدن باسمنج نیز احساس می‌شد.  
وی خاطرنشان کرد: تنها مزیت مهمی که با بخش شدن باسمنج برای ما وجود دارد حفظ هویت شهر ما است، با بخش شدن هویت باسمنج حفظ می شود.
الفدا اضافه کرد: معتقدیم حفظ هویت باسمنج نهایتا منجر به ارتقاء همه جانبه این منطقه خواهد بود.
وی ادامه داد: امیدواریم با مدیریت قوی، حمایت و پشتیبانی فرمانداری این اتفاق در کمترین زمان ممکن به وقوع بپیوندد.
وی با اشاره به درآمد پایدار منطقه گفت: متاسفانه تاکنون فکری برای درآمد پایدار نکرده ایم، مواردی برای سرمایه گذاری بسیار زود بازده داریم که لازم است با کمک دوستانمان در مجموعه شورا این موارد را به مرحله اجرا و بهره برداری برسانیم.
عضو شورای شهر باسمنج با اشاره به اهمییت حضور بخشدار گفت: بخشدار به معنی واقعی کلمه یعنی نماينده قانونی دولت؛ ما می‌خواهیم بخشدار، جهادی با تلاش شبانه روزی کمر همت برای گره های چندین ساله این منطقه ببندد، بخشدار باید هر چه سریعتر بستر را برای حضور تمامی ادارت مهیا کند.
وی تاکید کرد: منطقه باسمنج تمامی ظرفیت های گردشگری، اقتصادی، صنعتی را دارد، گذشتگان به خوبی می‌دانند که باسمنج در قدیم پنجشنبه و جمعه بود! اما اکنون شنبه تا جمعه منطقه باسمنج یکی است و این نشان می‌دهد که منطقه از استعداد بالایی برخوردار است و باید این قوه تبدیل به بالفعل شود.
وی افزود: باسمنج با قدمت بلند تاریخی زیبنده نیست که تبدیل به یکی از محلات تبریز شود، بخش تنها برای ارتقا و حفظ هویت تاریخی ما است.
الفدا تاکید کرد: نیاز است بخشدار تمامی مسئولین منطقه را پای کار بکشاند، ما اکنون به برنامه ریزی نیاز داریم.
الفدا گفت: مخالفان بخش باسمنج همیشه با پیشرفت شهر ما مخالفت کرده اند، شورا و شهردار ما اگر قوی باشد می‌توانند در محدوده خود درآمدپایدار ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: باسمنج خیلی وقت پیش باید داری فرمانداری و نماینده مجلس میشد، این را می‌توانید با شهرداری کرج که بعد از باسمنج تاسیس شده مقایسه کنید.
وی در واکنش به سوالی درباره شعار "باسمنج بهشت سرمایه‌گذاری ایران" گفت: علی رغم تلاش های مضاعف، متاسفانه تاکنون در موضوع سرمایه‌گذاری عملکرد خوبی نداشته ایم، در زمان آقای نسیانی شهردار وقت، یک سرمایه‌گذار خارجی پیدا کرده بودیم که 90 هکتار تفرجگاه در نزدیکی روستای حاج عبدال را ایجاد کنند که متاسفانه با دخالت و سهم خواهی سایر ارگان های دولتی این طرح با شکست مواجه شد.
وی ادامه داد: چندین سال است که دغدغه سرمایه گذار داریم، معتقدم دیدگاه شهردار و شورا باید تغییر یابد، نباید نیت ما برد برد باشد، سرمایه گذار باید سهمش بیشتر شود، حق سرمایه گذار این است حتی اگر منفعتی به شهرداری نداشته باشد.
الفدا افزود: خواهشم از شورای شهر تبریز این است که ابتدا وظایف 34 گانه شورا و سوابق گذشته ای را که در مورد تبریز و باسمنج شده را مطالعه کنند، انتظار داریم  اعضای محترم شورای شهر تبریز حساسیت بیشتری نسبت به شهر خودشان داشته باشند و اجازه دهند مردم باسمنج و اهالی منطقه درمورد آینده خودشان تصمیم گیری کنند.
وی ادامه داد: انتصاب آقای استاندار را تبریک عرض نموده و برایشان آرزوی توفیق داریم و تنها حرفمان به ایشان این است که متاسفانه در طول تاریخ شورای شهر تبریز و شهرداران وقت رفتارشان با باسمنج خوب نبوده است.
در ادامه، نایب رییس شورای شهر باسمنج خطاب به اعضای شورای شهر تبریز گفت: اعضای شورای شهر تبریز  فقط برای پیشرفت تبریز فکر می‌کنند، نه استان آذربایجان شرقی و باید به ما هم حق بدهند که ما بعنوان نمایندگان مردم باسمنج به آینده شهرمان فکر کنیم.
وی ادامه داد: آنها می‌گویند محدوده تبریز فلان مقدار کم شده است و تبریز از کلانشهری افتاده و کوچک می شود، اگر واقعا می‌خواهند تبریز بزرگ شود در همین شادباد نزدیک تبریز 5 هزار هکتار زمین وجود دارد، چرا به آن سمت نمی‌روند؟ آیا آنجا سمت شرق تبریز نیست؟! چرا شرق تبریز را فقط در باسمنج می بینند؟ اجازه بدهید صریح بگویم، اعضای شورای شهر تبریز هیچ کدام به فکر آینده مردم ما نیستند، آنها باسمنج را بخاطر هروی، خاوران و دیگر روستا ها می‌خواهند.
وی تصریح کرد: شهرداری تبریز برای فاز دو خاوران قرارداد داده اند، کدام قرارداد را تا این لحظه تحویل داده اند؟ مگر در قانون نیست که وقتی طرحی که داده می‌شود اگر بعد از 5 سال اجرا نشود ملغی می شود؟ 25 سال است که می‌گذرد و نتوانسته اند قراردادی را تحویل دهند.
نایب رئیس شورای شهر باسمنج اضافه کرد: شهرداری منطقه 9 تبریز ادعا می‌کند منطقه هروی جز حوزه اوست، مدارک و مستنداتی داریم که مامورین این منطقه سنگ های بزرگی را جلو ویلا ها و باغات روستای هروی گذاشته اند و 24 ساعت بعد سنگ را از مقابل ویلا ها برداشته اند، چگونه ممکن است که در این مدت کوتاه چنین اتفاقی بیفتد؟! این چه اداره ای است که در 24 ساعت ماده 100 می‌دهد؟ تخلفات شهرداری تبریز در منطقه باسمنج کاملا مشهود است، نکند شورا نشینان تبریز از این جریان اطلاع داشته و می‌خواهند این روند ادامه داشته باشد؟ آیا این خلاف قانون نیست؟ آیا آنها می‌خواهند باسمنج را الحاق کنند تا تمام منطقه حوزه آنها باشد و گستره تخلفاتشان را وسیع تر کنند؟ آیا راه درآمد این است؟
وی گفت: طبق قانون، وظیفه مدیریت شهری درحریم صرفا صیانت و حفاظت است و ‌بایستی از هرگونه ساخت و ساز در آن جلوگیری شود نه اینکه به چشم  ایجاد درآمد به آن نگاه کرد.
داداشی اضافه کرد: ما حریم 28 برابری قبلی را می‌خواهیم آیا انصاف است که حریم ما یک برابری باشد؟ اکنون اگر به فتح آباد، اسکندر، طویقون و.. بروید و اسناد دهه 60 را نگاه کنید خواهید دید که همه آنها از باسمنج صادر شده است.
وی ادامه داد: اظهار نظر آنها درباره ابطال بخش باسمنج نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند اصالت مردمان این منطقه را بگیرند، اکنون بعد از چندین سال زحمت باسمنج تبدیل به بخشی مستقل شده است که می‌تواند اصالت خود را حفظ کند، حرف ما این است که نمی‌خواهیم هویتمان را از دست بدهیم.
وی در پاسخ به سوال «نصر» درباره ساخت و ساز های غیر مجاز در باسمنج گفت: هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در باسمنج در دوره شورای ششم نشده است، دقیقا یک مورد هم نداریم، کافی است با گوگل ارث این موضوع را بررسی کنیم، اگر کسی موردی در رابطه با ساخت و ساز های غیر مجاز در این منطقه دارد صریح اعلام کند و در رسانه های جمعی منتشر کند!
وی افزود: البته ساخت و ساز هایی در روستای هروی صورت می گیرد که همه آنها توسط شهرداری منطقه 9 و بصورت غیرمجاز انجام می‌شود.
داداشی گفت: 53 هزار نفر جمعیت در منطقه ما وجود دارد، بخش باسمنج در مقایسه با سایر بخش ها قابل بحث است و نهایتا تمامی تلاشمان را برای آمدن ادارات انجام خواهیم داد.
وی خطاب به شورای شهر تبریز گفت: در دوره پنجم شورا، کندرود بعنوان یکی از روستا های حومه تبریز به کلانشهر تبریز الحاق شد، کدام یک از اعضای شورای شهر تبریز به غیر از زمان تبلیغات انتخابات شورا به کندرود آمده اند؟ در این مدت برای کندرود چکار کرده اند که به باسمنج هم میخواهند در صورت الحاق انجام دهند؟ یا در نمونه های دیگری که چندین سال است به تبریز الحاق شده اند، بارنج و شمس آباد است، آیا در آنها تغییری ایجاد شده است؟ اعضای شورای تبریز در مسائل داخل شهر تبریز مانده اند، چطور می‌خواهند باسمنج را آباد کنند؟
وی ادامه داد: وضعیت فضاهای سبز تبریز، فاضلاب مناطق یا زیرساخت‌های مناطق پایین دست عینالی که خدای ناکرده در صورت وقوع یک زلزله کم ریشتری فاجعه بار خواهد بود، چطور می‌خواهند به محله های با عرض یک متری امداد رسانی کنند؟ از آنها میخواهم با موضع قدرت با ما برخورد نکنند.
داداشی در ادامه ضمن مخاطب قراردادن اعضای شورای شهر تبریز گفت: مگر شما نبودید که در زمان الحاق باسمنج به تبریز گفتید که ما نمیتوانیم یتیم بزرگ کنیم؟ مگراین همان باسمنج یتیم نیست که الان مدعی آن شده اید و می‌گویید باسمنج برای تبریز اهمییت دارد؟ کدام را قبول کنیم؟ مردم باسمنج خواهان حق خود هستند و به هیچ وجه کوتاه نمی آیند.
وی افزود: زرنق نزدیکترین روستای خاوران است، در این مدت شهرداری خاوران چه امکاناتی در آنجا ایجاد کرده است؟
وی اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر تبریز باسمنج را نمی خواهند بلکه حومه باسمنج را می‌خواهند.
وی ادامه داد: شهرک سهند بعنوان شهر سرریز تبریز مطرح شده بود، اگر شورای تبریز در تلاش برای توسعه تبریز هستند، سهند یکی از بهترین گزینه ها می‌تواند باشد، چرا به توسعه در سهند فکر نمی‌کنند؟
داداشی تاکید کرد: قبول کنید و به ما حق بدهید که قول های شورای تبریز را باور نکنیم، تاریخ نشان می دهد که آنها سر حرف هایشان نه ایستاده اند، تبریز به فکر درآمد است، آنها هدفشان از الحاق درآمد خودشان است.
انتهای پیام/
هویت باسمنج با بخش شدن حفظ خواهد شد/ مردم باسمنج خواهان حق خود هستند محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار